Loggbok

01.09.04

... på havet...

148/13763

God fart hele dagen. Vinden har dreid mer mot sør, så vi seiler med spridd genoa. Litt bølger, men de kommer skrått bakfra, så det er ikke så ille. Håkon hørte på jule-cd'en fra onkel Bård og onkel Tore og spilte mummi-spillet på pc'en. Guro bakte brød.

02.09.04

... på havet...

143/13906

Vindroret oppføret seg fortsatt rart. Greier liksom ikke å styre helt og båten pendler veldig på kursen. kl. 0400 passerte vi 169 grader 20 minutter vest - nøyaktig halvveis rundt jorden, 180 grader fra Drøbak. Fin fart hele dagen, vinden har dreid enda mer og vi har skikkelig passatvind til en forandring. Vindroret er helt håpløst, så vi bruker autopiloten i stedet. Heldig vi greier "Raymond" å styre selv om vi seiler og det er en del bølger og heldigvis får vi nok strøm fra Duogen. Passerte American Samoa om kvelden. Håkon har hørt på cd og spilt pc-spill i dag også. Olve syns det er morsom å se på når Håkon spiller "Freddy Fisk".

Samoa

03.09.04

53/13959

Fin vind fra sørøst resten av turen, men litt mindre vind i løpet av natten og morgenen. Kom inn litt senere enn forventet. Vinder dreide mot øst i løpet av natten, så vi måtte jibbe. Mistet en redningsbøye (den som ble skadet i Panamakanalen) - men Steinar er fortsatt like blid... Ankret opp i bukten utenfor Apia på formiddagen. Fin bukt, godt skjermet for bølgene. Sjekket inn - Steinar og Håkon var hos Port Captain, tollerene, immigrasjonsmyndighetene og karantanemyndighetene. Mangler bare papirer fra helsemyndighetene... Fin og trygg jollebrygge ved havnekontoret inne på det bevoktede havneområdet. Vi må ha adgangsskilt. Gikk en tur i byen om ettermiddagen. Sjekket internett og spiste på McDonalds!

04.09.04

0/13959

Tidlig på land, gikk inn til byen (bare for trimmens skyld, taxi koster 2-3 tala - 5-7 kroner...) Gikk litt rundt i butikkene og var en tur på markedet. Mest t-skjorter, saronger, stråmatter, treboller og skjellsmykker. Spiste lunsj ved bodene på markedet - veldig billig. Vi ringte til Marco som vi har kommet i kontakt med via bekjente i Drøbak og avtalte at vi skulle komme på Rotary-møte neste tirsdag. Spiste middag på en allright restaurant like ved havnen - "Paddels", før vi gikk for å se på finalen i den internasjonale "fire knife dance"-konkurransen. Veldig artig. Traff igjen gutta fra Equity.

05.09.04

0/13959

Slappet av i båten om formiddagen. Fikk oss litt av en overraskelse da vi skulle sjekke vindroret: Roret var knekt tvers av, bare 20 cm var igjen! Det forklarte hvorfor Laura hadde problemer med å styre... Vi skjønner ikke hvordan det har skjedd, for så vidt vi vet har vi ikke truffet noe. Steinar dykket under båten for å se etter andre skader/merker, men fant ingen ting. Var en tur på nettkafeen og sendte mange mail. Etterpå prøvde vi å gå på stranden, men det kostet penger og den "blide" damen i luken ville ikke ha den seddelen Guro hadde med seg for den hadde en 2 millimeter stor rift i kanten... Om kvelden skrev Guro ferdig reisebrev og gjorde klart filer for å oppdatere hjemmesiden.

06.09.04

0/13959

Guro reiste tidlig inn til land for å jobbe på nettkafeen. Totalt brukte vi 2,5 time på nettet i dag... Spiste sen lunsj på "Lighthouse Restaurant" og så på paraden som åpner den årlige Teuila-festivalen i Apia. (Teuila er nasjonalblomsten på Samoa). Så den offisielle åpningen utenfor "Government Building", taler, underholdning av barn fra skoler og presentasjon av deltakerne i Miss Samoa 2004.

07.09.04

Upolu, Apia

Sol, lettskyet, regn om natten

0/13959

Båten som lå foran oss, en Bavaria 41, dregget og drev rett på oss om formiddagen. Vi hørte et dunk og løp opp på dekk og fikk dyttet båten unna mens den drev forbi oss. Det var ingen ombord i båten og vi ropte til de andre båtene rundt oss. Flere hoppet i jollene sine og hjalp til . Heldigvis hadde båten startknapp, så de fikk startet motoren, dratt opp ankeret og kastet det på nytt. Heldigvis fikk vi bare noen skraper på pushpiten, bavariaen fikk bøyd en rekkestøtte... Uklart hvorfor båten drev, det var ingen vind å snakke om og eieren påsto etterpå at han hadde hatt ute rikelig med kjetting og at han hadde bakket ankeret godt inn. Tidligere på formiddagen var Steinar og Håkon over i den danske båten Cirke for å se på deres vindror og måle roret. De adopterte Håkon med en gang og han fikk være igjen og tegne sammen med Inga. Dro på lunsjmøte i den lokale Rotaryklubben. veldig hyggelig. Etterpå ble vi invitert med hjem til Marco (fra Sveits, bodd 10 år på Samoa) og hans chilenske kone, Maria Inez. De har en veldig flott plantasje og det var veldig koselig å være på besøk der. De kjørte oss tilbake til byen om kvelden og på veien stoppet vi ved en liten innsjø og matet skilpadder med papayablader, veldig populært hos Håkon. Vi fikk også se litt mer av Samoa. Vi spiste middag sammen på en lokal restaurant. Da vi startet motoren for å lade batteriene om kvelden, syns Steinar det var en rar lyd (alarmen) og vi skrudde motoren av igjen. Kan det være noe galt med oljen?

08.09.04

Overskyet, regn

0/13959

Steinar skiftet olje og oljefilte på motoren, Den svake lyden fra alarmen var der fortsatt. Ingen ting annet lyser eller indikerer at noe er galt, så vi antar at det må vøre en feil i alarmen. Steinar vasket verktøyrommet og fylte diesel fra kannene. Vi dro inn til byen, Guro og Olve dro på fruktmarkedet, mens Håkon og Steinar dro til en smed for å se om han kunne gjøre noe med roret. De fikk ikke noe løsning på roret, så vi lurer på om vi må bestille ett nytt fra tyskland til 1000 euro. Om kvelden hadde vi besøk av Marco og Maria Inez i båten - veldig hyggelig.

09.09.04

0/13959

Flyttet båten inn langs kaien om morgenen. hele ankringsplassen ble ryddet fordi det skal vøre båtrace med tradisjonelle robåter i løpet av dagen. Ringte til Besten som hadde bursdag. Tok med vindroret til et snekkerverksted vi fikk anbefalt av Marco rett ved inngangen til havnen. De tok imot roret og da Steinar kom tilbake om ettermiddagen hadde de allerede sveiset på en forlengelse av metallrøret inne i roret. Vi fikk vasket tre maskiner for 9 tala (ikke tørket). Så på rokonkurransen fra moloen og kom litt sent tilbake til båten. Vi lå ytterst av fem båter, så vi fikk litt kjeft (dvs. av én hysterisk sveitsist dame) fordi vi hadde sperret alle inne i 5 minutter lenger enn nødvendig!

10.09.04

0/13959

Dro tidlig inn til byen for å se på blomsterparaden. Alle deltakerne i missekonkurransen kom på hver sin bil pyntet med blomster. Vi så på de forskjellige bodene på festivalplassen. Dro på et privat sykehus for å få en lege til å se på såret som ikke vil gro på leggen til Steinar (skrapte seg på korall på Palmerston). Fikk antibiotikakur og sølvsulfatsalve. Vi spurte om tyfoid-vaksine til Olve og Guro, men det hadde de ikke (visstnok tomt i hele Samoa...) Besøkte senere Robert Luis Stevenson-museet. Flott eiendom og vakker have.

11.09.04

0/13959

Guro dro tidlig inn på land for å jobbe på internett. Steinar kom senere med Håkon og Olve. Gikk en tur i byen, var på McDonalds (siden det var lørdag...) og leide to dvd'er. Bl.a. "Min bror bjørnen" til Håkon. Damen i videobutikken sa at dvd'ene var på det amerikanske systemet, så vi regnet med at de ville fungere på pc'en vår - men det gjorde de ikke. Dvd'ene krevde region 4 og det fikk vi ikke endre til på pc'en. Litt skuffende, men det hadde bare kostet 25 kroner for å leie 2 filmer. Var innom treverkstedet og så på arbeidet med roret til vindroret - det ser veldig bra ut. De hadde skåret til skiver i hardtre som de trædde inn på metallrøret.

12.09.04

0/13959

Håkon var på besøk hos Birte og Jørgen på Circe om formiddagen. Dro deretter en tur på stranden, Palolo Deep Marine Reserve. Steinar kunne ikke bade pga såret, men Håkon og Guro snorklet en lang tur. Så masse fine fisk og koraller. Om ettermiddagen var Birte og Jørgen en tur ombord hos oss. Og da vi fortalte om den ulykkelige dvd-historien, fortalte de at de hadde et program som gjorde alle dvd'er regionfrie. Vi fikk kopiere det og da funket dvd'ene. Det ble filmkveld!

13.09.04

0/13959

Håkon og Olve (og Guro) så tegnefilm til frokost. Dro inn til byen og hentet delene til Duogen hos DHL. De kom fram raskt og greit. Endelig skal vi få litt strøm fra vindmøllen igjen. Det har blitt litt motorkjøring i det siste for å lade batteriene. Ellers gjorde vi mange ærender i byen: Var på posten og sendte bl.a. reisebrev til barnehagen, kjøpte grunning til det nye roret til vindroret, Guro var hos frisøren (vask og klipp for 65 kroner!), reservert overnatting for onsdag til torsdag og kjøpt suvenir fra Samoa - en stor kavabolle i hardtre. Steinar la på silikon i skjøten og pusset roret. Han lov til å gjøre arbeidet på treverkstedet så vi slapp å ta roret tilbake i båten før det er ferdig.

14.09.04

0/13959

Steinar jobbet på roret, tre strøk med grunning. Vi vasket tre nye maskiner. Marco kom til havnen med en stor kurv full av papaya, drikkekokosnøtter, sitroner og spinat til oss. Vi var inne i byen på statsministerens kontor for å få tillatelse til å seile til Savaii. Enkelt og greit når vi bare fant det riktige kontoret. Pakket sekker for å dra til sørenden av Upolu neste dag.

15.09.04

Upolu, Vavau Beach

Overskyet, regnbyger

0/13959

Steinar malte ett strøk med bunnstoff på roret om morgenen. Tok taxi til Vavau Beach på sørenden av øya. Skulle egentlig ta lokalbussen dit, men vikk et bra tilbud av taxisjåføren Lupe - 50 minutters biltur for 125 kroner inkludert stopp for å se på en foss. Vavau Beach Fales var veldig fint. Falene var nok av høyere standard enn det vi hadde forventet og så viste det seg at prisen var nesten dobbelt så høy som det de hadde sagt på turistinformasjonen. Men det var en flott strand der og veldig deilig og avslappende. Spesielt Håkon syns det var stas å bo i "hus". Han ville nesten ikke være på stranden, bare i huset. det var også veldig stas med myggnetting over sengen - nesten som "Tornerose"... Falen hadde seng til alle, eget bad og et lite tekjøkken. Det var første natt på land for Steinar siden vi reiste. (Håkon, Olve og Guro sov på land på Aruba.)

16.09.04

0/13959

Tilbrakte formiddagen på stranden. Olve sov i to timer midt i dobbeltsengen under myggnetting! Etter lunsj lånte Håkon og Steinar kajakk og padlet en tur i lagunen. Ble hentet av Lupe på ettermiddagen og kjørte tilbake til Apia. Steinar malte siste strøk med bunnstoff på roret om kvelden.

17.09.04

0/13959

Prøvde å ordne de siste tingene før avreise til Savaii. Var på havnekontoret hvor vi hadde fått lov til å motta telefoner fra besteforeldrene. Vi handlet matvarer Vi sjekket ut og var på Internett. Prøvde å montere roret på vindroret med, hadde ikke særlig hell fordi det flyter og er vanskelig og holde rett og i ro slik at man får satt i skruene. Mistet en av de seks skruene i vannet.

18.09.04

0/13959

Monterte roret om morgenen. Fant ut at dersom vi trædde en pose utenpå og bant posen fast på hver side av båten så var det lettere å holde roret i ro. Steinar brukte noen timer på formiddagen og var i alle jernvarebutikker i Apia for å finne ny skrue. Fant tilslutt en i riktig størrelse. handlet mer mat og ferskvarer.

19.09.04

28-32/28

46/14005

Gikk kl. 0700 fra Apia. Motor første timen, deretter fin seilas med spridd genoa. Fikk testet vindroret - det fungerte som det skulle. Ankret opp i Matautu Bay. Fin ankringsplass og godt feste. Flott strand innenfor. Ordnet ankerkjettingen med en sjakkel siden det var dypere her enn i Apia.

20.09.04

0/14005

Håkon og pappa snorklet på revet om formiddagen. Dro inn til stranden på østsiden av bukten og badet. Flott og langgrunt. Gikk en tur gjennom landsbyen og endte opp på en skilpaddefarm der man kunne svømme med skilpaddene. Til sammen var det 16 skilpadder i en liten innsjø, noen små og noen store. Den største var både grå og grodd og skallet var mer enn 1 meter i diameter.

21.09.04

0/14005

Snorklet på revet igjen og fant vraket av det 140 år gamle misjonærskipet. Tok jollen inn til stranden på vestsiden av bukten og hadde en fin stranddag der.

22.09.04

Savaii, Asau Bay

27-31/

19/14024

Tok opp jollen og gikk etter frokost. Behagelig og rask seilas til Asau på nordvestkysten av Savaii. Fin ankring, men litt tricky gjennom passet i korallrevet. Det elektronisk kartet vi har stemte ikke i det hele tatt, men heldigvis var passet ganske godt merket med staker. Gikk en lang tur på land gjennom tre landsbyer og endte opp på et hotell hvor vi spiste kjempegod fish and chips. Ringte til farmor og farfar for å gratulere dem med dagene 23. og 24. september.

23.09.04

Savaii, Asau Bay

...

Steinar vasket båten ferdig under på formiddagen. Dro en tur inn på land for å kjøpe brød. Snakket med Dave og Joanne i den New Zealandske båten Pied a Mer. De er fra Tauranga og tilbød seg å leie ut sin faste båtplass i marinaen der til oss mens vi er på New Zealand. Spiste middag og badet rundt båten før vi lettet anker. Håkon hoppet fra siden av båten. Ubehagelig sjø og mye rulling de første timene. Alle følte seg litt ugne etter lang tid på land. Håkon sov i cockpiten om natten.

Tonga

24.09.04

Dagen vi aldri fikk oppleve. Kl. 0000 stilte vi klokken ett døgn fram. Vi har ennå ikke passert datolinjen, men Tonga har valgt å bruke samme datoen som New Zealand. Vi gikk derfor fra å være 11 timer bak UTC, til å være 13 timer foran. Håkon var redd for å miste en lørdag (og dermed lørdagsgodtet), så vi måtte kutte fredagen i stedet. Sorry farfar - det ble ingen bursdag på deg i år...

25.09.04

...på havet...

28-31/

149/14173

Fin seilvind og roligere sjø, men det går litt for fort... Seilte med reduserte seil for å ikke komme fram om natten. Ingen fisk, men ett napp.

26.09.04

Sol, et stort regnskyll

26-30/

21/14194

Seilte rolig i 3-4 knop hele natten. Kom inn kl. 0700. Passerte Tafahi Island i soloppgangen - flott syn. Godt merket innsegling gjennom revet. Ovarettmerker og røde og grønne staker. Fin bukt å ankre opp i, det lå 9 andre båter der. Trodde vi skulle treffe igjen Circe, men fikk vite at de hadde brukket masten på vei til Niuatoputapu (!) og at de allerede hadde  reist ned til Vava'u. Vi ble invitert på picnic på en liten øy sammen med resten av yachtisene og noen lokale - alle tok med seg litt mat. Veldig hyggelig, men akkurat da vi skulle spise pøste regnet ned så maten svømte på tallerken... Slappet av i båten, har ikke lov til å gå i land før vi har sjekket inn.

27.09.04

28-32/22,5

0/14194

Sjekket inn på formiddagen. Fire stykker kom ombord i båten: Karantene-, immigrasjons-, toll- og helsemyndighetene skulle inspisere oss og båten og passe på at vi ikke dro med oss ulumskheter til Tonga! Dro på land og gikk til landsbyen lengst vekk for å veksle penger og betale avgifter til toll, immigrasjon og helse. Traff mange hyggelige lokale på veien. Vi ble invitert på lunsj hos en dame og en annen ville at vi skulle komme tilbake dagen etter for å se på stråmattene og noe av det andre de laget i landsbyen. Håkon ble igjen i landsbyen og lekte med noen lokale barn. Han ble kjørt tilbake til kaia der vi fant han gråtende fordi når de hadde fortalt han at "Now we are going to mum and dad" så trodde han at de sa at han ikke skulle få se igjen mamma og pappa (No going to mum and dad"). Om kvelden hadde vi hyggelig besøk av Marie (16), Jew (18) og Eileen (25) i båten. De hadde med seg både kokosnøtter, mango og papay til oss. Til middag hadde vi hummer som vi hadde kjøpt av de lokale fiskerne om morgenen. to mellomstore hummer kostet til sammen ca 50 kroner.

28.09.04

0/14194

Gikk til landsbyene. Besøkte håndtverks-"messen" og kjøpte en kurv og en liten stråmatte av den typen de går med rundt livet i Tonga. Traff Seletule som inviterte oss på lunsj neste dag. Håkon leker masse med de lokale barna. Han løper etter en av grisene og 10-12 barn løper etter han igjen. Traff igjen Marie, Jew. De holdt på å lage halskjeder til oss og ville komme ut i båten med dem om kvelden. Vi fant fram litt avlagte klær etter Olve til lillebroren deres på 3 måneder.

29.09.04

0/14194

Slappet av i båten om formiddagen. Håkon og Steinar var ombord i den britiske båten Finale og hilste på Will, Cathy, Thomas (8) og Patrick (3). Håkon lekte med dem et par timer. Vi dro på land og til Seletule. Sittende på stråmatter på gulvet ble vi servert kyling, kokoskrabbe, tarorot og kokt banan. Familien bor enkelt, men de er veldig gjestfrie og syns det er stas med besøk. Vi hadde med noen fargeblyanter og blyantspisser til barna. Guro hadde bakt cockies som de fikk også. De kjørte oss tilbake i sin båt og alle (3 voksne og 6 barn) fikk komme en tur ombord i Marialene.

30.09.04

Øsregn hele dagen, tordenbyger

20-26/

0/14194

Håkon og Steinar dro i land for å sjekke ut. Måtte først vente nesten en time i hytten til en mann som netsen ikke snakket engelsk fordi det regnet sånn. Fikk deretter haik til landsbyen og fikk sjekket ut. På vei tilbake ble de invitert på lunsj hos Melekoloa sammen med paret fra Capensis. Flott lunsj og veldig hyggelig. Både Melekoloas far og Mr. Capensis spilte på gitar. Håkon løp som vanlig etter grisene med alle de lokale barna på slep. Guro og Olve var i båten hele dagen og Olve hadde mye moro med alt vannet som kom ned fra himmelen. Til middag hadde vi hummer igjen. Håkon og Steinar hadde til og med fått med seg to små hummer fra lunsjen i tillegg til kokosnøtter, bananer og mango.

01.10.04

26-30/

0/14194

Skulle egentlig gått om morgenen, men siden været var fortsatt litt ustabilt, valgte vi å vente en dag til. Dro på stranden sammen med Finale, Patrick (3), Thomas (8), Kate og Will. Veldig hyggelig, ungene snorklet masse og hadde eremittkreps-race på stranden. "Glemte" at vi kom inn til stranden på høyvann slik at jollen var strandet da vi skulle hjem. Måtte bære jollen over masse stein og korall (etter at vi hadde tatt av påhengsmotoren og tatt ut bunnplatene...) Ryddet båten om kvelden.

02.10.04

...på havet...

23-30/22

94/14288

Startet tidlige om morgenen. Mye vind rett imot på begynnelsen og store bølger. Gikk samtidig med 6 andre båter - to snudde etter noen timer! Heldigvis er ikke Marialene den verste båten å krysse med, så vi greide oss ganske bra. Mye vann over dekk og ankerbrønnen ble fylt med vann. Vi måtte falle av slik at Steinar fikk øst ut alt vannet. Håkon følte seg litt uggen og fikk en kvart sjøsyketablett. bedre vær utover dagen, men alle følte seg litt slappe så til middag ble det nudelsuppe... etter et uvisst antall kjeks i løpet av dagen.

03.10.04

Vava'u, Nuku

81/14369

Mindre vind fra i natt og vi kunne igjen seile med fulle seil. Fortsatt vinden rett imot, men vi greide å holde kursen mot mål. Skippern var fornøyd for vi greide å holde følge med en Malö 42. Kom fram til Vava'u om ettermiddagen og gikk rett til Nuku (#8) der vi visste at Capella lå. Gassen fungerer ikke, slik at vi var veldig glade for å bli invitert på grilling på stranden med Capella og Tirza (ellers hadde det blitt corn flakes til middag..). Stranden på Nuku er helt fantastisk. Vannet er kjempeklart og det er ingen mygg der. Håkon syns det var gøy å treffe igjen Stephie og de lekte masse. Vi bestemte oss for å ha bursdagen til Håkon på stranden på Nuku.

04.10.04

6/14375

Steinar reparerte gassen, det virket som om det var noe skit i ledningen. Håkon og Stephie lekte på stranden. Guro jobbet på PC for å gjøre klart reisebrev fra Samoa. Kjørte motor inn til Neiafu, hovedbyen i Vava'u. Traff igjen Swany og fikk ligge alongside ved dem på deres bøye inntil de skulle gå. Var ombord i Swany og drakk kaffe og det var kjempehyggelig og treffe Trude, Svein, Steinar, Sondre og Eirik igjen. Håkon, Sondre og Eirik lekte pirater. Olve spiste opp all kjeksen til Trude. Han skjønner nå at man kan dele fylte kjeks, så han spiser bare fyllet og gir kjeksene til Guro. Steinar sjekket inn hos tollerne og vi spiste middag på "yachtklubben" The Mermaid.

05.10.04

0/14375

Handlet inn til bursdagen til Håkon (det lille som er å få kjøpt i butikkene her..). Prøvde å oppdatere hjemmesiden, men det gikk ikke. Vasket klær. Traff Anna og Kjetil på Ægir fra Tromsø og var ombord hos dem på kaffe og kake. Gassen ødelagt igjen, regulatoren er korrodert og en hel flaske gass har lekket ut. Oppdager også at vi hadde fått saltvann i vanntanken ombord - et mysterium... Vi tømte vanntanken og vasket den innvendig, kunne ikke se hvor saltvannet skal ha kommet inn. Ingen gass = middag på Mermaids (og ingen oppvask)!

06.10.04

6/14381

Gjorde siste innkjøp til bursdagen, fant heldigvis pølser til grilling på stranden. Sjekket internett og vasket klær (kjekt plassert i samme bygning). Steinar fikk tak i ny regulator til gassen som passet, så det ordnet seg veldig raskt (heldigvis, ellers ville det blitt dårlig med kaker til Håkon...). Hilste på Lena og Morten på Solid som kom inn til Neiafu. Kjørte motor til Nuku, Capella og Swany var der allerede. Var en tur på stranden om ettermiddagen. Guro begynte å lage gele (som tar utrolig lang tid å stivne her i varmen...)

07.10.04

0/14381

Bakte kaker, laget gele, tegnet skattekart osv. til bursdagen. Håkon lekte med Stephie, Sonde og Eirik på stranden. Om kvelden grillet vi på stranden sammen med Swany, Capella og Tirza. Vinden dreide så vi ble liggende på for grunt vann og vi måtte ankre opp på nytt.

08.10.04

0/14381

Håkon 5 år! Til frokost hadde vi pannekaker og Håkon fikk åpne presangene fra Framor og Farfar, Bestemor og Besten og onkel Bård og onkel Tore som vi hadde spart på fra Bora Bora. Håkon fikk svømmeføtter av Olve og fiskestand av mamma og pappa. Gjorde de siste forberedelser om formiddagen. Spikket pølsepinner, fant ved til bålet og ga Nelly og Johannes på Tirza flaskepost og skattekiste for at de skulle gjemme det. Vinden dreide igjen og fordi vi hadde ankret opp andre veien i går i en ganske bratt skråning, drev ankeret av når det fikk trekk den andre veien. Heldigvis var det stille og Steinar var raskt ute i båten og fikk satt ankeret på nytt. Pirat Party'et startet kl. 1500 med 10 barn (Håkon, Olve, Sondre, Eirik, Stephie, Thomas, Patrick, Nelly, Bess og Meg) og 15 voksne (Steinar, Trude og Svein fra Swany, Felicity og Drago fra Capella, Kate og Will fra Finale, Rachel og Mike fra Lily Balero, Nelly og Johannes fra Tirza og Catherine og Heinz fra Rolling Home + Guro og Steinar). Festen var kjempevellykket. Håkon fikk mange flotte presanger, bl.a. pratflagg som Catherine hadde sydd. Vi grillet pølser og pinnebrød på bålet og hadde kaker, muffins og gele. Barna lekte piratleker og vi hadde tautrekking, trebensløp og potet (kokosnøtt)-løp. Etterpå badet de og da kom det en flaskepost flytende. Oppi den lå det et skattekart som viste hvor en hemmelig skatt var gravd ned på øya. Festen fortsatt hele kvelden og vi hadde grilling for de voksne også.

09.10.04

0/14381

Håkon lekte med Stephie på stranden om morgenen. Capella og Tirza gikk videre om formiddagen. På ettermiddagen kom Ægir og Solid og det lå 4 norske båter ved siden av hverandre! Håkon lekte masse på stranden med Bess og Sondre og Eirik.

10.10.04

0/14381

Steinar peilet oljen om morgenen og oppdaget at den var helt hvit! Det betyr at vi hadde fått vann i oljen. Kjetil fra Ægir er dieselmekaniker og vi fikk hjelp av ham til å pumpe ut oljen som var seig som sirup. De holdt på hele dagen og totalt pumpet de ut 24 liter! (Normalt er det 9 liter olje på motoren...) Fylt så på olje/diesel for å få renset motoren. Trodde vannet var kommet inn via lufteventilen siden vi under overfarten til Vava'u hadde hatt ganske mye vann i kjølsvinnet. Om kvelden grillet vi på stranden sammen med Swany, Ægir og Solid - veldig hyggelig.

11.10.04

0/14381

Steinar dykket om formiddagen sammen med Steinar fra Swany - med Beluga Diving. Overskyet, så litt dårlig lys, men hadde likevel to fine dykk, bl.a. grottedykk. Fant mer vann i oljen igjen, så Kjetil demonterte sjøvannspumpen og fant ut at lagrene og simringen er ødelagt og at det er her vannet lekker inn. Får vi tak i disse delene her??? Byttet oljefilter og fylte på ny runde med olje/diesel. Om kvelden skulle vi spille Passport ombord i Swany, men kvelden ble litt oppstykket fordi først dregget Solid og deretter Swany! Vi la ut mer kjetting for natten og et ekstra anker siden det blåste ganske mye. Vi valgte å sitte ankervakt hele natten. Vi var ikke særlig lystne på å dregge når vi ikke kunne kjøre motoren...

12.10.04

23-27/

0/14381

Skulle egentlig fulgt etter Swany inn til Neiafu i dag, men det tok lengre tid enn forventet og få renset motoren. Byttet enda et oljefilter og kjørte diesel gjennom systemet for å få ut all "sirupen". Igjen var Kjetil uvurderlig hjelp. Ægir og Solid gikk om ettermiddagen. Sunsail hadde grilling på stranden med sine charterbåter om kvelden. Vi la oss tidlig siden det ble lite søvn natten før.

13.10.04

21-26/

6/14387

Tok opp ankeret, hvilket tok 40 minutter siden vi ikke kunne bruke ankervinsjen (kan ikke bruke motoren) og måtte sveive det inn manuelt. Seilte inn til Neiafu og la oss på bøye som Swany hadde holdt av til oss og Svein hjalp oss siden vi måtte seile inn på bøya. Steinar fartet rundt i byen for å se om det var mulig å få tak i deler til sjøvannspumpen og utrolig nok fikk han tak i alt sammen. Heinz på Rolling Home hjalp til monteringen av pumpen og motoren gikk som smurt igjen. Vi hadde fryktet at vi måtte bli liggende i Neiafu i 1-2 uker og vente på deler fra New Zealand. Testet motoren i et par timer om kvelden og feiret med å se på Harry Potter på dvd (lånt av Swany)

14.10.04

21-28/

0/14387

Guro gikk tidlig inn til byen for å oppdatere hjemmesiden og skrive mail. Steinar kjøpte mer motorolje (billig: 17 kr literen for 15/40). Fikk levert all spilloljen (70 liter!) på et bilverksted. Om kvelden spiste vi pizza sammen med Anna og Kjetil fra Ægir og Morten og Lena fra Solid.

15.10.04

Vava’u, Neiafu

23-27/

0/14387

Ringte farmor og farfar og bestemor om morgenen. Fikk bekreftet at vi kan ta båten på land i Tauranga på New Zealand i midten av desember. Steinar var med å silte fredagsregatta med Finale. Guro og gutta var på besøk hos Trude og gutta på Swany. Trude laget fiskeboller i hvit saus til barna! Om kvelden var det fest på Ana Cafe med lokal underholdning. Steinar, Svein, Lena og Morten havnet på lokal nattklubb seint på kvelden…

16.10.04

Vava’u, Port Maurelle

22-27/

5/14392

Vi fylte vann i kanner (300 liter), provianterte og sjekket internett. Handlet frukt og grønnsaker på markedet. Dro til Port Maurelle sammen med Swany og Solid. Gikk n tur på stranden der, ikke den fineste og mange mygg… Tidlig kveld.

17.10.04

Vava’u, Port Maurelle

22-27/24

0/14392

Tok jollen til Swallows cave. Veldig spennende. Så grafitti på veggene, norsk fra 1891. Steinar vasket båten under og på sidene. Sondre var på besøk og lekte med Håkon og om kvelden var vi på middag på Swany. Solid og Ægir kom også over senere på kvelden. Det lå 17 båter i denne bukten i natt!

18.10.04

Regnbyger

23-29/25

26/14418

Swany, Solid og Ægir reiste tidlig om morgenen nedover mot Ha’apai. Vi dro først til Mariners cave for å se om det var noen som dykket der som Steinar kunne henge seg på, men det var det ikke. Oppdaget at Steinar hadde glemt Guros regnjakke da han dykket med Beluga Diving, så vi kjørte innom Neiafu for å hente den. Fikk samtidig kjøpt litt mer brød og noen egg. Seilte til Kenutu helt øst i Vava’u. Heldigvis var det god sikt, for ikke alle grunner var like godt merket. Flott ankring, godt beskyttet og veldig godt feste. Håkon, Olve og Steinar gikk en tur på stranden før middag. Steinar fylte på grease på drivakslingen. Kortspill om kvelden.

19.10.04

0/14418

Fin dag på Kenutu. Håkon og Steinar snorklet på korallrevet om formiddagen mens Olve sov. Håkon er blitt veldig flink til å svømme selv med svømmeføttene og greier å svømme alene langs siden av båten. Olve slipper seg uti fra badestigen med armringer og ”svømmer” 1-2 meter. Alle kjørte etterpå til øyen rett nord for Kenutu, men fant ikke grotten som skulle være der. Fant i stedet en flott liten strand som vi koste oss på noen timer. Stoppet og snorklet på vei tilbake til Kenutu, veldig klart vann og bare 1,5 meter dypt – masse fin fisk og korall. Etterpå gikk vi en tur over Kenutu for å se på Stillehavsbølgene som dundrer inn på østsiden av øya, flott utsikt. Steinar koblet fra regulatoren som regulerer strømmen fra vindgeneratoren og solcellepanelet. Det virker som den er ødelagt for selv med mye vind og mye sol får vi nesten ingen lading til batteriene.

20.10.04

24-29/

Steinar vasket ferdig båten under og fisket en del småting.  Kjørte en tur og snorklet igjen, tok mange fine bilder, også under vann. Pakket båten klar og spiste middag før vi forlot Kenutu rett før kl. 1500. Gikk rett syd og ut det nærmeste passet gjennom korallrevet på østsiden og videre sørover mot Ha’apai.

21.10.04

Ha’apai, Nukumea
°42’754S 174°17’000W

23-29/24,5

75/14493

Seilte hele natten. Fin vind og vi hadde god tid så vi seilte kun med halve forseilet i 4 knop. Kom fram på morgenkvisten. Swany, Ægir, Lonestar og Lily Balero lå der allerede, men alle unntatt Lily B dro i løpet av dagen. Vi hadde en fin stranddag sammen med gjengen fra Lily B. Mike hadde med seg drager og ale fikk prøve. Steinar ble veldig begeistret og ønsker seg nå drage til jul… Vi fant veldig mage fine skjell på stranden. Steinar snorklet litt med harpunen og fikk en liten papegøyefisk. Om ettermiddagen blåste det opp, men vi lå greit. Ankeret er godt festet. Olve har begynt å kalle storebror for ”Håkåkk” og sier ”bye bye” og vinker når han skal gå.

22.10.04

Ha’apai, Nukumea

0/14493

Skulle egentlig gått videre i dag , men det blåste ganske mye og vi fikk ikke tak i Swany på radioen for å høre hvordan det var på neste ankring. Valgte derfor å bli siden vi visste at vi lå greit der vi lå. Steinar og Mike snorklet mer med harpun, men fikk ingen fisk… Om ettermiddagen lekte vi på stranden sammen med jentene fra Lily B. Håkon begynner å bli ganske flink i engelsk. Når han leker med Bess sier han: ”Bess, come up in the mast” og ”Look, fishingstæng and snør...”

23.10.04

Ha’apai, Uoleva
°51’036S 174°25’034W

13/14506

Det blåste fortsatt en del, men vi valgte å gå videre for å treffe igjen Swany.  Seilturen gikk fort, 6,5 – 7 knop for kun 2/3 genoa. Kom fram til Uoleva på formiddagen i øsende regnvær. Håkon og Olve lekte med Sondre og Eirik på stranden. Steinar og Svein gikk på harpunjakt og kom tilbake med 6 papegøyefisk. Vi grillet fiskene på stranden til middag – veldig hyggelig. Om kvelden så vi en dvd som var lånt fra Solid – ”Frihetens tegn”

24.10.04

Ha’apai, Nomuka Iki
°16’612S 174°48’266W

39/14545

Gikk mot Nomuka etter frokost. Fin seilvind hele veien, så det gikk fort. Litt ubehagelige bølger da vi kom utfor de beskyttende revene mot øst, men 60 graders vinkel på vinden gjorde at det ikke ble for ille. Godt feste for ankeret på Nomuka Iki, bølgene stoppes av revet, men vinden står rett inn. Ble invitert på nybakt sjokoladekake hos Swany da vi kom fram. Om kvelden så vi dvd: Villmark, lånt fra Solid.

25.10.04

Ha’apai, Nomuka Iki

24-29/23

0/14545

Det blåste fortsatt bra, men vi ligger greit. Alle de andre båtene dro i morges, bare oss og Swany igjen.  4 båter kom på ettermiddagen, bl.a. Ægir og Solid. Steinar og Svein var på harpunjakt igjen, men fikk ingenting. Vi gikk på oppdagelsestur på Nomuka Iki for å lete etter fengselet som visstnok skal være der, men fant ingen ting.  Plukket en del papaya som vi spiste på stranden.  Håkon og Olve fikk se film på ettermiddagen og om kvelden prøvde de voksne å se en film, men den hakket sånn.

26.10.04

58/14603

Opp tidlig og gikk mot Tongatapu kl. 0630, samtidig med Ægir og rett før Swany. Fin vind så det gikk fort, men bølgene er litt ubehagelige. Hadde fotosession underveis og tok bilder av både Ægir og Swany under seil, og de tok bilder av oss. Fikk en fisk underveis, en rainbow runner. Ankret opp rett utenfor havnen i Nuku’alofa fordi det var litt mye sidevind til å gå inn til bryggen (anker med hekken inn). Om kvelden hadde vi avskjedsmiddag med Solid sammen med Ægir og Swany på restaurant.

27.10.04

Overskyet, litt regn

0/14603

Mange båter forlot Nuku’alofa i dag, så vi fikk plass i havnen. Oppdaget igjen saltvann i vanntanken, men Drago hjalp oss med å finne lekkasjen. Guro sjekket internett inne i byen. Ryddet og vasket i båten – mye rot!

28.10.04

Regnbyger

0/14603

Drago hjelp Steinar med å tette ferskvannstanken med glassfiberduk og polyester. Ordnet med taxfree fylling av diesel og gikk en tur i byen. Sjekket mer på internett, bestilte værmelding fra Bob McDavitt på New Zealand. Ser ut som det kan være greit å komme seg av gårde så raskt som mulig mot New Zealand. Handlet mat og fylte gass. Var på besøk hos Swany om kvelden, de drar i morgen.

29.10.04

0/14603

Sjekket ut og fylte diesel. Sjekket været på internett. Spiste lunsj på kafe. Handlet litt mer og bestemte oss for å gå dagen etter.

30.10.04

… på havet…

57/14660

Fylte vann og ryddet båten. Sjekket internett og endelig fikk Guro lagt ut reisebrevet. Drakk kaffe på kafe med Anna og Kjetil. Kastet anker kl 1600. Var ute gjennom passet og klar av land rett før det ble mørkt. Bra med vind fra østsørøst så det går fort, men bølgene er litt ubehagelige. (978 av 1035 nm igjen)

31.10.04

… på havet…

24-27/

155/15215

Fin seilvind. Litt mindre bølger og de kommer fra bare en retning, så det er ikke så ubehagelig. Gjør mer enn 6 knop. (823 av 1035 nm igjen)