Loggbok

2003 | jul/aug 03 | sept/okt 03 | nov/des 03 |
2004 | jan/feb 04 |

| Siste loggføringer |

Dato Sted Vær Temp. luft/sjø Distanse/sum (nautiske mil)
01.03.04 Aruba, Eagle Beach Sol, overskyet 28-30/26 0/6821
Det blåste ganske mye om natten og dønningene dreide mot NØ slik at de slår rett inn på stranden - vanskelig å komme i land med jolla!  Steinar kjørte bestemor, Håkon, Olve og Guro inn på stranden for å treffe Kristin og Camilla. Han skulle jobbe litt i båten før han også kom på stranden. Olve, bestemor og Guro dro til sykehuset for å sjekke opp vaksinering. En hyggelig barnelege kunne bestille de vaksinene vi trengte og vi kunne komme tilbake om noen dager for å få de satt. (Guro: gulfeber og påfyll av hepatitt A, Olve: gulfeber, hepatitt A og B). Da Steinar skulle komme inn på stranden var bølgene så store at det ikke gikk, og i hvert fall ville det ikke gå å få alle ut i båten igjen om kvelden. Steinar fikk derfor alenekveld i båten, men de andre sov over i leiligheten til Kristin og Camilla. Håkon syns det er storartet - han sitter å ser på tegnefilmkanalen på TV hele kvelden! Vindmøllen på Duogen er ødelagt og Steinar brukte kvelden til å forberede e-post til Duogen og gjorde også ferdig selvangivelsene våre.
02.03.04 Aruba, Eagle Beach Sol, lettskyet (regn om natten) 28-31/26 0/6821
Stranddag. Steinar kom inn på stranden litt utpå dagen. Litt vanskelig å komme seg ut i jolla igjen om ettermiddagen, men det gikk greit til slutt - med litt hjelp fra noen greie gutter på stranden. Guro mistet solbrillene sine i vannet da det hele pågikk. Snakket på SSB'en både med Herb (frekvens 12359, kl. 2000 UTC) og Karsten i Panama (frekvens 8182, kl. 2230 UTC). Værutsiktene er ikke så bra for å gå mot Panama ennå, så vi avventer til helgen. Til middag hadde vi røkelaks som bestemor hadde med fra Norge og eggerøre.
03.03.04 Aruba, Surfside Beach Sol, overskyet (regn om natten) 28-30/ 4/6825
Vi flyttet oss inn til Surfside Beach i Oranjestad om formiddagen for å slippe unna de store dønningene og for å få et bedre sted å gå i land. Litt vanskelig å sette ankeret for det var veldig grunt og det blåste ganske kraftig - men det satt på tredje forsøk. På Surfside Beach var det helt rolig og ikke noe problem å gå inn med jolla. Veldig koselig strande og vi hadde en fin stranddag. Gikk en tur i byen om ettermiddagen - Guro og Steinar kjøpte nye solbriller. Møtte Kristin og Camilla og spiste middag på en veldig hyggelig restaurant.
04.03.04 Aruba, Surfside Beach Øspøsregn 28/ 0/6825
Pøsregn hele dagen. Vi satt lenge i båten for å vente på nok opplett til at vi kunne komme oss på land. Til slutt måtte vi bare ta på oss badetøy, putte klærne våre i en pose og la det stå til. Skiftet til tørre klær på strandbaren og tok en taxi til sykehuset der Olve og Guro fikk vaksinene sine. Olve var veldig flink - gråt bare litt akkurat i det legen stakk. Legen sjekket også om Håkon hadde vann i ørene etter all badingen - Guro syns nemlig han hører litt dårlig om dagen... Det var imidlertid ingenting galt med ørene hans... Om kvelden var vi hos Kristin og Camilla.
05.03.04 Aruba, Surfside Beach Sol, lettskyet 28-31/26 0/6825
Stranddag på Surfside Beach. Bestemor, Kristin og Camilla jobbet iherdig med å få med seg mest mulig brunfarge. Bestemor og Camilla tok fly tilbake til Norge om kvelden. Vi sa hade på stranden og det var litt trist at de skulle reise. Samtidig syns vi det var kjempekoselig at de hadde anledning til å komme helt til Aruba for å hilse på oss. Forhåpentligvis blir det ikke altfor lenge til neste gang vi ser dem. Vi hører værmeldinger hver dag på SSB'en og lurer på om vi kan starte mot Panama på søndag. Olve får flytte inn i forpiggen sammen med Håkon. Håkon syns det er kjempefint, han sier han skal bare gi Olve smokken dersom han våkner og dersom det ikke hjelper skal han rope på oss (samtidig som han holder Olve fast så han ikke faller ned....)
06.03.04 Aruba, Surfside Beach Sol, lettskyet, regn om natten 28-31/26 0/6825
Kristin kom inn på stranden og passet Håkon mens vi andre reiste for å handle mat. Vi var også innom den norske båten Swany som lå i cruisebåthavnen. De har barn ombord og skal også mot Panama. Vi spiste middag sammen med Kristin på strandbaren før også hun reiste hjem til Norge. Snakket med Karsten på SSB'en og fikk klarsignal for at det er greit å starte mot Panama i morgen.
07.03.04 ...på havet... Sol, overskyet 28-31/ 177/7002
Gikk inn til marinaen om formiddagen for å fylle vann og sjekke ut. Startet mot Panama kl. 1115. Rett utenfor innseglingen til Oranjestad så vi en havskilpadde som svømte forbi. Ca 40 mil utenfor Aruba ble vi sjekket opp av tollerne som fløy lavt over oss to ganger! Vi seiler først mot nordvest for å komme oss nord for 14 grader. Olve balanserer veldig bra i båten. Han står og holder seg i rattet eller storseilskjøtet, ofte bare med en hånd. Han er også begynt å putte ting oppi kopper o.l. og plukke det ut igjen. Håkon har fått gult garn av bestemor, så vi begynte å lage påskekyllinger. Kassetten med Putti Plutti Pott har gått ca 12 ganger i dag.
08.03.04 ...på havet... Sol, lettskyet 27-30/ 161/7163
Fin seildag. Bølgene og vinden la seg litt på ettermiddagen. Vi fant ut av hva dunkingen i masten var for noe. Staget med rulleprofilen er for løst og slå inn i kassetten når seilet er ute. Faktisk har det klart å banke løs den øverste delen av kassetten. Vi seiler rolig videre med spridd redusert genoa og redusert storseil. Olve har lært å vinke.
09.03.04 ...på havet... Sol, litt regn 28-31/ 155/7218
Vind og dønninger nesten rett bak fra. Vi har lagt om kursen og seiler sørvest mot San Blas og holder en avstand på minimum 100 mil fra kysten av Columbia. Litt ubehagelige bølger, men vi holder fin fart. Vi fisket, men fikk ingen fisk, så til middag ble det pasta med kjøttsaus. Dagen kommentar fra Håkon: "Farfar er en ordentlig luring. Han spiser hodet på fisken." Olve trives fortsatt bra i forpiggen og han syns det er ekstra gøy og vekke Håkon om morgenen.
10.03.04 ...på havet... Sol 28-31/ 155/7373
Fin seildag. Vi byttet sluk på fiskestangen og hadde tre napp, men snøret var for kort og vi mistet alle fiksene.
Panama
11.03.04 San Blas, Holandes Cays Overskyet 28-30/27,5 0/7373
Kom fram til San Blas om morgenen og ankret opp ved øya Banedup i det østlige Holandes Cays. Det lå 6-7 andre båter der, bl.a. Rolling home som vi traff på Curacao. Her ser det ut som i paradis. Hvite sandstrender, palmer som henger ned i havet og klart, turkis vann. Vi gikk en tur på stranden om ettermiddagen og fant mange flotte skjell. Feiret at vi hadde kommet fram med pannekaker og blåbærsyltetøy til middag.
12.03.04 San Blas, Holandes Cays Overskyet, regn om natten 28-30/27 0/7373
Jobbet i båten om formiddagen. Steinar var i masten for å se på "skaden" i kassetten til rullestorseilet. Vi hadde ned storseilet og oppdaget at hempen som holder seilet fast i rulleprofilen nede hadde raknet litt. Guro fant fram seilmakersaker og reparerte dette. Om ettermiddagen var vi inne i kuna-landsbyen på øya ved siden av - Tiadup hvor det bor 5 familier. Vi betalte de 5 dollarene som høvdingen krever for at vi skal få ligge for anker utenfor øya hans. Håkon løp rundt sammen med Elliot og Olve fant seg til rette på Kathys arm. Faktisk så sovnet han på fanget hennes i hengekøyen. Alle damene på øya fant fram molaene sine da Guro ymtet innpå at hun kanskje var interessert i å kjøpe noe Vi endte opp med to molaer og et armbånd. Håkon fikk kjede med tenner av villgris og en pose avokadoer. Om ettermiddagen kom Capella inn. Om kvelden grillet vi på stranden sammen med bl.a. amerikanske Jose og Charlene fra Gitana.
13.03.04 San Blas, Holandes Cays Overskyet, litt sol, regn om natten 28-31/27 0/7373
Gikk tur sammen med  Stephie, Felicity og Drago fra Capella rundt hele Banedup. Fant masse spennende ting, bl.a. sanddollar og andre tomme krokebolleskjell. Steinar tråkket på et sjøpinnsvin og Guro måtte være sykepleier og "operere" ut alle piggene. Var en tur i landsbyen om ettermiddagen og delte ut noen gamle magasiner og litt klær. Kjøpte røkt fisk. På vei ut til båten ble vi imidlertid tilbudt nytrukket dorado fra noen sveitsere som kom inn.
14.03.04 San Blas, Holandes Cays Sol, overskyet, regnbyger 28-31/27 0/7373
Steinar vasket båten under og oppdaget at anoden til SSB'en var vekk. Skruene har korrodert av. Vi snorklet på revet mellom Banedup og Tiadup. Steinar og Håkon var først uti og de så to haier, så det ble ingen dykking på Guro... Stephie var ombord og lekte med Håkon og etterpå dro de begge over til Rolling Home for å se en film.
15.03.04 San Blas, Rio Diablo village Sol, lettskyet 28-31/28 12/7385
Steinar renset filtrene i ferskvannspumpen - nå renner kaldtvannet mye bedre. Vi dro på stranden og Håkon løper rett ut i vannet og kommer hylende tilbake. På innsiden av ankelen silblødde han fra to sår og vi tror han er blitt bitt av en slange. Vi hiver oss i jolla for å dra tilbake til båten og treffer Felicity og Stephie på veien. Felicity er sykepleier og hun dro inn til landsbyen for å be om råd. Hun snakket også med Katherine på Rolling home som også er sykepleier. I landsbyen mente de vi burde dra til sykehuset som var i Rio Diablo, ca to timer unna. Håkon fikk smertestillende, Steinar forsøkte å suge ut evt. gift fra bittet og Felicity spjelket benet med en tresleiv. Felicity tilbød seg å bli med til sykehuset, hvilket vi takket ja til. Vi pakket båten raskt sammen og trakk opp ankeret. Håkon skrek ganske mye hele turen for han hadde veldig vondt og Olve satt mest i stolen sin og fulgte det hele med store øyne. Vi forsøkte å ringe sykehuset for å si at vi var på vei, men telefonnummeret i pilotboken var galt. Vi ringte til yacht-klubben i Panama og etter mye fram og tilbake (det er ikke alle som prater engelsk i Panama) fikk yatch-klubben gitt beskjed. Ca halvveis til sykehuset begynte Håkon å klage over at han hadde veldig vondt på forsiden av skinnleggen og ville ha av bandasjen. Først sa vi at han måtte ha den der for å gjøre blodsirkulasjonen tregere, men til slutt sa Felicity at vi kunne løsne litt på den en liten stund. Da vi tok av bandasjen så vi at det var kommet litt blod på den og plutselig så vi noe som så ut som en diger flis henge fast i bandasjen. Før vi fikk tenkt oss om har vi dratt ut en 4 cm lang pigg som tydeligvis har beveget seg tvers gjennom benet til Håkon - ikke rart han hadde vondt! Felicity skjønte da hun så piggen at det måtte være en rokke som hadde stukket Håkon og vi ble litt mindre bekymret for de er ikke så giftige. Da vi kom fram til landsbyen trodde de fortsatt at det var et slangebitt, så de var litt stresset. Håkon ble litt redd fordi alle snakket så høyt og fort. Heldigvis traff vi Jose fra Gitana som snakker spansk så han ble med oss på sykehuset. Legen mente også at det var en rokke (vi hadde med oss piggen for å vise), så Håkon fikk en antihistaminsprøyte og en antibiotikakur med seg fra sykehuset. Han var veldig flink og roet seg mye ned da han fikk forklart hva som hadde skjedd og at det ikke var så farlig likevel. Da vi tidligere hadde fortalt han at vi trodde han var blitt bitt av en slange og at det kan være giftig, sa han bare: "Oj, oj, oj, oj, oj!!" Vi ble natten over i båten i Rio Diablo. Håkon fikk premie fordi han hadde vært så flink (kinderegg) og sovnet kl. 17 og sov til neste morgen.
16.03.04 San Blas, Holandes Cays Overskyet, regn, sol 28-30/ 12/7397
Steinar og Felicity var en rask tur i land for å kjøpe brød og litt frukt og grønnsaker før vi reiste tilbake til Holandes Cays. Vi var slitne alle sammen og det ble en tidlig kveld.
17.03.04 San Blas, Holandes Cays Overskyet, sol, regn 28-31/ 0/7397
Etter at Håkon ble stukket av rokken har han sagt at han ikke vil på stranden og at han ikke vil bade. Steinar og Håkon kjørte en tur med jolla langs revet og langs stranden for å se om de så rokken. Stephie kom ombord for å leke med Håkon. Han har ikke så veldig vondt lenger og når han ikke husker at han er blitt stukket så går han uten å halte...
18.03.04 San Blas, Eastern Lemon Cays Overskyet 28-29/ 16/7413
Gikk for motor til Lemon Cays sammen med Capella og Fidelitas (tysk båt). Fidelitas holdt på å miste jollen sin på veien og vi fisket opp toften til jollen deres. Vi seilte inn via Chichime Island og måtte navigere oss mellom revene og sandbankene ved hjelp av øyet. Ankret opp utenfor Yansaladup - det var bare oss tre båter der. Fikk besøk av tre kuna-damer i kajakk som ønsket å komme ombord for å vise fram molanene sine. Guro endte igjen opp med å kjøpe noen molaer og noen fine masker til Håkon.
19.03.04 San Blas, Eastern Lemon Cays Sol, lettskyet 28-31/ 0/7413
Den klareste dagen i San Blas hittil og vi kan se fastlandet for første gang. Om morgenen kom Stephie og Felicity forbi. De lekte postbud og leverte invitasjon til Stephies 5 års dag. Rolling Home kom litt utpå dagen. Stephie var ombord og lekte senere (så Felicity kunne forberede bursdagsselskap). Steinar polerte båten. Vi var en tur på stranden og hilste på den ene familien som bor på øya.
20.03.04 San Blas, Eastern Lemon Cays Sol, overskyet 28-30/ 0/7413
I invitasjonen til Stephies bursdag sto det "Fancy dress party", så alle måtte kle seg ut. Håkon ville være iguan  med den nye masken han hadde kjøpt fra Kunaene. Olve og Guro var pirater, men Steinar var gringo med hawaiiskjorte, sleik og stråhatt. Det var veldig koselig bursdagsselskap med mange gode kaker. Olve spiste gele for første gang - stor suksess. Stephie og Håkon fikk se "Nemo" på film. Håkon så med store øyne og det gjorde visst ikke noe at Nemo og de andre snakket tysk! Om ettermiddagen kjørte vi inn til øya som kuna-damene hadde reklamert for at hadde "butikk". Det eneste som var å få kjøpt var såpe, hermetisk fisk og kjøtt, coca cola og nybakt kunabrød. Sistnevnte er veldig godt, så det kjøpte vi masse av! Steinar dykket litt for å prøve å få middag med harpunen - uten særlig hell, så det ble omelett til middag.
21.03.04 San Blas, Eastern Lemon Cays Sol, overskyet 29-32/ 0/7413
Guro reiste på stranden med Håkon, Olve og Stephie. Steinar demonterte vinsjene for å rengjøre og smøre dem.
22.03.04 San Blas, Porvenir Overskyet 28-31/ 6/7419
Olve sov veldig godt denne natten. Endelig er den først tannen kommet fram (høyre foran, oppe). Kjørte motor til Porvenir for å sjekke inn i Panama. Ingen tollere var å finne, så vi gikk en tur på flyplassen (!) Og spiste middag på hotellet. Øya er akkurat bred nok for en svært kort rullebane for småfly og bærer tydelig preg av at den ble bygget av amerikanerne for mer enn 50 år siden. Vi spilte kort om kvelden. I spilleboken fant vi en ny variant av Gin Rummy som var veldig artig. Det syns særlig Steinar, for han vant alle omgangene...
23.03.04 San Blas, Western Lemon Cays Overskyet 28-31/ 3/7422
Steinar og Håkon reiste inn for å sjekke inn tidlig om morgenen, og det hele tok veeeeldig lang tid. Tolleren brukte skrivemaskin (uten rullehode....) for å fylle ut skjemaene, og det er ikke lett å treffe riktig rute hver gang. Totalt kostet moroa 85 US dollar! Men da har vi fått en cruising permit som gjelder for hele Panama i 90 dager. Guro er litt forkjøler med vondt i hodet og kroppen. Vi dro tilbake til Lemon Cays, denne gangen den vestlige delen etter at papirmølla i Porvenir var ferdig. Stephie lekte i båten med Håkon og Felicity og Drago kom over på ettermiddagen på øl, popcorn og muffins (som også ble dagens middag...). Dagens kommentar fra Håkon etter at han fant en tom snopepose i cockpiten: Hvorfor er det bare barn som får lov til å spise godterier på lørdager?
24.03.04 San Blas, Western Lemon Cays Skyet, sol, regn 27-29/27 0/7422
Slappet av i båten. Steinar vasket båten under og Guro bakte brød og muffins. Hadde besøk av flere kunaindianerne i kajakk som ville selge diverse. Vi kjøpte litt fisk av en av dem, molaer har vi visst nok av... Noen samlet også inn til en skole, så vi gav bort masse fargestifter, noen blyanter og farget papir. Gikk en tur på stranden. Håkon tør å vasse nå, men vi må passe på å kaste noen steiner uti først og så tramper vi litt. Olve reiste seg opp helt alene på stranden - uten å ha noe å støtte seg på.
25.03.04 Isla Linton Sol, lettskyet 28-31/27,5 47/7469
Startet tidlig om morgenen mot Isla Linton. Vind fra nordøst, 8-11 m/s gav fin seilas, men vi hadde litt bølger fra siden i begynnelsen. Det ble bedre da vi kom litt ut fra land og dreide kurset litt sørover. Seilte med redusert genoa og redusert storseil. Fikk en fin liten tunfisk på 3 kg og mistet også en stor en. Ankret opp utenfor Isla Linton om ettermiddagen, fint ankringssted, men ikke mye å ta seg til. Vi bestemmer oss for å gå videre til Porto Bello neste dag. Sushi til middag.
26.03.04 Porto Bello Sol, lettskyet, regn i natt 28-31/ 12/7481
Gikk til Porto Bello etter frokost og morgenbad. Fin seilvind i dag også, men ingen fisk. Ankret opp utenfor Porto Bello, Rolling Home lå der allerede. Tok jollen inn til byen, fin jollekai og et hyggelig amerikansk ektepar som bor i huset ved kaien. Gikk en tur i byen og så på festningene fra spanjolenes glanstid og spiste middag på en restaurant - god fisk. Capella kom inn på ettermiddagen.
27.03.04 Porto Bello Sol, overskyet 28-31/ 0/7481
Fylte vann og vasket klær. Vaskemaskinene var billige (50 cent per vask), men brukte bare kaldt vann og man måtte fylle dem selv med slange - både for vasking og skylling. Om ettermiddagen var vi invitert på gløgg og christmas pudding(!) hos Rolling Home. Det var veldig koselig! Håkon og Stephie fikk se film.
28.03.04 Colon Sol, lettskyet 28-31/ 20/7501
Vasket litt mer klær om morgenen før vi motorseilte til Colon. Vi ville teste ut at alt var som det skulle med motoren før kanaltransiten - og det var det. Fikk en liten tunfisk på veien og en diger en som røk snøret. Ankret opp på "the Flats" utenfor Panama Canal Yacht Club. Steinar og Håkon reiste inn til marinaen for å se om det var noen andre norske båter der, men både Swany og Maya hadde tydeligvis allerede reist. Sushi til middag.
29.03.04 Colon Sol 28-31/ 0/7501
Ble vekket av en ufyselig lukt og oppdaget at båten var full av sot . Vinden hadde snudd i løpet av natten og all soten kom fra søppelforbrenningsanlegget rett ved havnen. Reiste tidlig inn til yachtklubben for å sjekke inn hos immigrasjon. Steinar sto først over en time i kø i solsteiken før han måtte fylle ut en haug med papirer - byråkrati. Måtte lage liste over når og hvor vi hadde vært siste tre måneder. Ringte til oppmålingskontoret for å bestille den obligatoriske målingen av båten (må jo vite hvor stor plass vi tar i slusenen....). Traff Trudy, Mark og Hannah (2 1/2) fra Australia på Thunderbird one. Sjekket Internett for første gang på mange uker og spiste veldig god chop sui på yachtklubben.
30.03.04 Colon Sol 28-31/ 0/7501
Båten var like sort i dag også. Steinar reiste tidlig inn til Free zone (tax free shopping) sammen med Drago fra Capella og Heinz fra Rolling Home. Kjøpte ny stasjonær VHF - har gitt opp å få fikset den gamle. En mann fra oppmålingskontoret kom ombord på formiddagen og målte båten og så måtte vi komme inn til yachtklubben om ettermiddagen for å fylle ut papirene. DHL leverte delene fra Duogen som lovet - en positiv overraskelse! Endelig kan vi få strøm fra vindgeneratoren igjen.
31.03.04 Colon Sol, overskyet 28-31/ 0/7501
Bryllupsdag (men det husket ikke Steinar....). Dro til banken for å betale for kanaltransiten - 600 dollar + 850 dollar i depositum! Dro deretter til Free zone og kjøpte nytt batteri til den bærbare VHF'en. Dro til shoppingsenteret Colon 2000 - Håkon og Guro fikk nye sandaler. Handlet på supermarkedet for 600 dollar (fylt opp med bleier, hermetikk, juice, brus', øl, pasta og ris.) Ringt til kanalkontoret og fikk vite at vi sannsynligvis skal gå gjennom kanalen på mandag. Capella skal gjennom på lørdag og Rolling Home onsdagen etter oss. Vi skal hjelpe hverandre gjennom fordi det kreves 4 linehandlere i tillegg til skipper på hver båt.
01.04.04 Colon Sol, lettskyet 28-31/ 0/7501
Pakket matvarer i båten - vi er like overrasket hver gang over hvor mye vi egentlig får plass til. Guro og Håkon dusjet og vasket håret på yachtklubben - og det trengtes. Steinar forsøkte å få tak i div. småting på en jernvarehandel - men hadde ikke særlig hell. Det er ikke særlig trygt å bevege seg rundt i Colon, bortsett fra med taxi, så vi tilbringer mye til på yachtklubben. Heldigvis er det ganske mange barn her, og vi tar med spill og tegnesaker o.l for å underholde dem. Olve fikk den andre fortannen oppe.
02.04.04 Colon Sol, overskyet 29-32/ 0/7501
Var på supermarkedet og handlet mer - det var jo fortsatt plass i båten, så da fylte vi opp med bl.a. en kasse vin til. Steinar var innom Free zone igjen for å bytte det nye batteriet til den bærbare VHF'en. Det første vi fikk var ikke noe særlig tess.
03.04.04 Colon Sol 29-32/ 0/7501
Steinar reiste før kl. 4 om morgenen for å være linehandler på  Capella. De kom seg gjennom kanalen på en dag, selv om det lenge så ut til å bli en to-dagers transit. Steinar og Katherine og Heinz kom tilbake om kvelden med buss fra Balboa.
04.04.04 Colon Sol, overskyet 28-31/ 0/7501
Gjorde båten klar til transit. La ut fendere og dekk pakket inn i plastposer. Fylte vann og spiste middag på yachtklubben. Om kvelden kom Drago for å være linehandler for oss.
05.04.04 Panamalkanalen, Gamboa Sol 29-32/ 29/7530
Sto tidlig opp (0515). Drago lå over hos oss og Katherine og Heinz kom etter. Advisoren vi skulle ha i kanalen kom som avtalt rett før kl. 0600. Losbåten hadde ikke helt kontroll da de skulle slippe av advisoren og kjørte på oss på styrbord side bak. Hesteskobøyen, nødbøyen og braketten til påhengsmotoren ble skadet. Heldigvis ble ikke noe fast på båten skadet. Skipperen på losbåten sa ikke unnskyld en gang, enda det var hans feil, siden han absolutt skulle komme inn til oss fra lo side! Vi entret Gatunslusene raftet midt imellom to katamaraner (Flash fra US og Flash fra Polen....) Steinar fikk jobben med å styre hele flåten fra vår midtposisjon og vi lå bak et enormt containerskip som tydeligvis er bygget for å passe akkurat inn i Panamaslusene. Vi kom oss smertefritt gjennom de tre slusene på vei opp, selv om vår advisor, Carlos, var litt nedlatende fordi vi var litt spente på hvordan det hele skulle gå. Vi måtte hele tiden spørre han som skulle skje, hvis ikke sto han bare bakerst og kommanderte Steinar til å gi mer eller mindre gass, styre styrbord eller babord osv. Vel oppe på Gatunsjøen motorseilte vi i 7,5 knop for å komme fortest mulig over til den andre siden. Vi håpet å komme gjennom kanalen på en dag, selv om Carlos etter hvert indikerte at det ville bli vanskelig. Det var for fullt i slusene. Vi måtte derfor overnatte ved Gamboa sammen med de to katamaranene. Det var fryktelig varmt men det var ikke særlig aktuelt å bade siden digre krokodiller svømte bare 30 meter fra båten. Vi var 5 voksne og to barn som sov i båten den natten (Carlos gikk heldigvis av...).
06.04.04 Balboa, Flamenco Bay Sol, lettskyet 29-32/ 14/7544
Det var stille og varmt da vi våknet. Vi fikk ny adviser, Edwin, ombord - han var mye hyggeligere enn Carlos. Advisorene skulle egentlig komme kl. 09, men kom først kl. 10. Da hadde vi bare tiden av veien for å rekke den første slusen. I den først slusen, Pedro Miguel, bandt vi oss inntil en liten ferge. Den var stappfull av tyske og amerikanske turister som pekte og fotograferte og filmet. De syns visst vi var noen rare dyr og Drago vurderte sterkt å sende rundt lua si. I de to siste slusene, Miraflores, var vi først bundet til fergen og deretter til en slepebåt. Advisoren vår var veldig grei og Steinar fikk velge hvordan han ville gjøre det. Vi vinket til webkameraet ved Mirafloresslusen og håpet at noen hjemme i Norge så oss. Siden vi hadde hatt en todagers transit, fikk vi litt dårlig tid fordi Steinar og Drago skulle hjelpe Heinz og Katherine med Rolling Home allerede dagen etter. Vi kastet anker i Flamenco Bay og Steinar reiste rett med bussen tilbake til Colon.
07.04.04 Balboa, Flamenco Bay Sol 29-32/23 0/7544
Steinar var linehandler på Rolling Home. Olve, Håkon og Guro var ombord hele dagen fordi det er umulig å komme i land med vogn og barn når man er alene. Det er ingen jollekai, man må klatre opp i en steinrøys og jolla må legges ut i anker på grunn av den store tidevannsforskjellen. Olve klatret opp leideren. Rolling Home kom inn til Flamenco Bay i sekstiden, og Olve, Håkon og Guro reiste over for å feire at alle var igjennom kanalen. Olve sovnet på en benk med vesten på og Håkon og Stephie fikk se på film.
08.04.04 Balboa, Flamenco Bay Sol, lettskyet 29-32/23 0/7544
Skjærtorsdag. Traff Steinar fra Swany som ligger på land i Flamenco marina. Hilste også på Karsten som pleier å ta morgenkaffen sin i Flamenco marina. Han kjørte oss til posthuset og gav oss masse nyttig informasjon om Balboa og Panama. Vi sjekket internett på YMCA og handlet litt mat.
09.04.04 Balboa, Flamenco Bay Sol 29-32/23 0/7544
Langfredag. Steinar jobbet med motoren hele dagen: Skiftet olje og filter pluss dieselfiltrene. Om formiddagen tegnet, klippet og limte vi påskeegg og laget ferdig påskekyllingen med det gule garnet. Olve, Håkon og Guro gikk tur på land sammen med Stephie og Felicity. Håkon hadde med seg sykkel og Stephie hadde med seg sparkesykkel. Siden det var påske, var det meste stengt, men vi fant tilslutt en juicebar som solgte saftis.
10.04.04 Balboa, Flamenco Bay Sol, lettskyet 29-32/23 0/7544
Vinden har dreid mot sør og det er litt mer dønninger her. Enda vanskeligere å komme i land, men det gikk greit med litt klatring. Eirik (3), Sondre (snart 6), Trude og Svein  fra Swany kom for å være med på påskeeggjakt i Pedro Miguel Yacht Club. En driftig dame der oppe hadde tatt på seg å være primus motor for arrangementet. Håkon syns det var stat å treffe noen norske gutter og han og Sondre hadde det veldig fint sammen hele dagen. Det var 10 barn med på påskeeggjakten og Eirik, Sondre og Håkon fant noen de også, selv om de var minst (litt hjelp fra mammaene...). Etterpå stablet vi 21 store og små inn i en HiAce og reiste til en nasjonalpark som også er zoo. Vi så både apekatter, krokodiller, leopard, ocelot og Panamas nasjonaldyr, the Harpe Eagle. Ungene storkoste seg.
11.04.04 Balboa, Flamenco Bay Sol, overskyet 29-32/23 0/7544
Håkon våknet til påskeegg - påskeharen hadde vært innom i løpet av natten. Vi ryddet i båten om formiddagen siden vi skulle ha besøk om kvelden. Trude kalte oss opp på VHF'en og lurte på om vi ville være med på McDonald's - og det ville vi så klart! Eirik, Sondre og Håkon hadde det kjempegøy i lekehuset og Olve syns det var gøy han også. Om kvelden hadde vi "Potlock" ombord i Marialene. Capella og Rolling Home hadde med seg mat og drikke og så spiste vi påskemiddag sammen. Stephie hadde laget et digert påskeegg fylt med sjokolade som alle fikk smake.
12.04.04 Balboa, Flamenco Bay Sol, overskyet, regnbyge 29-32/23 0/7544
Handledag. Først var vi i tre båtbutikker for å prøve å stryke ut noen flere ting på Steinars uendelige liste. Reiste så til El Dorado kjøpesenter og jammen klarte vi ikke å fylle to handlevogner igjen! (Guro trodde bare vi manglet noen småting....). Stablet alt ut i jollen og ombord i båten om kvelden. Via den amerikanske ambassaden fikk vi telefonnummeret til en barnelege som snakket engelsk. Bestilte ettårskontroll til Olve på torsdag.
13.04.04 Balboa, Flamenco Bay Sol 29-32/23 0/7544
Steinar og Håkon fylte diesel - jerrykanner inn i jolla, fylle på stasjonen, bære tilbake i jolla og kjøre ut til båten... Guro og Olve dro til vaskeri og leverte vask og deretter til den franske ambassaden for å sjekke om vi trengte visum til Fransk Polynesia. Det har versert noen rykter om at vi måtte det, men ambassaden kunne bekrefte av vi regnes som EU-borgere og derfor ikke trenger visum. Olve reiste seg opp på egen hånd og gikk tre skritt på kafeen hvor vi spiste lunsj. Vi kjøpte masse nytt fiskeutstyr.
14.04.04 Balboa, Flamenco Bay Sol, lettskyet 29-33/ 0/7544
Olve, Håkon, Stephie og Guro dro til det lille utendørsbassenget som lå et lite stykke bortenfor Flamenco Marina. Steinar jobbet i båten, bl.a. laget ny wirelås til jolla og trakk kabel fra SSB-anode til kjølboltene.
15.04.04 Balboa, Flamenco Bay Sol, overskyet 29-33/ 0/7544
Var på frukt- og grøntmarkedet og kjøpte grønne bananer, ananas, poteter, løk, gulrøtter og hodekål. Røde og grønne epler måtte vi kjøpe på supermarkedet. Vasket to maskiner til med klær og fylte en av gassflaskene. Var igjen på posten i Balboa - og som vi trodde, det var to pakker til oss der! Olve var på ettårskontroll. Han fikk siste dose med trippelvaksine og MMR-vaksinen. Han var 83,5 cm lang og veide 11,7 kg og var frisk og fin. Han var rimelig fornærmet på legen som både skulle kjenne på han OG stikke han. Om ettermiddagen fylte vi vann og gjorde båten klar for avreise.
16.04.04 Las Perlas, Isla Contadora Sol, overskyet 29-32/27 37/7581
Hentet faks fra besten med utskrift av selvangivelsen på yachtklubben og sjekket Internett en siste gang. Dro kl. 11 mot øygruppen Las Perlas i Panamagulfen. Hadde fin seilvind fra nordøst (7-11 m/s), men fikk ingen fisk. Så mange delfiner, men ingen av dem kom opp til båten. La oss for anker utenfor en fin strand på sørsiden av Isla Contadora. Rolling Home og Fidelitas lå der allerede.
17.04.04 Las Perlas, Isla Contadora Sol 29-32/27 0/7581
Stranddag. Kjempefin strand, men stor tidevannsforskjell gjorde at det ble ganske store dønninger på ettermiddagen. Alt ble vått da vi tok jolla ut til båten igjen! Om ettermiddagen kom Capella.
18.04.04 Las Perlas, Isla Espiritu Santo Lettskyet 29-34/ 17/7598
Gikk fra Contadora om formiddagen på østsiden av Isla del Ray. Ingen vind, så vi gikk for motor hele veien. Ingen fisk i dag heller. Ankret opp i sundet på innsiden av Espiritu Santo. Tok jollen inn på stranden og gikk på oppdagelsesferd. Fant mange fine skjell. Kjørte jolla rundt hele øya og så på grottene. Vi har hotdog til middag og Olve spiser to pølser! (Vi kaller ham for pølse-monster)
19.04.04 Las Perlas, Isla Espiritu Santo Sol, lettskyet 29-33/27 0/7598
Fjære gjorde stranden mye større om formiddagen - 50 meter bredere! Olve, Håkon og Guro var på stranden. Håkon og Olve koste seg veldig på den langgrunne stranden. Håkon er ikke redd for å bade lenger og Olve krabber bare ut i vannet uten å tenke på at det bli dypere. Han bryr seg ikke særlig om at han får vann i ansiktet! I dag gikk han 9 skritt helt alene! Steinar jobbet i båten: Monterte av/på bryter på SSB'en, fikset to lanterner som ikke virket, vasket båten under, smurte furlex'en og vasket saltvannsfilteret. Litt utpå dagen kom Capella, Rolling Home og Fidelitas. Håkon lekte med Stephie resten av dagen. Fikk værmelding fra Karsten på SSB'en om kvelden - i morgen går vi mot Galapagos.
20.04.04 ... på havet Sol, lettskyet 29-32/ 49/7647
Var en tur på stranden om formiddagen sammen med Capella og de andre. Vi startet halv to. Lite vind og rett imot i begynnelsen, så vi brukte motoren en del for å komme oss forbi Las Perlas. Rolling Home dro samtidig som oss, Capella og Fidelitas kommer om noen dager. Vi har avtalt radiokontakt på SSB'en hver morgen og kveld. Vi bruker samme vaktsystem som sist: Guro 20-23, Steinar 23-03, Guro 03-06, Steinar 06-08, med mulighet for tilpasninger. (Rest: 836 av 885 nm)
21.04.04 ... på havet Overskyet 30-34/ 132/7778
Mye lyn og torden rundt oss om natten, men ingen regn. Hadde fin seilvind hele natten. Litt stillere på formiddagen og vi brukte genakkeren noen timer - den øker farten med minst 2 knop! Måtte starte motoren om kvelden. Det var ganske varmt og klamt hele dagen selv om det var overskyet. Vi har funnet ut at akterkabinen er det mest luftige stedet å være, så det er omgjort til lekerom! Vi så noen delfiner som kom opp til båten og hilste på oss.  (Rest: 704 av 885 nm)
22.04.04 ... på havet Overskyet, regn 28-32/ 86/7864
Mye lyn også i natt, men heldigvis fikk vi det ikke over oss. Vi så et digert regnområde på radaren som vi prøvde å gå rundt. Vi hadde lite vind og etter hvert ble kursen så dårlig at vi valgte å gå inn i været for å få litt vind! Det funket og i 4 timer hadde vi fin seilvind (10-14 m/s) - selv om Steinar måtte stå ute i øspøs regnvær... Det ble motorkjøring senere på dagen. Vindmåleren er falt ut, så vi må føle oss fram til vindstyrken. Håkon jobber med tall mellom 1 og 100 og han og pappa gjør enkle regnestykker mellom 1 og 10 (det er det nemlig nok fingre til...) (Rest: 618 av 885 nm)
23.04.04 ... på havet Overskyet, regnbyger 26-28/ 99/7963
Lyn og torden også i natt, men vi slapp unna også nå. Noen regnbyger i løpet av døgnet. Steinar forsøkte å finne feilen med vindmåleren, men måtte gi opp etter å ha sjekket alle koblinger og ledninger vi vet om... Fortsatt litt lite vind og det blir både seiling og motorkjøring i dag også. (Rest: 519 av 885 nm)
24.04.04 ... på havet Overskyet, sol 27-32/28 82/8045
Vinden har dreid mot sørvest og økt litt. Det er også blitt mer bølger. Vi revet både forseilet og storseilet i løpet av natten. Vi seiler med god fart gjennom vannet, men på grunn av motstrøm og litt dårlig kurs mot målet (260 grader mot 230 grader) gir det ikke like stort utslag på kartet! (I følge GPS'en har vi seilt 105 mil siste døgn.) Vi hadde ikke lukket luken foran hos Olve og Håkon godt nok, så Håkon fikk en real skylling over seg om natten - han bare gryntet litt og snudde ryggen til! Siden vi ligger på siden og det ruller ganske mye, reduseres aktivitetsnivået. Håkon fant fra den siste CD'en han fikk fra onkel Bård og onkel Tore - så "Lyriakafabrikken og jakten på de magiske versene" har gått nonstop. Som avtalt har vi radiokontakt med Capella, Fidelitas og Rolling Home hver morgen og kveld. Vi utveksler posisjoner og ellers andre "nyheter". (Rest: 437 av 885 nm)
25.04.04 ... på havet Sol, overskyet 27-32/ 120/8165
Siden vinden fortsatt er fra sørvest slo vi og gikk mot sør noen timer i natt for å finne en mer sørøstlig vind. Fant ingen slik vind og slo tilbake. Fin vind, men fortsatt dårlig kurs (260 grader). Rett før kl. 1600 lå det plutselig en fregatt ved siden av oss. Et amerikansk krigsskip kalte oss opp ved navn på VHF'en. Vi ble litt forfjamset, men de ville bare vite hvem vi var og hvor vi skulle. Vi tror de patruljerer farvannet fordi det har vært en pirathistorie ganske nylig. Vi har ennå ikke fått fisk, så nå har vi byttet farge på blekkspruten. Guro bakte brød - det ble kjempegodt og ellers går Lyriakafabrikken fortsatt. Utpå kvelden bedret kursen seg noe til 240 grader. (Rest: 317 av 885 nm)
26.04.04 ... på havet Sol, overskyet 27-32/ 137/8302
Fortsatt god fart, men dårlig kurs. Vi velger å fortsett mot vest og satser på at vinden dreier mot sørøst når vi nærmer oss ekvator. Slik det ser ut nå må vi gå 120 mil ekstra for å komme fram til Galapagos. En del sjø og vind om natten, så vi reduserte seilene noe. Mindre sjø og vind på ettermiddagen, så vi tok ut revene og gjorde god fart etter det. Nå har vi også fått mer enn 1 knops medstrøm. Håkon hører fortsatt på Lyriakafabrikken og han og Olve bygger lego i akterkabinen. Olve går rundt nede i båten og holder seg fast og klatrer opp stigen uten problem - alt i 6,5 knops fart, 1-2 meter bølger og en helning på 15-20 grader! Dagens spørsmål fra Håkon: Hvorfor begraves mennesker under jorden når de er døde? Vi spiser bananer til den store gullmedaljen - alle ser ut til å bli modne akkurat nå. (Rest: 180 av 885 nm)
27.04.04 ... på havet Sol, overskyet 24-30/ 70/8372
Vi prøvde å slå igjen i natt, men kursen ble rett østover, vi fikk motstrøm og farten ble redusert med 3 knop (reelt sett var det bare så vidt vi nærmet oss målet). Vinden dreide heldigvis i løpet av dagen og endelig kunne vi seile rett kurs mot målet. Vindene og bølgene ble roligere og vi hadde en nydelig seilas i 4-4,5 knops fart. Vi regner med å være fremme om to dager! Det er blitt ganske mye kaldere om natten - vi må finne fram langbukser og flees. Til og med tepper har vi tatt fram for å ha over lakenet om natten. (I følge GPS'en har vi seilt 116 nm siste døgn - det er 46 mil mer enn på kartet!) (Rest: 110 av 885 nm)
Galapagos (Ecuador)
28.04.04 San Cristobal, Wreck Bay Sol, overskyet 23-30/ 110/8482
Vinden økte enda litt og om natten øynet vi muligheten til å komme fram i løpet av dagen. Det ble en hektisk dag. Olve fylte 1 år, så vi måtte bake kake og feire med kake og pakker (Olve skjønner ikke hva pakker er ennå, men Håkon er heldigvis mer enn villig til å hjelpe han å pakke opp). Vi kysset ekvator og hadde besøk av kong Neptun som sørget for at alle ble døpt og fikk bevis på at de hadde krysset "linjen". Hele tiden måtte vi trimme seilene for å holde farten opp. Vi lå hele tiden på grensen til å komme inn før det ble mørkt. Vi startet motoren og motorseilte de siste timene og kom inn til Wreck Bay kl 1800, 15 minutter før det mørkt! Det var deilig å legge seg tidlig og vite at vi skulle sove hele natten. Allerede mens vi holdt på med å kaste ankeret kom det flere sjøløver bort til båten for å ønske oss velkommen!
29.04.04 San Cristobal, Wreck Bay Sol, overskyet 23-29/18(!) 0/8482
Tok det rolig om morgenen. Hadde besøk av Fernando som tilbød seg å hjelpe med alt fra diesel, vann til guidet tur til skilpaddene. Masse sjøløver svømmer rundt båten hele tiden og vi så også en ganske stor havskilpadde som svømte forbi. Vi hadde senere besøk av engelske Dick fra Alishia, og han ga oss masse nyttig informasjon om innsjekking, hva som finnes i byen og hva det er å se her. Vi tok en båttaxi inn til byen, sjekket inn hos havnekapteinen og var på politistasjonen og fikk stemplet passene våre. spiste lunsj på restaurant - dagens meny for 3 dollar (suppe + fisk, ris og salat + dessert + glass med juice).

30.04.04 San Cristobal, Wreck Bay Lettskyet 23-30/ 0/8482
Spiste frokost nede i båten - det er kaldt her! Tok jollen inn til land og besøkte Interpretation Center - lærte masse om om Galapagos' natur og historie. Bestemor har bursdag, så vi ringte til Drøbak - Håkon snakket lenge med både bestemor og besten og fortalte om alle sjøløvene vi ser. Spiste 3-dollars-lunsj på restaurant igjen og slappet av i båten om kvelden. Det er så kaldt her om kvelden og natten at vi sitter nede i båten og sover med pledd over oss!