Mange hyggelige og ett mindre hyggelig besøk på Kanariøyene

Anfi del Mar (Gran Canaria), 12. november 2003

Mamma, se en bille! Håkon roper henrykt fra "kjøkkenet". Vi visste det ville skje før eller senere - men vi hadde håpet på senere: Vi har fått kakkerlakk ombord! En diger kakkerlakk ligger midt på gulvet og Guro blir lettere kortpustet. Men bortsett fra dette, har ukene på Kanariøyene vært preget av masse hyggelig besøk fra Norge.

Kakkerlakken kom ombord mens vi lå i havnen på La Gomera. Steinar ble beordret av Guro til å sjekke alle skap og skott hvor vi oppbevarer mat for å lete etter brødrene til kakkerlakken. Men heldigvis var kakkerlakken en "loner" som sannsynligvis hadde kommet ombord sammen med brettene med brusbokser vi kjøpte på La Gomera.

Vi var noen få dager på den idylliske øya La Gomera mellom to lengre stopp på Tenerife og Gran Canaria. Egentlig hadde vi planer om å besøke flere av de kanariske øyene, og særlig de mindre turistifiserte øyene i vest som La Gomera, El Hierro og La Palma. Men vi er visst kommet i skikkelig feriemodus, for alt tar laaang tid og vi stresser ikke for å komme videre. Kanariøyene kan vi sikkert se en annen gang også...

Bursdag på havet
Overfarten fra Maderia til Kanariøyene gikk veldig fint. Vi hadde kjempefin seilvind hele tiden og seilte over 150 nautiske mil på ett døgn. Totalt brukte vi litt over to døgn på de 270 nautiske milene til Santa Cruz på Tenerife, men da hadde vi innlagt lunsjstopp på Isla Salvagen første døgnet. Vi seilte sammen med Let go, Paddington og Nada.

Håkon fyllte 4 fire år underveis, men det ble litt smått med feiring siden båten rullet en del. En dag forsinket ble det likevel barneselskap med kake med litt merkelig fasong, nesten stiv gele og ballonger ombord i Marialene. Olve, Elin og Linnea fra Let go og Ellen fra Paddington var bursdagsgjester.

Afrikadyr og IKEA
Vi lå i havnen i Santa Cruz en drøy uke og de største begivenhetene, ved siden av Håkons bursdagsfeiring, var besøk av onkel Bård, mobiltelefonen ble stjålet og vi fikk vite at Arve og Camilla hjemme i Drøbak hadde fått en fin gutt.

Vi lekte også ordentlige turister og besøkte IKEA i Santa Cruz. Olve har vokst ut av bagen og vi kjøpte madrass som vi skar til slik at den passet på gulvet mellom Guros og Steinars køyer i akterlugaren. Turen ble selvsagt avsluttet med kjøttbollemiddag på IKEA-restauranten.

Fra Santa Cruz seilte vi ned til Los Cristianos og lå noen dager for anker der. Håkon fikk besøke igjen dyreparken "Las Aguillas" som vi var i sist vi var på chartertur til Tenerife. I parken hadde de "afrikadyr" og vi så både tiger, løve, orangutang og krokodille.

Back to Norway?
Før vi reiste videre til Gran Canaria, seilte vi over til San Sebastian på La Gomera - en koselig by med akkurat passe tilbud av butikker og restauranter. Derfra seilte vi til Puerto de Mogan på sørenden av Gran Canaria - og plutselig var det som om vi hadde kommet hjem til Norge igjen. Norske aviser, norsk mat i butikken og norske kelnere på restaurantene. Gran Canaria er ikke spesielt eksotisk...Det smakte imidlertid godt med kaviar på brødskiva og det var festelig å lese om kjærlighetsdrama i regjeringen og andre "viktige" norske nyheter.

Besteforeldre-besøk
Vi fikk masse koselig besøk på Gran Canaria. Mens vi lå for anker utenfor Anfi del Mar var både Bestemor og Besten, onkel Bård og Farmor og Farfar på besøk. Håkon bodde på hotell nesten hele tiden og storkoste seg med egg til frokost hver dag og lange badekarbad om kvelden.

Det var veldig koselig å treffe igjen alle sammen og veldig trist da de reiste. Og det var ikke fritt for at vi følte litt hjemlengsel, selv om rapportene hjemme ifra melder om null grader og slapseføre.

Fetekur
I nesten tre uker har vi spist og drukket godt - på våre foreldres regning... Det er nesten så vi ikke trenger å proviantere for Atlanterhavet! Båten er likevel fylt til randen med både saltmat og søtmat (men lite penger og gull...). Karibia er dyrt, så i tillegg til det vi skal spise og drikke under overfarten, har vi kjøpt så vi har endel å tære på når vi besøker de dyreste av de karibiske øyene. Ryktet sier at på de mest "eksklusive" øyene koster ett kilo tomater det dobbelte av det de koster på Rema hjemme.

Nye koster ombord
Om noen få dager kommer nytt mannskap ombord: Erik og sønnen Tobias (4) skal være med å seilte over Atlanterhavet. Når vi er vel over det store havet, kommer Lisbet og Ida (1 1/2) med fly, og sammen skal vi seile noen uker i Karibia.

Erik er en habil seiler fra Sverige som vi traff da Guro var gravid med Håkon og Lisbet var gravid med Tobias. Steinar og Erik har seilt mye sammen og vi gleder oss til å få hjelp med seilingen ombord. Håkon gleder seg også til å få en lekekamerat.

Passatjakt
Så nå er vi klare for jakten på nordøstpassaten som skal bringe oss over Atlanterhavet - først til Kapp Verde-øyene og deretter til Karibia.

Det store samtaleemnet blant langturseilere før Atlanterhavskryssingen er nemlig hvilken rute man skal velge for å komme raskest mulig fram. For å unngå å bli liggende i stilla er det viktig at man seiler rett sørover en stund først for å treffe på nordøstpassaten som blåser sør for 25 grader nord. Det betyr at man må seile noe lenger enn den direkte avstanden fra Kanariøyene til Karibia.

For vårt vedkommende blir ikke dette noe stort problem. Vi skal først til Cap Verde - nesten rett sør for Kanariøyene. Dit er det 840 nautiske mil. Cap Verde ligge midt i passatbelte og vi regner med at vi skal få fin medvind videre de neste 2000 milene til Barbados, som er øyen vi har valgt for landkjenning.

Julefering i Karibia
Forhåpentligvis er vi framme i god tid før julefeiringen som vi planlegger å ha på Bequia - et yndet julefeiringssted for norske og skandinaviske langturseilere. Grunnen er en norsk dame ved navn Marianne som visstnok strandet på Bequia for mange år siden. Hun byr på julegløgg og annet godt og alle nordmenn vi har møtt underveis vet om Marianne og julefeiringen på Bequia.

Det blir nok en annerledes julefeiring for både små og store og Håkon forteller stolt til alle han møter at i år skal vi ha palme (eller "pamle" som han sier) som juletre. Det blir nok dårlig med pinnekjøtt men besteforeldrene hadde med mange pakker til barna og innerst i ett skap har Guro gjemt en pakke med risengrynsgrøt...

Håkon åpner pakke på bursdagen sin 8. oktober - tohjulsssykkel fra mamma og pappa.

Lesestund på havet. Håkon har fått "Den store Knerten-boken" til bursdagen.

Barneselskap i båten: Elin fra Let go, Ellen fra Paddington og Håkon. Linnea fra Let go var også med.

Olve er også i ferd med bli en badeengel.

Håkon får seg en hårklipp før besteforeldrene kom på besøk (men de syns han var langhåret for det...)

Håkon spiser kjøttboller på IKEA på Tenerife.

Mamma skjærer madrass til ny seng til Olve.

Håkon på stranden på la Gomera.

Vi kjøper vår første norske avis på turen - Guro ville lese om kjærlighetsdrama i regjeringen.

Gutta på tur - Olve er endelig blitt stor nok til redningsvesten sin.

En av mange hyggelige middager med besteforeldrene.

Utenfor Benedictino-klosteret i Santa Brigida på Gran Canaria der vi leverte vognen og klær som Olve hadde vokst ut av.

Middag med besteforeldrene og onkel Bård på Pirata i Patalavaca.

Håkon bader med krokodillen på Anfi-stranden.