Loggbok

01.11.04

23-27/

147/15462

Fin seilvind og fortsatt god fart. Seiler med fult forseil og litt redusert storseil. Håkon og Steinar laget nye sluker (blekksprut) til å fiske med. Fisket med to liner, men ingen napp, dvs. da vi tok snørene inn om kvelden var begge slukene borte… Vi bruker vårt vanlige vaktopplegg: Steinar 20-23, Guro 23-02, Steinar 02-05, Guro 05-08 – og så gjør vi tilpasninger dersom det skjer ting som gjør at opplegget blir forstyrret. Guro sover på dagen samtidig med Olve og Steinar tar seg en lur på ettermiddagen.  Vi snakker med Capella og Tirza morgen og kveld og med Swany og Ægir om morgenen. I tillegg hører vi på Gerry’s Weather Net og sjekker inn hos Russel Radio på New Zealand. Vi har mye glede og nytte av SSB’en! (676 av 1035 nm igjen)

02.11.04

20-25/

147/15609

Behagelig seilvind på dagen, men det blåste opp på kvelden. Olve og Håkon spiste en hel vannmelon oppe i cockpiten, og så ikke ut etterpå. Vi mistet nok en sluk… det er kaldt om natten og alle bruker dyne når de sover. På nattevaktene må vi kle på oss både sokker, sko, ullgenser, fleese. (529 av 1035 nm igjen)

03.11.04

Sol, regnbyger

18-24/

155/15764

I løpet av natten passerte vi halvveis og vi krysset datolinjen om dagen. Dette feiret vi med en kake.  Mindre vind om natten og morgenen, så Guro rakk akkurat å bake en kake og brød før det blåste opp igjen. Utpå kvelden ble det ganske ubehagelig, men det går fort 7-7,5 knop! Av og til bryter bølgene rett ved oss og sjøsprøyten kommer inn i cockpiten. Vi oppholder oss mest nede i salongen med bøker, lego og cd’er.  (374 av 1035 nm igjen)

04.11.04

Sol, regnbyger

16-24/

153/15917

Midt på natten ble vi truffet av en stor bølge som smadret hele sprayhooden vår. Steinar måtte vekke Guro som hadde frivakt og vi måtte legge ned hele kalesjen. Alle puter og tepper som lå i cockpiten ble søkkvåte og vi fikk også en god bøtte med vann ned i salongen som vi måtte tørke opp. Det ble i det hele tatt ganske guffent å være om bord i Marialene etter dette… Luken i salongen er fortsatt ikke helt tett, så sofaen på styrbord side er som vanlig våt. Det er ganske kaldt også, men vi prøver å kose oss så godt vi kan nede i båten – heldigvis kjøpte vi mange kjekspakker før vi forlot Tonga. På kvelden (selvfølgelig rett etter at Guro hadde begynt sin frivakt) smalt det og vi oppdaget at mellomvantet på babord side hadde røket. Vi sikret med et fall, men seilte med redusert seilføring for å ikke belaste riggen for mye.  (221 av 1035 nm igjen)

05.11.04

18-24/

138/16055

Roligere vind og mindre bølger. Seilte fortsatt med redusert seilføring for å spare riggen. Prøver å spise opp det meste av ferskmaten fordi det ikke er lov til å ta med inn i New Zealand. Olve og Håkon spiser vannmelon til den store gullmedaljen! (83 av 1035 nm igjen)

New Zealand

06.11.04

18-24/18

83/16138

Lite vind fra morgenen, så vi startet motoren og kjørte motor hele veien inn til Opua i Bay of Islands. Fantastisk natur og yrende liv på ”fjorden”. Via Russel radio fikk vi kontakt med tollerne og som anvist la vi oss til på karantenebryggen utenfor Opua Marina. Tolleren og karantenemannen kom i løpet av 5 minutter. Innsjekkingen gikk veldig greit. Vi hadde fylt ut alle skjemaene på forhånd (fikk de i Neiafu). Karantenemannen tok som ventet all frukt og grønt, kjøtt og egg. Han tok også all søpla vår. Men vi holdt på med innsjekking, kontakte Guro marinaen og vi fikk tildelt en plass. Gikk en tur på land for at Olve og Håkon kunne løpe litt. Kjøpte middag på take away og feiret med champagne om kvelden. Endelig fungerte mobilen igjen og vi kunne sende SMS hjem til Norge om at vi var kommet fram. Vi hadde brukt ganske nøyaktig 7 døgn fra Tonga. Snittfarten ble 6,4 knop. Guro vant tippekonkurransen, bommet med 5 minutter!!! Steinar bommet med 25 minutter!!

07.11.04

0/16138

Det er kalt her om morgenen! Det er bare å kle på seg sokker, sko og ullgenser med en gang man står opp. Verken Håkon eller Olve har sko som passer, så vi må på shopping. Rydde- og vaskedag i båten. Guro vasket 4 vaskemaskiner i marinaen. For første gang var det varmt vann i vaskemaskinene, så alt sengetøy og alle håndklær fikk en skikkelig kokvask. Vi fikk spylt over båten med ferskvann, det var et tjukt saltlag på hele båten. Vi skrudde opp takplatene under dekk for å finne ut av lekkasjene. Det er lukene som lekker, samt innfestingen til den ene rekkestøtten. Håkon fisket fra bryggen nesten hele dagen og brukte sparkesykkelen på parkeringsplassen og til den lille butikken hvor vi kjøpte is.

08.11.04

0/16138

Mer rydding og vasking i båten. Skrudde opp gulvplater for å vaske og vasket inne i alle skal og rom i benker og lignende.  Skrudde ned mellomvantet og leverte det til riggmaker. Leverte inn den ødelagte kalesjen og fikk reparert den i løpet av dagen. Guro vasket 3 maskiner. Bestilte leiebil til dagen etter.

09.11.04

0/16138

Leide bil og kjørte til Pahia, Kerikeri, Whangaroa og litt rundt om i området. Var innom ”Warehouse” for å se etter ny vogn til Olve, den vi har detter snart fra hverandre. Fant ingen vogn, men både Olve og Håkon fikk nye sko. Var innom en sjokoladefabrikk. Spiste på McDonalds i Kerikeri.

10.11.04

0/16138

Hadde riggsjekk på båten. Fant at flere kordeler var røket på vant. Var i Pahia og besøkte Waitangi Treaty Grounds. Flott museumsområde.

11.11.04

0/16138

Guro heiste Steinar mange ganger opp i masten for å demontere vant som må byttes. Håkon har fått en ny hov og fisker på bryggen hele dagen. Får mange små reker og fisker som han har i en bøtte. Gikk en tur på land og kjøpte is.

12.11.04

0/16138

Monterte nye vant: 2 mellomvant, babystag, toppen av akterstaget. Steinar nok en gang mange ganger opp i masten. Vasket og skrubbet jollen. Håkon falt i sjøen da han skulle klatre opp i båten. Hadde ikke vest på, men mamma sto rett ved siden av og fikk dratt han opp igjen. Han ble litt redd, men var mest bekymret for om det var farlig siden vi pleier å si at man ikke kan bade fra båten når vi ligger i havn…

13.11.04

Regn

0/16138

Vi hadde egentlig tenkt å gå i dag, men et lavtrykk og dårligere vær gjorde at vi ventet (man blir fort litt lat av å ligge i marina…) Kjøpte gassflaske til grillen og for første gang siden Norge (!) grillet vi pølser til middag. Steinar tettet lekkasjen i vanntanken på nytt med polyester og glassfiberduk.

14.11.04

Opua

Overskyet, kraftig regn på kvelden.

0/16138

Fikk sms fra Svein om at de var på tur i Pahia. Svein kom og hentet oss i den nye bilen til Swany og vi spiste lunsj sammen i Pahia. Håkon, Sondre og Eirik ble veldig glade for å se hverandre igjen. Etterpå var vi på lekeplassen. Sondre, Eirik, Trude og Svein ble med tilbake til Opua og vi grillet om kvelden. Veldig hyggelig!

15.11.04

Roberton Island, Bay of Islands

13-23/18,5

10/16148

Sjekket ut av marinaen og gikk mot Russel. Der var det for mye vind til å ligge for anker, så vi gikk videre til  Roberton Island. Fin bukt utenfor en strand og god beskyttelse mot vind og bølger. Slappet av i båten.

16.11.04

Waipiro Bay, Bay of Islands

Sol, litt regn

4/16152

Tok jollen på sjøen og dro in til Roberton Island. Samlet skjell på stranden og gikk tur opp til utkikkspunktet. Fantastisk utsikt over Bay of Islands. Seilte til Waipiro Bay. Slappet av i båten . Håkon fisket og Steinar badet (kaldt!). Guro skrev ferdig reisebrev til Østlandets Blad om kvelden.

17.11.04

Moturua Island, Bay of Islands
°13.574’S
174
°11.987’E

13-23/18,5

3/16155

Steinar tok med Olve og Håkon på fisketur I jolla mens Guro jobbet på PC. Dro videre til Moturua Island og la oss i en fin bukt på sørøstsiden. Guro jobbet litt mer på PC mens Olve sov og Håkon og Steinar dro på oppdagelsestur. Etter lunsj gikk vi en lang tur på de fine turstiene på øya. Var innom fire forskjellige strender og plukket litt mer skjell. Stiene gikk opp og ned bakketopper og Olve syns det er kjempegøy å sitte i bæremeisen når pappa løper nedover bakkene og roper ”unna vei”. Olve prater masse nå og vi kan i hvert fall tyde ”ja”, ”hei”, ”bø”, ”lese” og ”den” pluss ulike dyrelyder… Og så sier han ”bye bye” i stedet for ”hade”. Guro bakte brød og om kvelden spilte vi kort.

18.11.04

°26.279’S
174
°24.943’E

29/16184

Kjørte motor til Cape Brett og så blant annet hullet I fjellet uten for. Fin seilvind etter at vi rundet neset. Finn kryssvind, så vi benyttet anledningen til å stramme alle vantene. Fikk en makrellaktig fisk på vei inn som Steinar fileterte, men da vi skulle steke den oppdaget vi at det så ut som om den hadde mark i kjøttet, så den kastet vi på sjøen. Senere fant vi ut at det var en barracuda vi hadde fått. Vi var ganske tomme for ferskmat, så det ble risgryte til middag i stedet. Guro og Håkon bakte rosinboller som plaster på såret.

19.11.04

13-23/15

0/16184

Olve sov til 0712 – ny rekord og en time lenger enn det vi er vant til. Olve er en morgenfugl og vil ikke ligge å kose i sengen. Han trekker oss i hånden opp av sengen og drar oss med inn på kjøkkenet og peker på matboksen. Bestemte oss for å bli en dag til på dette fine stedet. Gikk på stranden om formiddagen. Traff Chris som er Park Ranger i Mimiwantangata Nature Reserve. Han inviterte oss på lunsj hjemme hos seg selv og vi fikk treffe konen og de to sønnene, John og Paul. De hadde også en liten baby, Ben som ble født i 26 uke i juli. Håkon fikk være med å plukke egg i hønsegården deres. Etterpå lekte vi mer på stranden. Masse flotte skjel der og vi fant også sanddollar og små konkylier. Om kvelden hadde vi besøk av Chris, Paul og John. De har også en liten seilbåt som de drømmer om å seile med til Stillehavet og de ville gjerne se hvordan vi har det om bord i Marialene.

20.11.04

13-23/15

0/16184

Skulle egentlig gått, men vi likte oss så godt her at vi ble en dag til. Gjorde en del småjobber I båten om formiddagen mens Olve sov. Gikk en av de merkede løypene i parken, flott tur på 1,5 timer. Da vi kom tilbake til jollen på stranden traff vi igjen Chris og guttene hans. De hadde sett hammerhai i bukten og da vi kjørte jolla ut til båten igjen så vi minst 20 hammerhaier på ca 1,5 meter som svømte på grunt vann  inne i bukten. Til middag hadde vi egg vi hadde fått av gutta til Chris. Vi har nesten ingen mat igjen i båten for vi har vært ute mange flere dager enn planlagt…

21.11.04

Tutukaka

12-23/

19/16203

Ingen vind og motor hele veien til Tutukaka. Heller ingen fisk…. Fin marina, men ingen ting å gjøre her og veldig dyrt å ta buss inn til Whangarei. Sjekket litt rundt og bestemte oss for å gå videre til Whangarei neste morgen, selv om det er langt inn i fjorden.

22.11.04

Sol, overskyet

12-23/

36/16239

Lite vind og rett imot, så motor det meste av veien. Ingen fisk I dag heller. Fikk plass i marinaen innerst i fjorden, men det var ganske fullt, så vi må nok være forberedt på å flytte oss dersom eieren av den båsen vi fikk kommer tilbake. Spiste middag på McDonalds. Traff igjen gjengen på Swany og vi var på lekeplassen hele kvelden.

23.11.04

Sol, regn

11-21/

0/16239

Gikk rundt i div. Butikker og båtbutikker – her har de det meste i gå avstand fra marinaen. Leide 5 dvd’er – kostet kun 5 dollar å ha dem i 8 dager! Filmkveld for de voksne.

24.11.04

0/16239

Steinar skrudde fra hverandre doen, og Guro lurer veldig på om han få den sammen igjen… begynte rengjøring og pussing av alle delene. Caroline (datteren til Steinar på Swany) var på besøk og  lekte med Håkon på brygga. Guro begynte julegaveinnkjøpene. Hadde en mann om bord for å sjekke VHF’en, men kunne ikke finne noe galt. Fikk fikset vindmåleren, det var noe galt med giveren i toppen.

25.11.04

0/16239

Pusset mer på doen, grunnet første strøk på de delene som skal males. Caroline var en tur på besøk og hun og Håkon lekte fint. Guro fortsatte med juleforberedelser.

26.11.04

Regnbyger

10-20/

0/16239

Mer pussing og malign av do. Var hos frisøren, Steinar og Guro klippet seg, Håkon ombestemte seg i siste sekund og for Olve var det uaktuelt… Olve fikk endelig ny vogn og den gamle gikk rett i en container.

27.11.04

10-20/

0/16239

Ordnet flere småting til båten (mange bomturer i ulike båtbutikker…). Kjørte tur med Steinar og Caroline. Var på turistinfo, museum og kiwihouse, en diger innendørs lekeplass, middag på McDonalds og avsluttet kvelden med en tur opp til Whangarei Falls.

28.11.04

Regnbyger

0/16239

Endelig ferdig med å pusse og male doen. Steinar fikset regulatoren til vindgeneratoren og solcellepanelet – den var stilt for lavt og ladet ikke batteriene nok. Guro var på lekeplassen med Caroline, Håkon, og Olve. Vaske klær, fylte vann og sjekket Internett.

29.11.04

Sol, overskyet

0/16239

Flyttet oss for tredje gang og ble liggende utenfor en engelsk Swan med mange hyggelige karer ombord. De skulle seile Sydney-Hobart!  Endelig ble doen montert! Hentet to ribbesider og to fenalår som har ligget til salting hos ”Mad Butcher”. Det var mange i marinaen som så litt rart på oss når vi hadde et slakt hengende til tørk i bommen. Caroline var på besøk og om ettermiddagen var Håkon ombord i Swany. Guro og Steinar bevilget seg nye sandaler (årets julepresang…)

30.11.04

11-24/

0/16239

Steinar fra Swany heiste Steinar i masten om morgenen slik at vi fikk montert den reparerte giveren til vindmåleren. Han kjørte oss deretter til Whangarei Falls. Vi gikk tur tilbake til byen, Caroline var med oss. Stien var litt dårlig merket og vi gikk litt feil, slik at vi måtte gå langs motorveien den siste biten. Både Håkon og Caroline syns det var litt tungt. Guro handlet mat og sjekket Internett om ettermiddagen.

01.12.04

Smugglers Cove

Regn

11-23/15,5

14/16253

Håkon og Olve fikk en diger bolle full av småpakker i kalender. Vasket båten og fylte vann. Handlet og gjorde ferdig div. i byen, bl.a. sendte julegaver hjem til Norge. Vi leverte tilbake dvd’er – til sammen hadde vi sett 9 filmer på ni dager… Gikk ut fjorden med tidevannet om ettermiddagen og ankret opp ved Smugglers Cove, like utenfor innløpet til Whangarei.

02.12.04

Great Barrier Island, Nagle Cove

11-21/

44/16297

Gikk fra Smugglers Cove like før frokost. Lite vind, selv om det var meldt mye vind og fra en annen retning. Fikk ingen fisk. Storseilet kilte seg da vi skulle ta det ut, men vi fikk det løs – hadde nok slurvet litt da vi tok d inn sist. Blåste opp siste biten inn til Great Barrier Island. Ankret opp for natten.

03.12.04

Great Barrier Island, Quion Island
°10.341 S
°21.616 E

Overskyet, litt sol

11-19/18

4/16301

Gikk for motor først til Kaiarara Bay, videre til Port Fitzroy og valgte tilslutt Quion Island for å få mer beskyttelse fra vinden. Pumpet opp jollen og dro inn til land. Gikk tursti til Port Fitzroy som ikke er mye annet enn en liten butikk. Kjøpte is og gikk veien tilbake. Håkon, Olve og Steinar tok jollen en tur for å fiske mens Guro laget middag. Kom tilbake fulle av blekk. De fine nye slukene Steinar hadde kjøpt var ypperlige til å fange blekksprut med…

04.12.04

Great Barrier Island, Whangaparapara
°15.033 S
°23.427 E

Pøsregn

11-15/17

14/16315

Kaldt og pøsregn hele dagen. Gikk først mot Smokers Bay, men det var så dårlig vær og egentlig ingenting å gjøre på land der, så vi gikk videre. Ostesmørbrød og suppe til lunsj. Guro bakte sjokoladekake for å bedre på humøret. Olve og Håkon fikk se film til lørdagsgodtet.

05.12.04

Great Barrier Island, Whangaparapara

Regn, sol etter hvert

11-15/

0/16315

Pøsregn hele natten, barometeret sank kraftig og det begynte å blåse opp. Blåse frisk hele dagen, men vi lå ganske godt i le. Det var 15-20 cm vann i jolla om morgenen. Regnet lettet og vi reiste inn til land. Gikk en lang tur på 5 timer. Veldig fine merkede stier. Badet i en ”hot spring” – varmt oppkomme i elven – halvveis på turen. Håkon var veldig flink og gikk hele veien, men fikk gnagsår av de nye joggeskoene. Om kvelden kom vi litt nærme land, selv om vi hadde ankret opp riktig i forhold til vinden (fra land) var strømmen så sterk at den dreide oss rundt. Greit å ankre opp på nytt.

06.12.04

Mercury Island, Mercury Cove
°36.041 S
°46.535 E

Overskyet, sol

31/16346

Sjekket værmeldingen om morgenen og fant ut at det var meldt mindre vind så vi kunne gå på ettermiddagen. Var en tur på land om formiddagen. Fin seilas ned til Mercury Island, men ingen fisk. Så mange delfiner underveis. Nydelig liten, stille bukt, men veldig privat og eksklusiv bebyggelse på land. Visste ikke at det var mooringer der. En mann på land sa at vi kunne ”låne” en av bøyene til neste dag.

07.12.04

Mayor Island, Uopo Bay
°18.414 S
176
°15.535 E

Overskyet, sol

11-20/16

50/16396

Startet tidlig. Lite vind og mye motor, ellers silkeseilas på 6-7 knop og ingen bølger. Fikk to fisker underveis – to barracudaer som ble kastet over bord… Så både delfiner og flyvefisk. Ankret opp i en beskyttet liten bukt, flere andre båter her. Gikk ikke i land. (Man føler seg ikke så velkommen når det kreves 5 dollar  i ”landing fee”for å ta jolla inn til stranden!)

08.12.04

Lettskyet, sol

16-20/

25/16421

Startet grytidlig for å rekke inn til marinaen på slack water etter lavvann. Møtte motvind og måtte motorseile hele veien for å holde farten oppe. Ble møtt av ansatte i marianen i gummibåt som viste oss inn til riktig bås. Møtte igjen Lena og Morten fra Solid som lå på samme brygge som oss og Capella og Tirza, som lå på land. Håkon fikk låne tohjulssykkel av Stephie og etter at han hadde holdt på på egen hånd i en halvtime greide han å sykle helt alene! Morten og Lena tok oss med på biltur rundt i området for å gjøre oss kjent og vi var innom et par bilauksjoner for å titte etter bil. Faktisk bydde vi på en bil også, men selgeren ville ha mer penger…

09.12.04

0/16421

Steinar var tidlig på land for å kjøpe kjøp-og-salg avis som kommer hver torsdag for å se om det var noen interessante biler for oss der. Fant en Nissan Serena som vil endte opp med å kjøpe samme ettermiddag. Håkon syklet mer sammen med Stephie.

10.12.04

0/16421

Steinar var i byen for å hente kontanter til å betale bilen med. Bilen ble levert kl. 11. Nå er vi endelig mobile! Kjørte tur med en gang. Var hos eiendomsmegleren som vi har leid hus gjennom for å skrive kontrakt. Handlet mat og diverse andre småting som vi trenger til båten skal på land.

11.12.04

0/16421

Kjørte til båtbutikkene for å gjøre oss kjent. Guro, Olve og Håkon var med Lena fra Solid og Rose Marie, Thomas (nesten 4) og Robert (8) Fra Enterprise på besøk hos norsk Ingrid som bor i Tauranga med sin canadiske mann og to små barn. Veldig koselig familie. Steinar fikk tak i to brukte barnebilseter. Om kvelden var det julegrilling på hardstanden med masse yachties, lokale båtfolk og andre tilknyttet marinaen.

12.12.04

Tauranga Bridge Marina

Sol, lettskyet (men ganske surt og kaldt…)

11-19/13,5 (!)

0/16421

Var på besøk hos han vi skal leie hus av. Det var et kjempeflott sted! Utleieren var også veldig hyggelig. Kjørte en tur rundt i området for å se oss litt om, blant annet ut til Mount Maunganui. Steinar reparerte ledningen til landstrøm og Olve og Håkon så film om kvelden.

13.12.04

0/16421

Båten ble heist på land. (Veide 11,5 tonn i kranen !) Var rimelig skitten under, men det meste gikk greit av med høytrykksspyler. Vannlinjen måtte skrubbes. Ikke helt vellykket da vi hevet vannlinjen før vi reiste, så bunnstoff, primer og maling må av før ny grunning påføres. Listen over alt som skulle gjøres var veldig lang… Fikk låne grei ”trapp” til å gå opp og ned av båten med, men det er litt skummelt med barna. Uvant og upraktisk og ikke kunne bruke do eller vask ombord.

14.12.04

0/16421

Demonterte roret og fant ut at bronseforingen som sitter rundt rorakslingen har utvidet seg litt og at det er derfor roret ”slår” når vi seiler. Steinar pusser ned bronsen for å gjøre hullet mindre igjen. Guro fjernet den nederste malingstripen ved vannlinjen med barberblad. Begynte også å pakke alt vi skulle ha med i huset.

15.12.04

0/16421

Fortsatte å jobbe i båten og forberede flytting til huset. Håkon lekte med Stephie, mens Olve hang i skjørtet til Guro…

16.12.04 – 31.12..04

0/16421

Vi flyttet inn i huset. Marialene ble liggende på land i de neste ukene, mens vi feiret jul og nyttår i hus sammen med bestemor og besten og onkel Bård. Noe av det vi gjorde mens vi bodde i hus kan du lese om i reisebrevet fra julen på New Zealand.