Loggbok

2003 | jul/aug 03 | sept/okt 03 | nov/des 03 |
2004 | jan/feb 04 | mar/apr 04 | mai/jun 04 |

| Siste loggføringer |

Dato Sted Vær Temp. luft/sjø Distanse/sum (nautiske mil)
01.07.04 Makemo, nordvest i lagunen Sol 25-29/ 0/12079
Når har vi seilt i ett år! Steinar vasket båten ferdig under. Tok jollen inn til stranden, slappet av der hele dagen. samlet en del kokosnøtter som vi tok med tilbake til båten. På vei tilbake til båten snorklet vi på noen av korallhodene  - veldig flotte koraller og masse fargerik fisk. Pasta til middag og feiret ettårs dagen med kake og rødvin.
02.07.04 ...på havet... Sol 25-29/ 93/12172
Steinars bursdag! det ble litt dårlig med feiring, men i hvert fall får han gjøre det han liker best på bursdagen sin - seile! Startet seilasen mot Tahiti om morgenen, så fort det var godt nok lys til å se korallhodene. var framme ved passet litt over kl. 09, men måtte vente en halvtime med å gå ut fordi strømmen var for stri. Gikk ut en halv time før lavvann og hadde medstrøm på nesten 5 knop. det gikk likevel greit å gå ut av passet. Passerte Katiu og Fakarava i løpet av natten. Fikk to tunfisker - først en stor en og senere en liten som vi kastet uti igjen. Snakket med Capella både morgen og kveld - de seilte samtidig fra Kauehi. PC'en har paia! Når vi skrur den på viser den bare en kryptisk melding om at vi må sette inn diskett og oppdatere ett eller annet - ikke mulig å komme videre....
03.07.04 ...på havet... Sol, regn 24-28/ 153/12325
Fikk napp på nok en stor fisk, men mistet den. Urolig og skiftende vind og regnbyger på kvelden. Gjorde likevel god fart.
Selskapsøyene (Society Islands)
04.07.04 Tahiti, Pointe Venus Sol, lettskyet 25-29/ 91/12416
Urolig sjø og ubehagelige bølger også i dag. Fikk endelig en dorado på kroken - 7,5 kg. Halvparten fileterte vi og inviterte Capella på middag når vi kom fram. Den andre halvparten gravet vi. Ankret opp ved Pointe Venus, øst for Papeete. Bare Capella lå der allerede. Flott ankringssted bak revet og utenfor en sort strand. Til middag hadde vi ovnsbakt dorado og Felicity hadde med seg en av sine gode salater og ferske baguetter. Håkon og Stephie var veldig glade for å se hverandre igjen og lekte fint hele kvelden.
05.07.04 Tahiti, Pointe Venus Regn, sol 24-28/26 0/12416
Steinar reparerte hullet i slangen med grease til akslingen - fikk en liten kobberrørbit av Drago som han festene med slangeklemmer. Håkon var på stranden sammen med Stephie mens Guro og Steinar gikk for å handle. det var deilig å kunne handle i et skikkelig supermarked igjen (selv om prisene var stive...) Til kvelds hadde vi en liten bursdagsfeiring for Steinar med ost og kjeks og rødvin.
06.07.04 Tahiti, Pointe Venus Sol, regnbyger 23-26/ 0/12416
Vi fikset kaldvannspumpene i pantery og på do - det var kommet skit i filtrene. Stranddag sammen med Capella - både Håkon og Olve storkoste seg i den sorte sanden. Det var godt vann i en kran på stranden, så vi fylte opp tankene. Capella kom over til middag (BYO -  bring your own) og vi hadde det veldig koselig. Det begynte å pøsregne ut på kvelden.
07.07.04 Tahiti, Papeete Sol, overskyet 25-29/ 6/12422
Gikk tidlig for å ankre opp utenfor Maeva Beach og reise inn til Papeete. Vi måtte imidlertid snu ved Maeva Beach fordi det blåste rett inn og det var smekkfullt på ankringsstedet. Vi la oss i stedet langs boulevarden inne i Papeete - her var det nesten ingen båter - alle hadde dratt pga fare for tyveri! Vi prøvde å sjekke inn, men fikk beskjed om at vi måtte betale et "bond" tilsvarende en returbillett til Norge fordi vi ikke er medlem av EU (av en eller annen grunn har Fransk Polynesia bestemt seg for at EØS ikke er godt nok...) Vi prøvde å argumentere, men til ingen nytte. Fant en PC-butikk som kunne se på PC'en vår. Den rare meldingen sa ikke teknikeren i butikken noe, men han skulle i hvert fall prøve å redde filene våre... Ryddet og vasket i båten - Rana og dag kommer i morgen! Middag på McDonalds! Om kvelden trakk vi båten 3-4 meter ut fra bryggekanten for å hindre tyver å komme ombord.
08.07.04 Tahiti, Papeete Sol, lettskyet 26-29/ 0/12422
Rana og Dag satt på bryggekanten da vi våknet 06.30 - slitne og litt døgnville etter en lang reise fra Paris. Vi ordnet med bondet - 1950 us dollar pr. pers (kun voksne) i depositum + gebyrer til banken. Fikk sjekket inn og ført Rana og Dag på crewlisten vår. Steinar prøvde å fylle gass - men de syns den norske gasskolben vår var for rusten, så nå må vi klare oss med de tre små flaskene inn til videre. Shoppet litt i Papeete, bl.a på galleri og kjøpte bryllupsgave til Rana og Dag.
09.07.04 Tahiti, Papeete Sol 26-29/ 0/12422
Litt mer shopping - men fant ikke nye sandaler til Steinar (Olve har kastet sandalene hans på sjøen...). Swany kom inn til Papeete og det var et gledelig gjensyn mellom Sondre, Eirik og Håkon. Vi gjorde storinnkjøp av matvarer sammen med Rana og Dag og om kvelden var vi på polynesisk danse- og sangforestilling i forbindelse med Heiva-festivalen.
10.07.04 Tahiti, Maeva Beach Sol 26-29/ 7/12429
Hentet PC'en - av en eller annen grunn hadde de ikke funnet noe feil - PC'en fungerer som normalt igjen... Guro fikk endelig lagt ut reisebrev, bestemorbilder og loggbok på nettsidene våre. Var på markedet og handlet frukt og grønnsaker. benyttet anledningen til å vaske dekket med ferskvann siden vi hadde vann på kaia. Forlot Papeete samtidig som uterigger-kanoene kom inn til mål etter den årlige regattaen fra Papeete til Moorea og tilbake. Ankret opp utenfor Maeva Beach, rett vest for Papeete. Rana laget deilig jordansk ris/kjøttdeigrett til middag.
11.07.04 Moorea, Cooks Bay Sol, lettskyet 26-29/ 16/12445
Gikk ut passet like sør for Maeva Beach om morgenen. Motor hele veien til Moorea, ingen vind. Ankret opp innenfor revet på østsiden av bukten. Flott sted med krystallklart vann - vi badet og snorklet rundt båten.
12.07.04 Moorea, Cooks Bay Sol, overskyet 26-29/ 0/12445
Morgenbad og lang frokost. Tok jollen inn til land. Ikke noe særlig strand. Rana og Dag gikk/løp en lang tur til utkikkspunktet, mens vi andre gikk innerst i bukten og tilbake igjen. Spiste lunsj på restaurant og handlet ny bikini(er) til Guro og ny badeshorts til Steinar! Til middag laget Rana lammestek på jordansk vis -kjempegodt.|
13.07.04 Moorea, Baie de Opunohu Sol, lettskyet 26-29/ 3/12448
Om formiddagen snorklet vi på revet utenfor ankringen. Gikk etter på til neste bukt - Opunohu Bay. tenkte først å legge oss innerst i bukten, men fant ut at det var finere å ligge bak revet ved munningen av bukten, på østsiden igjen. Fint ankringssted - Apsara lå bl.a. der. Vi reiste en tur på stranden om ettermiddagen, men Håkon og Steinar måtte bli igjen fordi Håkon hadde lekt med saks og klippet over snorene på Guros veske(!) Om kvelden spilte vi Passport.
14.07.04 Moorea, Baie de Opunohu Sol 26-29/ 0/12448
Tidlig opp og på land for å gå til utkikkspunktet - Belvedere. Herfra kan man se både Cooks Bay og Opunoho Bay. Vi gikk hele veien - ca. 8 km hver vei, og ganske bratt på slutten! Håkon fikk sitte litt på skuldrene til Steinar, Guro dyttet Olve i vogn hele veien. "Slanget" med oss en bananklase, 8-10 papayaer og 2 grapefrukt på veien.... Om ettermiddagen badet vi litt før vi satte seil mot Huahine. Det var vindstille og motorkjøring hele veien. Steinar og Dag delte nattevaktene, så Guro slapp billig unna!
15.07.04 Huahine, Fare Sol, lettskyet 26-29/ 85/12533
Ingen vind i dag heller, men vi seilte det siste stykket likevel. La oss for anker utenfor stranden ved Fare. Tok jollen inn til byen for å se oss omkring. En koselig liten landsby med ikke for mange turister. Fant en nettkafe og et bra supermarked. Spiste lunsj/middag på en "roulette" - vogn som serverer mat på gata. Om kvelden fortsatt vi Passportspillet - Dag og Rana vant til slutt!
16.07.04 Huahine, Fare Sol, regnbyger 23-29/ 0/12533
Rana og Dag leide scooter og kjørte på oppdagelsestur og hadde en natt på pensjonat. Vi andre ruslet rundt i byen og så på landbrukskonkurransen i forbindelse med Heiva (hvem har den største rotfrukten og bananklasen?). Var på stranden om ettermiddagen. Fylte litt vann.
17.07.04 Huahine, Fare Overskyet 23-27/ 0/12533
Vi hadde egentlig tenkt å flytte oss til lengre syd på øyen, men været var ikke så bra så vi bestemte oss for å bli en dag til. Dag og Steinar snorklet i passet og på revet innenfor, men så ingen haier. Gikk en tur i byen og Rana, Dag og Steinar hadde seg en løpetur.
18.07.04 Huahine, Haapua Bay Lettskyet 24-27/ 6/12539
Hadde egentlig tenkt oss helt sør i lagunen, men valgte i stedet å gå inn i Haapua Bay siden det blåste fra sør. Prøvde først å ankre opp i Port Boutagne, men der var det for dypt og dårlig feste. Steinar rubbet og polerte babord side av båten. Om ettermiddagen gikk alle i land unntatt Guro, som ble igjen og laget middag. Om kvelden spilte vi "Passport" - Dag og Rana tok teten...
19.07.04 Huahine, Avae Bay Sol 25-29/26 2/12541
Gikk til Avae Bay like etter frokost, det var godt merket med bøyer hele veien. Veldig fin ankring uten for stranden. Det var bare to båter der da vi kom, men i løpet av dagen kom det fire til. Vi tilbrakte hele dagen på stranden og spiste lunsj på hotellet ved stranden. Steinar polerte ferdig babord side på båten og sjekket motoren (oljefilter og sjøvannsfilter) - alt ok! Fortsatte med "Passport" om kvelden - Rana og Dag vant!
20.07.04 Huahine, Avae Bay Sol, lettskyet 25-29/ 0/12541
Flott stranddag. Nesten ingen mennesker på stranden, bortsett fra noen sure franskmenn som dro da de syns vi la oss for nærme... Spiste lunsj på restauranten på stranden. Steinar løp seg en tur om ettermiddagen og så blant annet noen gamle tempelruiner.
21.07.04 Huahine, Fare Overskyet, regnbyger 24-29/ 7/12548
Hadde egentlig planlagt stranddag før vi gikk til Fare for bunkring, men siden det var overskyet gikk vi til Fare om formiddagen. Steinar gikk en tur på stranden med Håkon og Olve, men de andre gikk til byen for å handle og sjekke Internett. Vi fylte vann fra utedusjene på kaia i Fare. Om kvelden koste vi oss med ost og kjeks og rødvin.
22.07.04 Tahaa, Hurepiti Bay Lettskyet 25-29/ 32/12580
Gikk etter frokost mot Raiatea. Gikk gjennom Passe Teavapeti og fortsatte mot Tahaa. Hadde fin seilvind og god fart. Planen var å gå til Baie Upu, men der sto vinden rett inn og det var veldig dypt å ankre. Gikk videre til Hurepiti Bay.
23.07.04 Tahaa, Hurepiti Bay Sol, lettskyet 25-29/26 0/12580
Vi leide bil og kjørte rundt hele Tahaa. Besøkte en vaniljefarm, så på skilpadder på Hotel Hibiscus (ikke veldig imponerende) og besøkte en perlefarm som var stengt. Vi kjørte gjennom Patio som er hovedbyen på Tahaa. Om ettermiddagen slapp vi Dag og Rana av på Hotel Marina Iti hvor de skal bo et par dager.
24.07.04 Tahaa, Marina Iti (Baie Upu) Sol 25-29/ 4/12584
Da Steinar leverte tilbake leiebilen om morgenen fikk han en hel klase med bananer og flere grapefrukt og appelsiner fra de som bodde der hvor vi la jolla vår! Vi tapet de små hullene i genoaen og lakket treverket rundt vasken i pantry. Vi kjørte ned til Marina Iti og fikk ligge på en av bøyene til hotellet. Var på land og besøkte Dag og Rana og vi var på omvisning på en perlefarm som lå ved siden av hotellet. Perlefarmen ble drevet av en utvandret franskmann som hadde seilt i 17 år.
25.07.04 Bora Bora, Ile Toopua Sol, lettskyet 25-29/26 26/12610
Hentet Rana og Dag på hotellet. Håkon og Steinar snorklet litt rundt bryggen til hotellet, så noen fisk men sikten var litt dårlig. Seilte mot Bora Bora, fin seilvind. Fant en fin ankring inne i lagunen, vest for Ile Toopua. Godt Håp og Equity lå også der. Flott å bade fra båten.
26.07.04 Bora Bora, Ile Toopua Sol, litt regn 25-30/ 0/12610
Steinar jobbet litt i båten om formiddagen - la silikon rundt vasken og luken i forpiggen. De andre prøvde seg på stranden på den lille øya utenfor ankringen, men ble jaget vekk (og fraktet tilbake til båten...) av sikkerhetsvakten. Øya er kun til bruk for gjester fra Hotel Sheraton. Badet og slappet av i båten. Dro en tur tilbake på stranden på øya om ettermiddagen (det hadde vi fått lov til av sikkerhetsvakten...) Om kvelden hadde vi besøk av Herman, Aksel og Paula fra Godt Håp. Vi spilte "Passport" med lag og Dag og Aksel vant overlegent (vi var ganske imponert over kunnskapen til Aksel - og følte oss rimelig gamle da vi oppdaget at han var født i 1983!!!)
27.07.04 Bora Bora, utenfor Bora Bora Hotel Skyet 25-29/ 5/12615
Dro opp til Bora Bora Yacht Club og hentet mange pakker fra Norge! Aviser, ukeblader, videohilsninger, gaver og sjokolade. Yachtklubben var egentlig stengt, men et ektepar passet på og det gikk an å fylle vann der. Vi kjørte ned til sørenden av lagunen og ankret opp utenfor Hotell Bora Bora. Traff igjen Apsara. Tok jollen en tur på stranden rundt neset ved hotellet - flott langgrunn sandstrand. Så mange rokker som svømte rundt i lagunen. Spiste lunsj på en restaurant. Kortmaskinen deres var i ustand og siden vi ikke hadde kontanter måtte servitøren kjøre Guro inn til byen for å ta ut penger... Steinar og Håkon snorklet på revet rett bak ankringen om ettermiddagen - så veldig masse fin fisk og fine koraller.
28.07.04 Bora Bora, utenfor Bora Bora Hotel Lettskyet 25-29/ 0/12615
Steinar polerte styrbord side av båten. Til lunsj hadde Guro bakt bananbrød, siden alle bananene vi hadde fått var blitt modne. Dro deretter inn på stranden. Badet og koste oss masse. Om kvelden slappet vi av og spiste norsk sjokolade!
29.07.04 Bora Bora, utenfor Bora Bora Hotel Sol 26-29/26 0/12615
Reiste inn til landsbyen om formiddagen for å sjekke internett, løse ut bondet og handle. Fikk sjokk da banken fortalte at de måtte betale bondet tilbake i kontanter. Vi kunne selvsagt få veksle det til dollar, mot et aldri så lite gebyr. Men hva skulle vi med nesten 4000 dollar i kontanter? Banken hadde tydeligvis gjort en feil. I Papeete sa de at de skulle ta et depositum på kredittkortet, men i stedet hadde de gjort det som et kontantuttak. Pengene var derfor allerede trukket fra kredittkortet og det var ingen annen utvei enn å få pengene tilbake i kontanter. Totalt kostet moroa oss 300 dollar i kommisjon, gebyrer og ikke minst valutatap ved at først ble francene vekslet til dollar da de ble trukket av kredittkortet og så måtte de veksles tilbake til dollar når vi fikk pengene igjen! Siste kveld med Rana og Dag i båten.
30.07.04 Bora Bora, utenfor Bora Bora Hotel Sol 26-29/ 0/12615
Rana og Dag reiste tidlig om morgenen tilbake til Papeete. Vi hadde nok en fin stranddag, snorklet på revet bak oss igjen på vei til stranden. Kjørte litt sightseeing med jollen rundt i lagunen. Håkon og pappa snorklet sammen med rokkene utenfor stranden. Traff et hyggelig svensk par (Henrik og Marika) på stranden som var på ferie blant annet på Bora Bora. Vi inviterte de ombord på en drink om kvelden. De hadde allerede vært på Cook-øyene , så vi fikk noen gode tips.
31.07.04 Bora Bora, Bora Bora Yacht Club Regnbyger 25-28/ 0/12615
Vi ringte til onkel Arvid som hadde bursdag. Vasket båten under. Dro opp til Bora bora Yacht Club. Fylte vann på kaien før vi la oss på bøye. Ryddet båten og gjorde klar for avreise neste dag. Bakte brød for å ha på turen. Gikk en tur på land om ettermiddagen og alle fikk dusje på Yachtklubben.
01.08.04 ...på havet... Sol, regnbyger 26-29/ 81/12696
Dro fra Bora Bora rett etter lunsj. Steinar snorklet fra båten på utsiden av revet (i nærheten av der dykkerbåtene ligger). Så mange blacktip sharks og to lemon sharks, pluss masse fisker. Fin vind fra sørøst, men litt ubehagelig rulling (vi hadde visst mistet sjøbena våre etter en lang periode på land...) Fikk en fin tunfisk på 9 kilo. Vanlig vaktopplegg.
02.08.04 ... på havet... Sol 26-30/ 129/12825
Fin seilvind fra sørøst og mindre bølger i dag. Laget veldig god tunfisksalat til lunsj og hadde stekt tunfisk til middag. Håkon hørte på den nye Nemo-cd'en sin (det er først gang han hører den på norsk, tidligere har han sett filmen på tysk flere ganger hos Stephie på Capella.). Olve har lekt med biler og lest bilbladet som besten sendte...
03.08.04 ... på havet... Lettskyet, regnbyger 22-28/ 136/12961
Vinden dreide mot nordøst om kvelden og videre mot nordvest og så sørvest, samt at den økte i styrke. Jibbe først seilene og endret fra spridde seil til vanlig lens i løpet av natten. Måtte ha alle lukene i båten stengt pga sjøsprøyt, så det ble ganske varmt i båten. Ble minnet på at luken i salongen ikke er tett, så sofaen på styrbord side var ganske våt... god fart, men ingen fisk. En skikkelig squall på kvelden. Pøsregn og vinddreining på 50-60 grader slik at vi fikk vinden rett imot.
04.08.04 ... på havet... Overskyet, regnbyger 21-24/ 101/13062
Flere squalls om natten og mange vindskiftninger. Vi måtte slå flere ganger. Bølger rett imot og mye sjøsprøyt. Vi hater litt! Oppdager at nesten alle bøkene til Håkon er blitt våte. Både Guro og Steinar er blitt forkjørlet på de kalde og våte nattevaktene. I tillegg ser det ut som om vi akkurat ikke rekker fram til Rarotonga i morgen.
Cookøyene
05.08.04 Rarotonga, Avatiu Overskyet 20-25/22 89/13151
Fortsatt vind fra sørvest og vi måtte krysse hele natten, fortsatt 20-30 grader av kursen mot Rarotonga. På morgenen stilnet vinden og vi bestemte oss for å kjøre motor noen timer for å ta igjen litt. Det var meldt av vinden skulle dreie mer mot sørøst, men det skjedde aldri, så vi kjørte motor helt inn og rakk fram til Avatiu havn rett før det ble mørkt. Vi fikk kontakt med havnemesteren før han gikk for dagen og på hans instruks la vi oss til på vestsiden av havnen med anker i baugen og lange liner (20 meter) bak inn til noe som muligens kan kalles en brygge. Thunderbird One lå i havnen allerede og vi fikk hjelp av Mark med linene i land siden vi ikke hadde jolla vår klar ennå. Det er mye kaldere her og vi måtte finne fram dyner og tepper igjen...
06.08.04 Rarotonga, Avatiu Lettskyet 18-25/ 0/13151
Sjekket inn hos "habourmaster", ruslet litt rundt på kaien og videre inn til byen. veldig koselig by! Sjekket internett og spiste lunsj på kafe. Olve og Håkon fikk nye shortser og Steinar fant et nytt eksemplar av yndlingsshortsen sin som han kjøpte i Sverige for to år siden!
07.08.04 Rarotonga, Avatiu Overskyet 19-24/23 0/13151
Reiste inn til markedet som er hver lørdag rett ved siden av havnen. Masse frukt og grønt og mye håndtverksartikler. Levende musikk og mange boder med alt fra kaker til grillmat. Fant en stor flott lekeplass rett ved siden av markedet (sponset av den lokale Rotaryklubben) og Håkon og Olve lekte masse der. Til middag hadde vi burritos og Håkon fikk melkesjokolade til lørdagsgodt og var veldig grei og delte med alle sammen...
08.08.04 Rarotonga, Avatiu Sol, lettskyet 19-24/ 0/13151
Sightseeing rundt Rarotonga med lokalbussen. Gikk av ved Muri Beach og ruslet en tur rundt og så oss om. Hoppet på en senere buss videre rundt øyen. Rolig kveld i båten.
09.08.04 Rarotonga, Avatiu Sol, regn om natten 19-24/ 0/13151
Steinar jobbet i båten om formiddagen, sjekket olje på motor og gir. Vasket og tørket opp vann i div. rom og skott. Tørket bøkene til Håkon som ble våte under overfarten (det kom vann inn i bokhyllen på styrbord side.) Håkon, Olve og Guro var på lekeplassen. På ettermiddagen gikk vi alle inn til byen og spiste middag på restaurant.
10.08.04 Rarotonga, Avatiu Sol, overskyet 21-24/ 0/13151
Steinar jobbet litt i båten om morgenen, tettet blant annet div små lekkasjer med sikaflex. Gikk en tur i byen, jobbet litt på internett og fikk endelig kjøpt ny badebalje! Guro ordnet intervjuavtale med Cookøyenes visestatsminister og transportminister.
11.08.04 Rarotonga, Avatiu Sol, lettskyet 21-24/ 0/13151
Guro intervjuet visestatsministeren og transportministeren om samferdselsutfordringer på Cookøyene (!) Steinar og gutta fylte vann og diesel. Om ettermiddagen kom endelig helsemannen som for å sjekke og spraye båten. Dette skal egentlig gjøres med en gang vi kom, men reglene er visst blitt ganske slappe... Om kvelden var vi på "Island Nite" på en lokal restaurant med polynesisk buffet og underholdning. Dansingen var så som så, siden det opprinnelige dansetruppen var erstattet av noen ungjenter og en gjeng med ukoordinerte gutter.
12.08.04 Rarotonga, Avatiu Sol, lettskyet 21-25/ 0/13151
Sto tidlig opp for å gjøre "The Cross Island Walk". Turen går opp i fjellet midt på Rarotonga og ned igjen på sørsiden. Olve satt i børemeis og Håkon gikk hele veien uten å klage! Totalt gikk vi i 7,5 time. Det var ganske bratt og ulendt deler av turen og på veien ned gikk vi nesten hele tiden i tett regnskog. Fra sørsiden av øyen tok vi bussen tilbake til havnen. Fish n'chips på snackbaren i havnen til middag.
13.08.04 Rarotonga, Avatiu Sol 20-25/ 0/13151
Vi ringte til tante Irene i Finland som ble 40 år! Vi fikk lov til å motta samtaler på havnekontoret, så vi ringte både farmor og farfar og bestemor og besten. Gjorde storhandling på et supermarked og fikk handle til wholesale-priser siden vi var "yachties". Gikk en tur i byen, sjekket internett og kjøpte ny ball til Håkon.
14.08.04 Rarotonga, Avatiu Regn 18-21/ 0/13151
Det blåste opp i natt og vinden kom fra nord. Det ble litt urolig i havnen, men vi lå ganske bra siden vi hadde litt beskyttelse fra breakwateren. Var oppe i løpet av natten og la et ekstra tau i land som sikring. Olve var forkjølet og hadde litt feber, så han og Steinar ble igjen i båten, mens Guro og Håkon gikk på Internettkafe for å legge ut reisebrev. Det lettet på ettermiddagen, så da gikk vi en tur i land alle sammen. Handlet litt til på supermarkedet, men måtte vente til mandag med å få med oss varene for å få rabatt igjen.
15.08.04 Rarotonga, Avatiu Sol, lettskyet 20-24/ 0/13151
Gikk i kirken for å høre på den flotte polynesiske sangen. Etterpå ble vi invitert på kirkekaffe som viste seg å være en stor buffet og en minst like stor dessertbuffet! Traff gjengen fra britiske Lily Balero der også.Håkon fant tonen med Bess (8) fra Lily B og hun var med en tur i Marialene om ettermiddagen.
16.08.04 Rarotonga, Avatiu Sol 22-26/ 0/13151
Fylte gass og handlet ferdig på supermarkedet. Gikk en tur i byen og spiste pizza til lunsj. var en tur på lekeplassen igjen. Alle, unntatt Olve dusjet på land.
17.08.04 ...på havet... Regn 19-21/ 63/13214
Dro fra Rarotonga kl 9 om morgenen. Kom oss fint ut, selv om ankeret satt ganske godt i mudderet. Vind fra nordvest og rett i mot, så vi måtte krysse. Fikk mye skyllinger over båten og Steinar måtte foran å øse ankerbrønnen som ikke ville tømme seg... Fikk en liten tunfisk om ettermiddagen, men det bølget så mye at ingen gadd å ordne med den. Om ettermiddagen og kvelden/natten hadde vi noen skikkelige regnbyger. Håkon ble sjøsyk om kvelden og kastet opp.
18.08.04 Aitutaki Sol, regnbyger 22-25/ 81/13295
Vinden rett i mot hele dagen. Noen ganger dreide vinde litt så vi hadde ganske mange slag. Etter hvert ble det mindre vind og vi valgte å kjøre motor for å komme fram før det ble mørkt. Rakk det akkurat! Fant den store metallbøyen (egentlig for fraktebåtene) rett utenfor passet til Aitutaki (passet er for grunt for oss, så vi kan ikke gå inn i lagunen). Steinar måtte svømme med tauet bort til bøya for det rullet så mye at vi ikke turte å gå inntil med båten. På vei mot passet så vi en diger hval som hopper og lekte rett bortenfor oss. Dessverre hadde vi ikke tid til å stoppe å se på den, siden det holdt på å bli mørkt.
19.08.04 Aitutaki Sol 24-31/26 0/13295
Sjekket med havnemesteren om det var greit å ligge på bøya. det var det, men de ventet fraktebåten i morgen! Steinar tok jollen til passet for å se an forholdene. Syns det var ganske stritt der, så vi prøvde å få tak i en vanntaxi i stedet. Fyren med båt skulle ha 100 NZ dollar (450 NOK) for å hente oss og kjøre oss tilbake om ettermiddagen - turen var maks 10 minutter hver vei! Vi takket pent nei og brukte i stedet vår egen jolle. Det gikk helt greit selv om det ikke akkurat gikk fort i motstrømmen... Vi gikk en tur rundt på øyen, sjekket internett og spiste middag på restauranten i havnen. Vi ville ikke prøve å ankre opp i korallen utenfor revet, så vi gjorde båten klar for avreise neste dag.
20.08.04 ... på havet... Sol, lettskyet 24-31/ 61/13356
Gikk tidlig om morgenen etter at vi så at frakteskipet var på vei. Lite vind og vi seilte i 3-4 knop. Brukte genakeren på dagen. Selv om det går litt sakte hadde vi en veldig behagelig seilas - alle luker åpne og ikke en vanndråpe på dekk!
21.08.04 ... på havet... Sol 24-31/ 86/13442
Lite vind hele natten, men seilte i 2,5-3 knop. Litt mer vind om ettermiddagen og dreining mot nord. Først jibbet vi den spridde genoaen og deretter seilte vi slør. Fikk en fin dorado som vi mistet idet vi skulle ta den ombord. Fikk en liten tunfisk senere.
22.08.04 Palmerston Sol 24-31/ 57/13499
Nesten ingen vind i natt og mye motorkjøring. Seilte rolig om morgenen og formiddagen. da vi kom fra til ankringsplassen vest for Palmerston ble vi møtt av kanadieren Rik som rådet oss å kalle opp Simon, "alfa sierra" på kanal 16. Simon Marsters og broren Edward kom ut å viste oss hvor vi skulle kaste ankeret. 12 meter dybde på korall. Både anker og kjetting satte seg godt fast i korallen. Gutta kom ombord på en øl og vi ble siden med inn til land. Simon og Edward henter og bringer hver dag gjennom passet inn til øya så vi trenger ikke å pumpe op jolla. Vi var litt på stranden først og Olve og Håkon fikk badet. Kl 2 ble vi invitert på lunsj i huste til Simon og Edward. Vi fikk også hilse på Edwards kone, Shirley og de to sønnene David (8) og John (5). David tok oss med på omvisning rundt øyen.
23.08.04 Palmerston Sol, regnbyger 24-31/26-30 0/13499
Eddie hentet oss om morgenen og vi reiste inn sammen med Flo, Jasper og Marcie fra Flocerfida (USA). Var litt på stranden, badet og snorklet. Håkon og Steinar så flere rokker. Håkon og Steinar gikk også en tur rundt hele øyen. Til lunsj fikk vi hummer som blant annet Jasper hadde vært med Simon og fanget kvelden før - kjempegodt. Under lunsjen kom Simons andre bror Paul over for å høre om vi ville være med å spille volleyball om ettermiddagen. Kl 17 var det uformell kamp på torget på Palmerston. Siden de spiller nesten hver dag, var de veldig flinke, særlig barna imponerte oss.
24.08.04 Palmerston Sol 25-31/ 0/13499
Våknet om natten av et smell og høye rumlelyder. Igjen hadde tannhjulene på Duogen hoppet av. (Det sammen som skjedde på Aruba) det betyr at vi ikke får mer strøm fra vindgeneratoren når vi ligger for anker. Så en diger knølhval (16 meter) som svømte mellom båtene!  Steinar vasket vannlinjen på skroget og Eddie hentet oss litt utpå dagen. Gikk en tur rund i landsbyen etter lunsj. Hilste på Palmerstons yngste, en liten gutt på 3 måneder. Spilte volleyball med Håkon - han ble så skuffet dagen før da vi ikke kunne bruke hans nye ball til volleyballspillet...
25.08.04 Palmerston Sol, lettskyet 25-31/ 0/13499
Steinar og Jasper fra Flocerfida ble med Simon om morgenen for å fange fisk på revet. Fikk 6 papegøyefisk med garn som de ringet inn fisken i. Tok med hermetikk og noen håndklær og laken inn til Shirley. Steinar begynte å lakke den nye TV-skapet til Eddie som Bill fra Outer Limits hadde laget. samtidig pusset han ned pendelen på vindroret for å lakke den på nytt. Til lunsj fikk vi blant annet ovnsbakt papegøyefisk i curryaus og poisson cru. Gikk en tur i landsbyen etter lunsj og hilste blant annet på Bill Marsters som i flere år har jobbet med å bygge en slags yacht club. Men som han sa, når det går 6 måneder mellom hver gang man kan få bygningsmaterialer og annet utstyr til øya, så tar det tid... Vi har vel en mistanke om at den noe overdimensjonerte yacht club'en aldri blir ferdig.
26.08.04 Palmerston Sol 25-31/ 0/13499
Simon og John hentet oss om morgenen. Steinar lakket andre strøket på TV-skapet. Guro lånte vaskemaskinen til Simon for å vaske klør. Håkon storkoser seg på land og løpet stort sett fritt rundt og jager høner og krangler litt med John mens David er på skolen. Han greide å gå seg bort i dag, men fant heldigvis veien tilbake selv... Dro tidlig tilbake i båten. Håkon og Steinar snorklet på revet - så mange fisker og en hai.
27.08.04 Palmerston Sol 25-31/ 0/13499
Besøkte Palmerston Luckey School og fortalte og viste fra Norge. Steinar lakket TV-skapet og vindroret. Shirley hadde laget nok en deilig lunsj.
28.08.04 Palmerston Sol 25-31/ 0/13499
Olve ble syk i løpet av natten, våknet med 39,6 i feber. Sannsynligvis har han fått en mageinfeksjon for han fyller den ene bleia etter den andre. Guro ble igjen i båten sammen med Olve, men Håkon og Steinar dro inn med Simon. Olve sov en del i løpet av dagen, men ville helst bare sitte på fanget når han var våken. Fikk paracet to ganger. Håkon og Steinar fikk vøre med Paul og familien på borson-jakt. 4-5 ganger i året reiser de ut til de andte øyene i atollet for å fange de halvoksne ungene til borson-furglen. Det er enkel jakt for ungene kan verken fly eller gå, så de bare plukker de ut av redene. Besøkte bl. a. Primrose Island som er en ekte paradis-øy. Håkon var med å børe de levende fuglene. I alt fanget de 21 fugler som braktes levende tilbake til Palmerston der de ble nøye fordelt mellom de forskjellige familiene. De to knølhvalene kommer stadig til ankringsplassen og om kvelden kan man høre dem synge gjennom skroget.
29.08.04 Palmerston Lettskyet, litt regn 25-31/ 0/13499
Renste ferskvannsfilteret i pantry, trykket var blitt dårlig igjen. Olve var litt bedre, så alle dro i land med Simon. det ligger nå 6 båter her, så Simon måtte kjøre to turer.  Søndag er en stille dag på Øyen. Til lunsj fikk vi borson-fuglene, smakte litt som and og en litt merkelig kokospudding. Vi hadde laget gele og pisket hurtigkrem på land slik at alle barna fikk dessert - det var populært. Vi prøvde oss en liten tur på stranden, men Olve var ikke helt i form ennå, så vi dro tilbake til båten. Om ettermiddagen vasket Steinar båten under.
30.08.04 Palmerston/ ...på havet... Overskyet, regnbyger 25-30/ 71/13570
Om natten dreide vinden som meldt mot nordvest og vi lå mot revet. Våknet 0230 av et smell fra kjettingen og oppdaget at vi drev. Steinar var raskt oppe i cockpiten og fikk startet motoren og bakket slik at båten lå i ro inntil vi fikk sett hva som hadde skjedd. Guro drar inn 10 meter (av 50) kjetting og vi svinger båten vekk fra revet og ut mot åpent hav.  Vi lå på været hele natten og dro tilbake til ankringsplassen om morgenen. Kalte opp Simon på VHF'en og han og Eddie kom ut for å hjelpe oss. De greide å få løs ankeret rakst - heldigvis hadde vi festet en flyteline og fender på ankeret. De slet litt med kjettingen, men Duncan fra Whisper hoppet uti med snorkelutstyr og hjalp dem.  reiser fra Palmerston om formiddagen. Mye urolig vind og squalls i begynnelsen, men fin stabil vind fra vest fra ettermiddagen.
31.08.04 ... på havet... Sol 25-30/ 145/13615
Fin slørevind. Steinar bare blid hele dagen for at det gikk så bra som det gjorde da ankerkjettingen røk, selv om han mistet en shorts på havet og vindroret oppfører seg rart. Fikk en stor dorado på 8,5 kilo, men til middag hadde vi deilig papegøyefiskfileter som vi fikk med fra Eddie da vi reiste fra Palmerston.