Loggbok

September og oktober 2003

2003 | jul/aug 03

| Siste loggføringer |

Dato Sted Vær Temp. luft/sjø Distanse/sum (nautiske mil)
01.09.03 Muros Sol, lettskyet 19-24/ 0/1742
Flyttet båten litt lengre ut i bukta (oppdaget at vi lå for grunt da det ble lavvann...) Tok jollen inn til byen, spiste tapas på restaurant, handlet mat og var i båtbutikk. Håkon fikk leke på en lekeplass. Det blåste ganske bra hele dagen og kvelden, men ankeret holdt godt i mudderbunnen. For sikkerhets skyld kastet vi ut ett ekstra anker før vi la oss. (Vinden stilnet selvfølgelig av like etterpå...)
02.09.03 Vigo Sol 24-28/ 43/1785
Litt trøblete å få opp ankerene i Muros (satt veldig godt). Fant ikke igjen/mistet nøkkelen til hengelåsen på påhengsmotoren, så den måtte vi klippe (kjekt å ha wirekutter). Fin seilas til Vigo (slør, 5-6 knop). Like etter start fra Muros oppdaget vi at motoren ikke ladet batteriene lenger. Steinar ringte motor-mannen vår i Norge (SP Motor) for å få noen tips om hva som kan være galt. Steinar forsøkte å se om det var noen ledninger som hadde løsnet, men fant ikke feilen. Vi fikk besøk av en gjeng med delfiner igjen og Håkon og Guro sto lenge i baugen og fulgte med på hvordan de svømte helt inn til båten og tumlet foran baugen. Kom inn til Vigo på kvelden, spiste middag i båten. Gikk tom for gass rett etter at vi hadde kokt vann til kaffen om kvelden....
03.09.03 Vigo Sol 25-28 0/1785
Fikk hjelp av havnemesteren til å ringe reparatør som skal komme i morgen. (Vi prøvde å ringe selv, men damen på sentralbordet på verkstedet som sto oppført i "Volvo Penta European Dealer Guide" la på begge gangene vi forsøkte når hun hørte at vi snakket engelsk). Havnemesteren hadde også tips om hvor vi kunne fylle gass (vi har spurt omtrent alle steder vi har vært, men ingen kunne fylle - bare bytte flasker). Steinar tok taxi til fylle-stedet og fikk fyllt både den flasken vi vanligvis bruker, pluss de tre mindre vi har med i reserve! Vi gikk en tur i byen - Vigo er veldig koselig. Spiste tapas til middag og var på nettcafe.
04.09.03 Vigo Sol 21-25 0/1785
Steinar ventet på reparatøren i båten, Olve, Håkon og Guro gikk en tur i byen og fant et vaskeri for å få vasket litt tøy (i Vigo var det ikke selvbetjeningsvaskeri, så vasken måtte leveres inn og kan hentes igjen i morgen). Fant også en båtbutikk som kunne skaffe en liten inverter (fra 12 V til 220 V) slik at vi kan få strøm til PC'en også fra batteriet (og ikke bare når vi har landstrøm). Reparatørmannen fant ut motoren ikke ladet batteriene fordi dynamoen var ødelagt, så den tok han med seg til verkstedet. Den kunne ikke repareres, så han kom tilbake med en ny som ble installert. Nå fungerer alt perfekt, og reparatørmannen ga oss 10 års "spansk garanti" på den nye dynamoen...
05.09.03 Islas Cies Sol 21-25/19,5 7/1792
Hentet klesvask på vaskeri og den bestilte invertern før vi reiste fra Vigo. Inverteren funket ikke, så den leverte vi tilbake til butikken. Gikk rett ut fjorden fra Vigo til idylliske Islas Cies, hvor vi lå for anker. Var en liten tur på stranden om ettermiddagen, men det blåste ganske surt. Mens vi spiste middag kom to(!) andre Bostrøm'er. Cara III med Per og Aina fra Kragerø og Paddington med Bengt, Katarina og Ellen (2) fra Gøteborg. Alle ble invitert over i Cara - og vi hadde offisielt stiftelsesmøte i Bostrøm-klubben! Per og Aina har TV ombord, så Håkon og Ellen så på spansk barne-TV, nyheter og fotballkamp.
06.09.03 Islas Cies Sol 22-28/19 0/1792
Stranddag på flott hvit sandstrand - Playa Arena das Rodas - alle storkoste seg!
07.09.03 Bayona Overskyet, regn 20-23/ 7/1799
Reiste tidlig inn til Bayona og la oss for anker i bukten utenfor byen. Havnet midt opp i nasjonalt seilmesterskap, hvor selveste kong Juan Carlos var med. Vi gikk tur i byen, hadde med skittentøy som vi håpet og få vasket - det fikk vi ikke. Spiste kjempegod paella på restaurant før vi gikk tilbake til båten. Da vi kom tilbake til marinaen for å ta jollen tilbake til båten, var det premieutdeling - kongen hadde vunnet sin klasse - og Steinar ble stoppet av kongens sikkerhetsvakter som fikk seg en god latter da de oppdaget hva vi hadde i den store mistenkelige skittentøysbagen vår. De synes nok Steinar så ut som en norsk terrorist... På vei ut til båten hilste vi på soloseileren Owen fra Horten i Naomi J. og ble budt på kaffe og kakao. Om kvelden kom Owen over til oss.
Portugal
08.09.03 Viana do Castelo Regn 19-20 32/1831
Litt ruskete vær med vind fra sør, men ifølge værmeldingen i Bayona skulle vinden dreie i løpet av dagen, så vi startet seilasen til Portugal. Vinden dreide aldri så vi bestemte oss for å gå inn til Viana do Castelo. I havnen traff vi Saft Suse fra Oslo (Setermoen).
09.09.03 Viana do Costelo Sol, lettskyet 20-23 0/1831
Gått tur i byen, spist lunsj på cafe. Fikk vasket fire maskiner - veldig bra vaskemulighet i marinaen (nå har vi nesten mer rent tøy enn da vi reiste fra Drøbak). Håkon og Steinar gikk tur til kirken som lå 714 trappetrinn over byen (Håkon satt i bæremeis opp, men gikk selv ned...)
10.09.03 Leixoes Sol 17-21/17 32/1863
Fin seiltur hele veien til Leixos (havn rett utenfor Porto). Om kvelden så vi fotballkampen mellom Norge og Portugal på TV på en cafe - Tommy og Tore fra Sushi var med.(Norge tapte 0-1)
11.09.03 Leixoes Sol 24-35/17 0/1863
Dagstur med buss til Porto. Sightseeing i byen, men det var veldig varmt. Var på House of Sandeman - omvisning i vinkjelleren og prøvesmaking på portvin.
12.09.03 Leixoes Sol 24-30/17 0/1863
Olve, Håkon og Guro var hele dagen på stranden (saltvannsbasseng med veldig kaldt vann). Steinar ordnet ekstradeler til motor og fylte diesel (måtte hente diesel i kanner med jolla, totalt 267 liter...). Vasket dekket. Steinar fikk seg også en lang gåtur på jakt etter en Internettcafe - som han ikke fant.
13.09.03 Aveiro (Baia de São Jacinto) Sol 30-35/18 33/1896
Startet klokken 07, hadde mye fin seilvind, men også litt vindstille. Fisket underveis og fikk to makreller som vi stekte til middag. Ankret opp i bukten utenfor São Jacinto. Rodde en tur inn til byen, hyggelig atmosfære. Håkon "rodde" tilbake til båten. Steinar og Håkon vasket båten utvendig (skroget)
14.09.03 Figueira da Foz Sol 24-28/ 34/1930
Startet tidlig fra Aveiro, fin seiltur til Figueira da Foz, men litt lite vind. Hadde besøk av noen delfiner underveis. Fin havn, fikk besøk av en norsk dame (fra Haugesund) som bodde i byen (var gift med en portugiser) - de hadde en flott Colin Archer som lå i havnen. Vi gikk en tur i byen, fant en Internettcafe og spiste middag på Pizza Hut. Det lå tilsammen 6 norske båter i havnen.
15.09.03 Peniche Sol 21-25/ 56/1986
Seilte sammen med Makai og Tanskey. Hadde en del tåkedis på formiddagen, men det klarnet opp etter hvert. Lite vind og når det endelig kom litt mer, hadde vi den rett i mot. Seilte ganske mye, men det ble for langt å krysse og vi måtte tilslutt gå for motor for å komme inn før det ble mørkt (og det gikk akkurat).
16.09.03 Peniche Sol 22-27/19 0/1986
Stranddag i Peniche - Håkon storkoste seg. Spiste middag i båten og gikk tur i byen om kvelden for å finne Internettcafe. Peniche er ikke så stor, men de har bra utvalg av butikker. Vi har igjen bestilt en inverter og har også bestemt for å bunkre endel (mat, drikke og bleier...) mens det enda er rimelig (det er tre bra supermarkeder i Peniche). Antar at det blir dyrere når vi kommer til turiststeder som Madeira og kanariøyene. Dagens kommentar fra Håkon: "Da jeg bodde i Drøbak trodde jeg at alle snakket norsk, men nå vet jeg at det gjør de ikke...".
17.09.03 Peniche Sol 21-26/19 0/1986
Gikk tur i Peniche, var på lekeplass og spiste boller i parken. Handlet stort (bl. a. 9 liter olivenolje, 32 kartonger med juice og 16 pakker med pasta...) i en Lidl-butikk. Hentet inverteren - som fungerte! Deilig fiskemiddag på restaurant om kvelden.
18.09.03 Peniche Sol 23-25/19 0/1986
Mer handling, bl. a. 7 dobbeltpakker med bleier. Totalt har vi handlet for over 600 euro i løpet av de to siste dagene - så kjøpmennene i Peniche burde være fornøyde. Brukte noen timer på å få pakket bort alle varene i båten... Gjorde båten klar for overfarten til Madeira og fylte vann.
19.09.03 Cascais Sol, lettskyet 21-26/20 46/2032
Vinden rett i mot, mye motor til Cascais (ved innløpet til Lisboa). Vi lå for anker. Dagens kommentar fra Håkon: "Når jeg går på skole, så kan jeg alt jeg ikke kan nå..."
20.09.03 Cascais Sol, lettskyet 22-27/20,5 0/2032
Tok jollen inn til byen, sjekket e-post og værmelding på Internettcafe. Middag på McDonalds. Tilbake i båten pakket vi sammen jollen og gjorde oss klar til overfarten til Madeira (Porto Santo), 480 nm, i morgen tidlig.
21.09.03 Cascais/ på havet Tåke, senere sol 22-26/
Våknet til tett tåke i Cascais. Måtte vente til kl. 15 før den lettet såpass at vi kunne gå. Tåke den første timen, deretter ble det helt klart. Fikk etterhvert fin vind fra vest og seilte hele natten.
22.09.03 ...på havet Sol, lettskyet 22-26/ 137/2169
Fortsatt fin vind, vi holder neste 7 knop fart hele tiden. Laura styrer som bare det. Vi lagde pizza til middag. Håkon skulle være med mamma på vakt om kvelden, men holdt bare ut en time, men han rakk å lære og finne Karslvognen på stjernehimmelen.
23.09.03 ...på havet Sol, lettskyet 22-25/ 148/2317
Fin seilvind, løyet litt på morgenkvisten, seilte i 5-6 knop. En fisk på kroken, men den bet (!) over snøret før vi fikk den inn...Vi ringte farmor på satelittelefonen for å gratulere henne med dagen.
24.09.03 ...på havet Sol, lettskyet 22-25/24 120/2437
Fin seilas hele natten, vinden stilnet på formiddagen, litt motor, deretter seil i 2-3 knop. Vinden stilnet helt av på ettermiddagen. Så mange delfiner som svømte med oss.
25.09.03 Porto Santo Sol 24-28/24 75/2512
Ingen vind hele natten, bare motor. Kom fram til Porto Santo tidlig om morgenen og la oss for anker utenfor marinaen. Badet fra båten i helt klart blått vann med 24 grader! Hilste på Lisbet og Vegar i Pomona fra Kongsberg. Inne i marinaen traff vi Bris fra Florø. Var på stranden og om kvelden var vi inne i Porto Santo for å se på Colombus-festivalen.
26.09.03 Porto Santo Sol 24-29/24 0/2512
Vi gikk på stranden. Steinar dro tilbake til båten for å jobbe (fylte diesel, vasket etc.) Traff igjen Cara og Paddington. Håkon lekte litt med Ellen og om kvelden grillet vi på stranden med Pomona, Nada, Cara og Paddington. Noen av de andre hadde fått både tunfisk og dolphin-fisk på veien over til Madeira som ble grillet.
27.09.03 Porto Santo Sol, lettskyet 23-30/24 0/2512
Gikk tur i byen. Handlet litt, sjekket internettcafe. Spiste middag i båten og la oss tidlig (ikke helt uthvilt etter overfarten...)
28.09.03 Porto Santo Sol, lettskyet 23-28/24 0/2512
Det kom en ny norsk båt i havnen dagen etter oss - Let go fra Oslo med Arild, Cecilie, Linnea (10) og Elin (3) ombord. Endelig får vi hilse på "den andre norske båten med barn ombord" (som mange har fortalt oss om...)Håkon og Ellen lekte på stranden hele dagen. Arild og Steinar hadde seg en god og slitsom løpetur.
29.09.03 Porto Santo Sol, en regnskur i løpet av dagen 23-28/24 0/2512
Nok en stranddag. Håkon og Elin storkoste seg. Håkon dukker hele hodet under vann. Guro var i byen for å kjøpe maling - til vårt buemerke i havnen (alle båtene legger igjen en hilsen på murveggen i havnen). Steinar var en tur i byen senere for å sjekke e-post (driver og ordner med bestilling av en vind- og vanngenerator fra England). Malte første strøk på "kunstverket".
30.09.03 Porto Santo Sol, overskyet, litt regn 22-24/24 0/2512
Rolig formiddag i båten. Arild og Elin kom på besøk. Helge fra Saft Suse og Terje fra Mirandi kom også over - gutta snakket strøm (det evindelige problemet: Hvordan få nok?) Malte et nytt strøk på "kunstverket" om ettermiddagen.
01.10.03 Porto Santo Sol, overskyet, mange store regnskyll 22-24/24 0/2512
Vind- og vanngenerator er bestilt - blir levert på Gran Canaria. Vi gikk en tur til byen sammen med Cecilie, Linnea og Elin - sjekket e-post og var på lekeplassen. Det hadde blåst opp ganske mye da vi kom tilbake til havnen, så Steinar gikk alene ut for å hente båten og legge den inn i havnen. Håkon så film og spiste middag i Let go.
02.10.03 Porto Santo Sol, overskyet, regnbyger 22-24/24 0/2512
Ordnet ting i båten på dagen. Helge fra Saft Suse fikk en kjempefisk med harpun og om kvelden var det grilling av fisk på kaia sammen med Unn-Mari og Helge fra Saft Suse, Randi og Terje fra Mirandi og Let go-gjengen.
03.10.03 Porto Santo Regn (masse!!) 21-22/24 0/2512
Vår første ordentlige øs-pøs-dag. Vi skulle egentlig gått videre til Funchal på selve Madeira om morgenen, men siden det regnet sånn valgte vi å vente en dag til. Steinar tok med Olve inn til byen for å kjøpe peilepinne, men glemte regntrekket til vognen og ble stående fast på en cafe inntil Guro kom syklende med regntrekket (fikk låne sykkel av Let go) slik at de kunne løpe bort til taxi-stasjonen og ta en taxi tilbake til marinaen. Steinar fyllte opp tanken og alle kannene med diesel (bar kanner). Om kvelden kom Cecilie og Arild fra Let go over på et glass vin.
04.10.03 Funchal (Madeira) Sol, overskyet, litt regn 21-24/20 43/2555
Startet tidlig på overfarten til Madeira sammen med Let go. Gikk mye for motor i begynnelsen, seilte fra vi rundet nordøstspissen av Madeira. Prøvde å få plass i havnen i Funchal, men ble kastet ut. La oss for anker rett utenfor. Tok jollen inn til sentrum og spiste kjempegod middag på kinarestaurant sammen med Let go.
05.10.03 Porte de Abra (Madeira) Sol, overskyet, regnbyger 21-24/20 13/2568
Det rullet veldig å ligge for anker utenfor Funchal. Vi ble vekket av plystring fra en tysker i en katamaran som vi plutselig lå farlig nær. Vi syns det var såpass ubehagelig å ligge utenfor Funchal at vi valgte å gå til marinaen ved Machico, helt nordøst på Madeira. Let go gjorde det samme. Vind og bølger midt imot. Grei marina, men den ligger helt avsides og det kom ganske kraftige vindroser ned fra fjellet den ligger under. Traff Cara og Pomona i havnen som kunne fortelle at den eneste bussen som går til Funchal om dagen akkurat var gått... Vi leide biler sammen med Let go og kjørte sightseeing rundt på Madeira hele ettermiddagen før vi kjørte inn til Funchal om kvelden for å gå på nettcafe og McDonalds.
06.10.03 Porte de Abra (Madeira) Sol, overskyet, regnbyger 21-23/ 0/2568
Tok leiebilen til Funchal for å ordne med tillatelse til å gå til Islas Salvagem (noen øde øyer mellom Madeira og kanariøyene). Islas Salvagem er naturreservat og på marinakontoret fikk vi beskjed om at tillatelsen fikk vi fra naturparkkontoret som lå i den botaniske hagen i Funchal. Tilbake i marinaen gjorde vi båten klar for overfart.
07.10.03 ...på havet Sol, lettskyet 21-23/ .../2568
Startet kl 9 sammen med Let go, litt vanskelig å komme ut av havnen pga sterk sidevind som kom i kast. Fin seilas mot Islas Salvagem, 9-14 ms fra NE. Litt bølger og ubehagelig rulling. Steinar fikk endelig prøvd havfiskestangen sin og etter å ha mistet to fisker fikk vi til slutt to fine, men små, dolphin-fisker. Steinar hadde vakt 21-03, Guro 03-08. (Seilte 152 nm første døgn!)
08.10.03

100 dager!

...på havet og anker utenfor Islas Salvagem på dagen (kl 1100 - 1830) Sol, lettskyet 21-30/ 168/2736
Håkon fylte 4 år! Startet dagen med pakkeåpning i all rullingen og måtte en liten tur på dekk for å kaste opp mellom tredje og fjerde pakke...Vi kom fram til Islas Salvagem samtidig med Let go, Paddington og Nada. Ankret opp i en liten bukt hvor det bor 2-3 mennesker som passer på øyene. Festet for ankeret var ganske dårlig så vi slo fra oss å ligge over om natten. Spiste lunsj/middag og hadde en liten kake for Håkon. Planlegger å feire mer i morgen når vi kommer til havn. Gikk videre mot Kanariøyene kl 1830.
Kanariøyene (Spania)
09.10.03 Santa Cruz, Tenerife Sol, lettskyet 23-27/ 103/2839
Fin seilas hele natten, 6-7 ms og mindre bølger. Kom inn til Marina de Atlantico midt i Santa Cruz sentrum på formiddagen. Guro bakte kake og om ettermiddagen hadde vi bursdagsselskap med sjokoladekake, gele, pakker og ballonger for Håkon med Elin og Linnea fra Let go og Ellen fra Paddington som gjester. Til middag stekte vi fisken som vi fikk på overfarten - smakte fortreffelig!
10.10.03 Santa Cruz, Tenerife Regn 21-26/ 0/2839
Steinar åpnet og vasket ALLE hulrom i dørken, Guro vasket klær. Håkon prøvde den nye "tomannshjul"-sykkelen han fikk til bursdagen av mamma og pappa. Gikk en tur i sentrum for å kjøpe is.
11.10.03 Santa Cruz, Tenerife Sol, overskyet 22-28/ 0/2839
Steinar vasket dekket på båten, Guro vasket mer klær. Gikk en tur i byen, ble frastjålet mobiltelefonen på Internettcafe. Onkel Bård hadde flyvning til Santa Cruz og vi traff ham på hotellet om kvelden. Olve og Håkon fikk bade i badekaret på hotellrommet og siden gikk vi til båten og skravlet og drakk vin til langt på natt.
12.10.03 Santa Cruz, Tenerife Sol, overskyet 22-26/ 0/2839
Stod tidlig opp for å møte Bård og si "hadet". Ruslet en tur i byen, Håkon lekte lenge på en lekeplass. Ordnet litt i båten om ettermiddagen og jobbet med nettsiden for å legge ut i morgen.
13.10.03 Santa Cruz, Tenerife Sol, lettskyet 24-29/24 0/2839
Kjøpte ny mobil - billigere i pakke med spansk abonnement, men hvis man betalte 12 euro ekstra kjente han i butikken en som kunne åpne telefonen for andre sim-kort også...Var hele dagen i saltvannsbassenget sammen med Ellen, Katarina og bengt fra Paddington. Håkon svømmer nesten ett tak uten armringer. Olve svømte for første gang i basseng.
14.10.03 Santa Cruz, Tenerife Sol, overskyet 24-29/ 0/2839
Steinar og Olve var på politistasjonen for å melde telefonen stjålet. Omfattende prosess med "avhør" i 40 minutter med tolk...Guro og Håkon vasket klær - tilsammen har vaskemaskinene i marinaen i Santa Cruz gått 8 ganger for familien Steine/Jørgensen! Om kvelden var vi ut å spiste sammen med Ellen, Katarina og Bengt fra Paddington. Fikk tekstmelding om at fetter Arve og Camilla har fått en flott gutt - hurra!
15.10.03 Santa Cruz, Tenerife Sol, overskyet, litt regn 25-30/ 0/2839
Dagstur til IKEA! Handlet bl.a. madrass til Olve som har vokst ut av bagen. Spiste kjøttboller til lunsj på IKEA...
16.10.03 Los Cristianos, Tenerife Sol, lettskyet 24-28/ (badetemp.-
måleren er ødelagt..)
45/2884
Hadde besøk av en tysk ingeniør om morgenen for å se på mulig løsning med solceller - vi kom ikke noe nærmere, så det ble ingen handel denne gangen heller... Fin seilas til Los Cristianos, men ingen fiskelykke underveis. La oss for anker utenfor stranden i Los Cristianos.
17.10.03 Los Cristianos, Tenerife Sol, lettskyet 25-29/ 0/2884
Var på stranden i Los Cristianos. Gikk tur om ettermiddagen langs strandpromenaden mellom Los Cristianos og Playa de las Americas og mimret fra en chartertur vi hadde til Playa de las Americas for to år siden. Dagens kommentar fra Håkon: Kan ikke vi reise hit med fly en annen gang når vi ikke er på seiltur?
18.10.03 Los Cristianos, Tenerife Sol 25-30/ 0/2884
Tok bussen til Parque las Aguilas, en dyrepark rett utenfor Los Cristianos som vi også besøkte for to år siden. Håkon fikk endelig se afrika-dyr! Vi ringte til marinaen på La Gomera for å forsøke å forhåndsbestille plass, men fikk beskjed om at det var fullt. Vi prøver likevel i morgen - satser på at det ikke er så lett å avvise oss når vi først er der...
19.10.03 San Sebastian, La Gomera Sol 25-30/ 21/2905
Før avvreise måtte Steinar ut med jollen til noen franskmenn i en katamaran som hadde mistet(?) jollen sin i løpet av natten. Gikk for motor hele veien til La Gomera. Måtte ligge noen timer langs steinmuren før den hyggelige havnemannen greide å finne en plass til oss (det var det vi visste....) Traff en annen norsk båt i havnen: Con Amore fra Halden - også en Bostrøm 37. Håkon lekte med to brødre fra en fransk båt: Julian (11) og Jaques (4) - som begge snakket veldig bra engelsk (ikke at det hjelper Håkon så mye - men han kan si "beach" og "fish" og "my name is Håkon" - og det holder hvis man skal fiske sammen på kaien...).
20.10.03 San Sebastian, La Gomera Sol 25-30/ 0/2905
Stranddag, fin strand med sort lavasand som satte seg fast alle steder...Steinar snorklet litt utenfor stranden og så en del fisk. Olve satt uten støtte en liten stund (men endte på tryne i den sorte sanden til slutt og fikk sand i alle valkene...)
21.10.03 San Sebastian, La Gomera Regnbyger 22-28/ 0/2905
Store regnskyll om natten. Avslapnings- og ryddedag i båten. Gikk en tur i byen mellom regnbygene. Susanne og Tommy fra Con Amore kom over for å tittet på båten.
22.10.03 San Sebastian, La Gomera Sol, regnbyger 22-25/ 0/2905
Slappet av i båten, hadde storhandling på supermarkedet og måtte ta taxi tilbake til båten. Spiste middag i båten og startet på overfarten til Gran Canaria like før det ble mørkt.
23.10.03 Puerto de Mogan, Gran Canaria Sol, regnbyger 22-27/ 74/2979
Vi hadde litt av et vær om natten, øs-pøs og tordenvær. Det meste kom på Steinar sin vakt, så han ble søkkvåt...Det startet med fin vind ut fra La Gomera, men ble vindstille etter et par timer så vi brukte nesten hele veien. Vi kom fram til Puerto de Mogan om morgenen. Som forventet var havnen full, men vi la oss for anker rett utenfor. Traff Cara og Nada inne i havnen. Spiste middag på restaurant i havnen om kvelden.
24.10.03 Anfi del Mar, Gran Canaria Sol, overskyet 23-27/ 4/2983
Tok jollen inn til Mogan om formiddagen, spiste is og drakk kaffe på kafe. Besøkte fredagsmarkedet i havnen, men det var ikke mye annet enn overivrige afrikanere som ville selge belter og gull. Kjørte til Anfi del Mar om ettermiddagen og ankret opp. Vind fra sørøst, så det ruller litt.
25.10.03 Anfi del Mar, Gran Canaria Overskyet 21-23/ 0/2983
En del rulling om natten, vi ser at vi nok skulle lagt oss litt lenger inn i bukten. Reiste på land på ettermiddagen for møte Bestemor og Besten som kommer til Green Beach Hotel om kvelden. Spiste middag i Ptalavaca mens vi ventet og satt ellers i hotellobbyen til kl. 0100 (de var litt forsinket) Bestemor og Besten visste ikke at vi ventet på hotellet, så de ble veldig overrasket!
26.10.03 Anfi del Mar, Gran Canaria Sol 23-28/ 0/2983
Vi flyttet båten litt lengre inn i bukten før vi gikk til hotellet til Bestemor og Besten for å ha en bassengdag der.. Lunsj på hotellet og middag på kinesisk restaurant. Vi fikk diverse post hjemmefra, aviser, ukeblader, leverpostei og prim. Håkon fikk presang med lørdagsgodt og leker.
27.10.03 Anfi del Mar, Gran Canaria Sol 24-29/ 0/2983
Håkon overnattet hos bestemor og Besten og koste seg med hotellfrokost (egg!!) Om dagen var vi på Anfi-stranden. Olve bader også!
28.10.03 Anfi del Mar, Gran Canaria Sol, lettskyet 24-28/ 0/2983
Steinar vasket, rubbet og polerte båten mens resten av gjengen var på Anfi-stranden. Bestemor og Besten kom på middag i båten.
29.10.03 Anfi del Mar, Gran Canaria Sol 24-29/23,5 0/2983
Bassengdag hos Bestemor og Besten. Om ettermiddagen ventet vi på Farmor og Farfar på Sunwing-hotellet. Spiste middag på hotellrommet. Farmor og farfar hadde med seg fler ukeblader, masse presanger til Håkon og Olve og film og batterier. Og ikke  minst soltelt til båten (som vi har savnet i varmen...) og ny badetemperaturmåler!
30.10.03 Anfi del Mar, Gran Canaria Sol 25-30/23,5 0/2983
Bassengdag på Sunwing. Steinar var på Internettkafe på Sjømannskirken i Arguinegin. Guro og Bestemor reiste til Clinica Roca i San Augustin om ettermiddagen for at Håkon skulle få siste dose av vaksinen mot hepatitt A og B (Nå er han ferdig med alle sprøytene!) Håkon var kjempeflink og gråt ikke engang. Olve fikk 6 månederskontroll av en spansk barnelege som var veldig flink og fikk en dose med gammaglobloin mot hepatitt A. Olve var 78 cm lang og veide 9830 g! Steinar, Besten, Farmor og Farfar ventet på shoppingsenteret i san Augustin. Vi spiste middag der om kvelden. Håkon sov over hos Farmor og Farfar.
31.10.03 Anfi del Mar, Gran Canaria Sol, lettskyet 25-30/23,5 0/2983
Bassengdag på Sunwing. Bestemor og Besten var også med. Guro og Bestemor var med på vannaerobic i bassenget. Spiste middag alle sammen på restaurant ved Patalavaca-stranden. veldig god mat!