Loggbok

jan/feb 04 | mar/apr 04 | mai/jun 04 | jul/aug 04 | sep/okt 04 | nov/des 04 |
2005 | jan/feb 05 |

| Siste loggføringer |

Dato Sted Vær Temp. luft/sjø Distanse/sum (nautiske mil)
01.03.05 Tauranga Bridge Marina 0/16421
Andrew som jobber i marinaen kom og ville kjøpe bilen. Han tilbød en grei pris og vi få beholde bilen til vi forlater Tauranga! (Snakk om flaks!)
02.03.05 Tauranga Bridge Marina 0/16421
Dennis kom og demonterte giret for å sende det til Volvo i Auckland. Sjekket også startmotoren.
03.03.05 til 14.03.05 Tauranga Bridge Marina 0/16421
Slappet av i båten, ordnet og fikset litt småting. Vasket kalesjene og impregnerte dem. Renset, vasket og oljet all teak over dekk (minus selve dekket). Provianterte for de neste 3-4 måneder. Malte den blå stripen rundt båten over dekk på nytt. Håkon og Olve var et par ganger med Thomas og Rose-Marie på Play Center - kjempegøy. Olve fikk den siste vaksinen sin. Gikk gjennom kart og pilotbøker for den siste delen av turen, kopierte det vi manglet. Hadde mye fint vær og var et par ganger på stranden ved Mount Mauganui, vi gikk tur rundt fjellet og var i saltvannsbassenget. Det ble også en del sosialt samvær med andre seilere i marinaen. Var blant annet på stranden i Pilot Bay og grillet sammen med Solid og Enterprise.
15.03.05 Tauranga Bridge Marina 0/16421
Giret kom tilbake og Dennis kom og monterte det. Alt er bra, men det ble dyrt (2400 dollar). Steinar bestilte også flere oljefilter og mer olje fra Dennis.
16.03.05 Tauranga Bridge Marina Sol, lettskyet 20-25/ 0/16421
Steinar skiftet olje og filter på motoren.
17.03.05 Tauranga Bridge Marina Sol, regnbyger 20-25/ 0/16421
Ryddet og gjorde båten klar for avreise. Pumpet opp jollen og satte på trekket som vi hadde fått reparert. Fylte gass. Det regnet hele kvelden og vi hadde besøk av Solid og Tirza om kvelden for å avtale radiotider. Det ble en hyggelig kveld.
18.03.05 Tauranga Bridge Marina Regn, sol 20-27/ 0/16421
Vi skulle egentlig gått, men det pøsregnet, så vi ventet en dag til. Gikk i stedet en tur rundt Mount Mauganui om ettermiddagen.
19.03.05 Slipper Island, Home Bay Sol 22-27/20 40/16461
Endelig er vi på tur igjen. Gikk tidlig fra Tauranga, ved lavvann 0830. Helt stille, nydelig dag og flatt hav, men vi måtte kjøre motor hele veien. Så mange delfiner på avstand. Fin ankring på vestsiden av Slipper Island. Gutta badet rundt båten. Håkon kastet surfebrettet sitt uti fra siden av båten og hoppet etter. Olve var snar med å dra av seg t-skjorten når han så at pappa og Håkon bader. Grillet hamburgere om kvelden. Guro vasket fenderne og satte på nye trekk.
20.03.05 Cormandel Peninsula, Matapaua Bay Sol, lettskyet 20-27/ 21/16482
Slappet av på formiddagen på båten. Snakket med Tirza og Capella på SSB'en om morgenen. Badet, fisket og vasket båten under. Gikk videre på ettermiddagen, prøvde å seile litt, men det var alt for lite vind.
21.03.05 Great Mercury Island, Titree Bay Sol, skyet 20-27/ 9/16491
Gikk for motor til sørenden av Great Mercury Island. 4-5 fine strender og ankringer på sørenden av øya, valgte den vestligste. 2 store delfiner kom å hilste oss velkommen da vi holdt på å ankre opp. Tok jollen inn til stranden, fin strand men mange irriterende småfluer. Håkon og Olve fant en fin sandskråning som de lekte i. Om ettermiddagen kjørte Håkon og pappa en tur med jolla for å fiske litt og se seg rundt. Ingen fisk, så vi grillet pølser til middag. Steinar vasket båten ferdig under mens Håkon svømte rundt.
22.03.05 Cormandel Peninsula, Port Charles Sol, skyet 20-27/ 20/16511
Slappet av i båten om formiddagen, noen tok morgenbad... Olve forlangte å få tisse på do (det kom tre dråper) og bæsjet på gulvet ved siden av doen etterpå... Fin seilvind så vi krysset opp langs kysten av Cormandel mot Cape Colville. Ankret opp i Port Charles. Håkon, Olve og Steinar tok en fisketur med jolla mens Guro lagde middag, men ingen fisk... Til middag hadde vi resten av det ene fenalåret vi fikk laget sammen med pinnekjøttet til jul.
23.03.05 Hauraki Gulf, Islington Bay Sol, lettskyet 20-27/ 39/16550
Gikk tidlig, lite vind som ventet og motor de først tre timene, deretter fin seilas inn mot Auckland. Så en hval og mange delfiner på veien. Hvalen var ca 50 meter fra båten mens delfinene kom helt opp til oss og holdt lenge på med å leke seg foran baugen. Håkon og Olve så begeistret på! Ringte det norske konsulatet og fikk bekreftet at vi kunne hente de nye passene til Håkon og Olve dagen etter. Ankret opp i bukten mellom Rangitoto og Motutapu. Guro bakte ostemuffins som vi hadde med suppe til middag. Håkon hadde teater på fordekket.
24.03.05 Auckland, Westhaven Marina Sol, regnbyger 19-25/ 9/16559
Værskifte i løpet av natten. Gikk tidlig til Auckland, litt seiling med genoa. Utenfor Auckland ble vi passert av en stor fregatt, "Canterbury", hvor de hadde full oppstilling på dekk. Vi befant oss midt i skuddlinjen da de skjøt salutt mellom fregatten og militærbasen på land. Det var også en stor regatta som startet rett ved inngangen til Westhaven Marina da vi kom dit. Gikk inn til byen og Guro dro til konsulatet for å hente passene. I havnen traff vi engelske Will fra Finale. Han hadde startet egen business i Auckland: Oceanphotography.co.nz. Tok en øl sammen med Will på kafeen hvor han hadde stand. Håkon brukte ukepenger til å kjøpe puslespill med Thomas-toget til Olve og seg selv.
25.03.05 Auckland, Westhaven Marina Regn 19-25/ 0/16559
Onkel Bård, Bestemor og Besten ringte om morgenen. Håkon snakket lenge med dem og Olve smilte som en sol da han hørte bestemor i andre enden. Han sier nå "beste", "shklott" ("Scott"), "aple", "jus", "ja", "NEI", "lese", "fant" ("elefant") og masse annet som vi ikke helt skjønner ennå. Vi reiste til Bayswater Marina for å hilse på Finale. Håkon og Olve lekte med Thomas og Patrick og hadde det kjempegøy. Vi tok ferjen tilbake til Auckland og gikk tilbake til Westhaven Marina.
26.03.05 Auckland, Westhaven Marina Regnbyger, litt sol 20-27/ 0/16559
Påskeaften, Håkon og Olve startet dagen med å nesten tømme en hel kurv med godterier som påskeharen hadde kommet med om natten... Gikk inn til byen og besøkte "Kelly Tarltons Antarctic Encounter og Underwater World" - veldig bra akvarium! Så også på noen som hoppet fra Skytower. Steinar var innom et fiskemarked på veien hjem og kjøpte deilig hapuka fileter som vi grillet til middag.
27.03.05 Auckland, Westhaven Marina Sol 20-27/ 0/16559
Steinar var lenge på internett om morgenen (gratis internett i marinaen) for å prøve å ordne med cruising permit til Indonesia og visum til Australia. Gikk inn til byen og besøkte National Maritime Museum. Ganske bra men litt mye blanding av alt mulig rart. Spennende og se videoer fra Americas Cup o.l.
28.03.05 Auckland, Westhaven Marina Sol, regnbyger 18-25/ 0/16559
Slappet av i båten og på kaien. Steinar polerte cockpiten og Guro jobbet med hjemmesiden. Håkon hadde forestilling på dekk om kvelden. han hadde laget plakat der det sto: "Ale ær velkomen til show og fest. ti minuter":
29.03.05 Auckland, Westhaven Marina Sol, regnbyger 18-25/ 0/16559
Steinar var tidlig opp og dro til Canon for å få de til å se på kameraet vårt som har fusket litt i det siste. Bra service - de fisket det med en gang! Steinar var på supermarkedet og handlet ferskvarer. Dro inn til byen og var i et par banker for å sjekke hvordan det var å få overført penger til Indonesia (ifbm cruising permit) - ikke helt enkelt... Guro handlet litt på salg.... Var innom en båtbokbutikk og kjøpte en bok med fotografier fra Stillehavet som vi så på på Tonga, og har lett etter siden (bryllupsdagspresang til oss selv...)
30.03.05 Auckland, Westhaven Marina Sol, overskyet 18-24/ 0/16559
Var i båten og fikset småting. Steinar prøvde å finne ut hva som er galt med varmeapparatet vårt (ikke det at vi trenger det ennå....) Han utveksler mailer med leverandøren i Norge som er veldig behjelpelige. Vi strammet rulleprofilen på storseilet. Om kvelden hadde vi en kort visitt av Warren Limbrick, new zealander med bekjente i Drøbak - veldig hyggelig.
31.03.05 Auckland, Westhaven Marina Sol, overskyet 18-25/ 0/16559
Bryllupsdag og Guro ble vekket med frokost på sengen. Senere på dagen laget Guro sjokoladekake for å feire. Skulle egentlig gått i dag, men siden de meldte mye regn og vind om natten valgte vi å vente en dag til (det dårlige været kom imidlertid aldri...). Gikk tilbake til båtbokbutikken for å hilsen på Bob McDavitt, værguruen som vi har brukt gjennom Stillehavet. Han mente at det enda kan gå en stund før orkansesongen er over og det er "trygt" å bevege seg nordover, så det ser ut til at vi mår utsette avreisen fra New Zealand litt til. Forhåpentligvis kan vi gå i siste halvdel av april.
01.04.05 Waiheke Island, Huruhi Bay Sol, lettskyet 18-25/ 14/16573
Kjempefin seilvind (kryss) ut til Waiheke. Ankret opp i en fin bukt med god beskyttelse. Håkon og Steinar var på fisketur med jollen, men (som vanlig) ingen napp... så da ble det kylling til middag.
02.04.05 Waiheke Island, Huruhi Bay Sol 18-25/ 0/16573
Tok jollen inn til Waiheke og gikk en tur i "byen", Oneroa. Koselig sted med mange fine gallerier og kafeer. Spiste lunsj på kafe og avsluttet med verdens største is. Håkon og Olve bygget sjørøverskip i lego og lekte masse med piratene. Vinden dreide i løpet av natten, så vi hadde ikke så god beskyttelse for bølgene lenger.
03.04.05 Ponui Island, Chamberlin Bay Sol 18-26/20 13/16586
Litt urolig båt om natten, men helt stille på morningen. Flyttet båten til Putiki Bay og tok jollen inn til land. Gikk til Ostend og tittet litt i butikker. Kjøpte noen fine keramikkfliser med motiv fra området som Guro planlegger å ha på kjøkkenet når vi pusser opp hjemme i Drøbak...  Drakk kaffe på kafe og fant en lekeplass som måtte sjekkes ut. Gikk videre til Ponui Island om ettermiddagen og ankret opp i Chamberlin Bay.
04.04.05 Ponui Island, Chamberlin Bay Sol, lettskyet 18-25/ 0/16586
Slappet av i båten. Steinar litt forkjølet, hav sov hele ettermiddagen. Gutta var en tur og fisket om formiddagen - uten resultat... Håkon og Guro laget klippet ut bilder i ukeblader og brosjyrer og laget lesekort for Håkon. Uten noe hjelp klarte han å lese "stol". Olve sier veldig mange ord nå, og kan fortelle om det er varmt eller kaldt.
05.04.05 Great Barrier Island, Tryphena Harbour Sol, lettskyet 18-26/20 36/16622
Gikk tidlig fra Ponui, seilte først i to timer, men da det gikk saktere enn 2 knop startet vi motoren. På vei inn til Tryphena så vi en kjempediger havskilpadde som svømte forbi. Den var 1,5 meter lang. Steinar tok jollen inn til landsbyen for å sjekke internett, men det var stengt. Leste mange bøker for Håkon og Olve - de "maser" om å bli lest for hele tiden! Akkurat nå leser vi "Den store Pippi-boka".
06.04.05 Great Barrier Island, Whangaparapara Sol 18-26/20 8/16630
Tok jollen inn til stranden og gikk til Stonewall Village. Fikk sjekket internett og handlet litt. Fin gåtur og på veien så vi en stor flokk med delfiner som lekte seg rett utenfor stranden. Om ettermiddagen seilte vi videre til Whangaparapara. Traff igjen Tirza og hadde besøk av Nelli og Johannes om kvelden. Avtalte at vi skulle gå tur til "Hot spring" dagen etter.
07.04.05 Great Barrier Island, Whangaparapara Overskyet, regn 16-24/ 0/16630
Gikk turen til Hot Spring sammen med Nelli og Johannes - brukte totalt 6,5 time. Håkon var kjempeflink til å gå - Olve hadde det toppers i bæremeisen. De siste 2-3 timene satt han og jodlet og sang og skrattlo for seg selv... Vannet i elven ved den varme kilden var mye varmere enn sist, kjempedeilig å sitte der. Det regnet litt underveis og vi var litt våte og kalde da vi kom tilbake til båten.
08.04.05 Great Barrier Island, Whangaparapara Sol, overskyet 17-24/ 0/16630
Slappet av i båten, litt støle etter turen i går. Steinar og Håkon spleiset tau og laget knuter, Guro bakte brød og sjokoladekake (som smakte forferdelig og måtte kastes, tror bakepulveret var dårlig...). Håkon og Guro laget flere lesekort og tallkort. Håkon snekret litt på kaien på noen planker han hadde funnet der.
09.04.05 Great Barrier Island, Port Fitzroy Sol, noen regnbyger 13-24/ 12/16642
Motor/seil til Port Fitzroy, ankret opp blant 6 båter og vi syns det var litt trangt. Så kom det 6 båter til... Var i butikken for å kjøpe litt frukt og grønnsaker - og is! Håkon insisterte på å kjøpe bakepulver for ukepengene sine siden vi skulle lage pizza til middag. Lørdagskos på kvelden.
10.04.05 Great Barrier Island, Port Fitzroy Sol, skyet 12-23/18,5 0/16642
Vinden dreide 180 grader i løpet av natten, så om morgenen lå alle båtene enda tettere... Vi dro i land og Steinar gikk alene til toppen av Mount Hobson, 621 moh. Flott tur og fantastisk utsikt. Olve, Håkon og Guro gikk en litt kortere tur og var en tur på stranden og lekte.
11.04.05 Tutukaka Marina Sol, delvis skyet 12-24/ 54/16696
Hadde tenkt å starte i grålysningen for å gå det lange strekket til Tutukaka. Det var meldt fin vind, men da vi våknet var det vindstille, regn og torden! Vi ventet et par timer, hørte på værmeldingen og bestemte oss for å gå likevel. Det var god seilvind så fort vi kom ut på havet. Litt rotet sjø og rulling. Alle følte seg litt ugne, siden det var lenge siden vi hadde vørt på "havet" - Olve, Håkon og Guro koste seg i sengen på formiddagen og om ettermiddagen sov både Håkon og Olve. Kom fra til Tutukaka i god tid. Guro og Olve dusjet - Olve har endelig begynt å like å dusje! Hadde gledet oss til å spise pizza i marinaen, men den var stengt så det ble middag på fiskeklubben i havna i stedet.
12.04.05 Tutukaka Marina Sol, skyet, regnbyger 12-23/ 0/16696
Slappet av i marinaen. Ringte til Norge. Steinar fisket lanternen som det var dårlig kobling på. Spylte hele båten med ferskvann. Gikk en tur på land og sjekket internett.
13.04.05 Tutukaka Marina Sol, skyet 13-25/ 0/16696
Tok en ekstra dag i marinaen, Håkon og Olve lekte masse på kaien, fisket. Var på internett og ordnet visum til Australia - veldig greit! Steinar lekte litt med SSB og pc for å se om vi fikk inn noen værfaks - men vi hadde visst ikke riktige tider. Håkon kjøpte en slags fiskeboks for å fiske agn for ukepengene sine.
14.04.05 Mimiwhangata Sol, lettskyet 13-25/18 18/16714
Gikk etter frokost. Veldig store bølger da vi gikk ut passet ved inngangen til Tutukaka. Båten gravde seg godt ned og det humpet bra. Olve satt i forpiggen og lo og ropte "hopp, hopp"... Håkon ble litt uggen. Fin seilas når vi bare kom litt ut fra land. Ankret opp på samme sted som sist i bukten utenfor Mimiwhangata. En hel delfinflokk koste seg i bukten. Vi tok jollen ut og kunne kjøre helt bort til floken. Det var en unge i flokken. Gikk på land og gikk tur til park ranger Chris. De var ikke hjemme og vi gikk tur tilbake til stranden. Håkon og Olve sto lenge å så på hønene.
15.04.05 Bay of Islands, Motorua Island Sol 13-25/ 27/16741
Gikk etter frokost fra Mimiwhangata. Lite vind og ikke så fort. Guro bakte brød og muffins til lunsj. Litt motorkjøring. Ankret opp i en bukt vi så sist vi var her - kjempefint sted mellom Motorua og Motukiekie.
16.04.05 Bay of Islands, Russel Sol, lettskyet 13-25/ 8/16749
Dro tidlig på land med jolla for å gå en tur. Fin tursti på Motorua. Vi traff noen fiskere og de viste oss hva de hadde fått i garnet sitt denne morgenen. Så mange rare fugler på veien. Dro mot Russel etter lunsj. Ankret opp utenfor alle bøyene ved Russel Boating Club hvor det var en god jollebrygge. Gikk inn til Russel. Olve skulle kjøre vognen sin selv og kjørte både den og seg selv over bryggekanten. Heldigvis var tidevannet lavt så det ble mest skrubbsår. Men alle klørne ble klissvåte. Han ble litt forskrekket, men etterpå skulle han fortsatt dytte vognen selv... Inne i Russel spiste vi is og hadde "fish and chips" på bryggen til middag.
17.04.05 Bay of Islands, Russel Sol, lettskyet 13-25/ 4/16753
Var hele dagen i Russel og besøkte blant annet museet der og det gamle boktrykkeriet som en katolsk biskop hadde startet i 1839. Der lærte vi hvordan de trykket og laget lærinnbinding til salmebøker. Håkon og Olve badet på stranden i Russel. Gikk inn til Opua og ankret opp utenfor marinaen om ettermiddagen.
18.04.05 Bay of Islands, Opua Marina Sol, lettskyet 13-25/ 0/16753
Demonterte toppvantene og leverte de til Spars and Rigging for å få laget nye. Dro en tur på land og hilste på Lily Balero som lå på land i marinaen. Håkon hadde med seg sparkesykkelen på land, men fikk nesten ikke bruke den, for nå skal bare Olve ha den (og han har ikke skjønt gleden ved å dele ennå)... Håkon fisket fra båten og fikk to små fisker som han skal bruke til agn!
19.04.05 Bay of Islands, Opua Marina Sol 13-25/ 0/16753
De nye vantene var ikke ferdige, kommer i morgen... Hilste på Marit og Frode på Petrell som lå inne i marinaen. Jobbet litt i båten, fikset blant annet den ene lanternen som hadde dårlig kobling. Om kvelden hadde vi koselig besøk av Marit og Frode.
20.04.05 Bay of Islands, Opua Marina Sol, lettskyet 12-20/ 0/16753
Jobbet i båten. Fikk tilbake toppvantene og fikk montert dem, samt sjekket mast og rigg ellers. Steinar hang 2 timer i masten... Riggen ser bra ut.
21.04.05 Bay of Islands, Opua Marina Regnbyger 12-17/ 0/16753
Steinar fikset på måleren i ferskvannstanken - igjen... Var en tur på land, sjekket internett og hilste på Lily Balero på hardstand. Håkon lekte med Bess, Nelly og Meg. Olve lånte seg en sykkel ("schykel") og vi fikk han ikke med derfra. Spiste middag på Opua Cruising Club - hyggelig og uformelt sted, og de har til og med en egen lekekrok for barna. Guro jobbet på PC og skrev artikkel om kvelden.
22.04.05 Bay of Islands, Opua Marina Sol, overskyet 12-20/ 0/16753
Tok taxi til Pahia for å gjøre de siste innkjøpene. Sjekket internett, spiste lunsj på kafe. Guro gikk på supermarkedet og handlet mens gutta var på den flotte lekeplassen i Pahia. Var på Opua Cruising Club om kvelden, sosialt samvær med Tirza, Lily Balero, Estrela og mange andre.
23.04.05 Bay of Islands, Opua Marina Sol, regnbyger 10-17/ 0/16753
Puslet litt i båten om formiddagen. Pannekaker til lunsj. Gikk på land og hilste på Lily Balero som var kommet på vannet igjen. Rachel, Mike, Nelly, Bess og Meg reiste på ferie, men skal seile opp til øyene igjen i juni. kanskje ser vi dem på Vanuatu?
24.04.05 Bay of Islands, Opua Marina Sol, regnbyger 9-17/ 0/16753
Skikkelig surt vær, så vi oppholdt oss for det meste inne i båten. Spilte spill, og lekte med lego. Håkon og Olve hørte på kassett. Olve har utnevnt seg selv til sjef over kassettspilleren, så det går mest i en 8-minutters kassett om Tigergutt som bumper. den spiller vi om igjen og om igjen... Guro vasket klær på land om kvelden.
25.04.05 Bay of Islands, Opua Marina Sol, overskyet 9-17/ 0/16753
Feiret bursdagen til Olve noen dager for tidlig for å sikre oss at det ikke ble bursdag på sjøen og at vi hadde noen å invitere i selskap. (Håkon: "Vi bare later som han blir 2 år...") Frokost på sengen og pakkeåpning. Størst suksess var "matchbox"-bil med tilhørende garasje og helikopter fra bestemor og besten. Bakte kake om formiddagen. Håkon valgte ut kakepynten. Gikk en tur på land for å dusje. Besøk av Nelli, Johannes og Anja om ettermiddagen på kaffe og kake. Bursdagsbarnet sov da festen begynte, men våknet fort da det ble snakk om kake. Skjønte ikke at han skulle blåse ut lysene, men Håkon hjalp villig til.
26.04.05 Bay of Islands, Opua Marina Sol, lettskyet 9-17/15,5 0/16753
Steinar fikset litt til på måleren til vanntanken og vasket tanken på innsiden. Var en tur på land. Fikk endelig tak i lyspære til lampen på do. Olve både tisset og bæsjet på do - men det er uvisst om det var bevisst eller ikke. Vi skrøt masse av han og da ble han veldig flau... Johannes hadde lastet ned værprognoser for 10 dager fremover og det ser ut til at vi kan gå nå, bare pakken vi venter på kommer først. Steinar badet for å vaske propellen og impelleren - det var skikkelig kaldt!!
27.04.05 Bay of Islands, Opua Marina Sol, lettskyet 9-17/ 0/16753
Vi ventet fortsatt på pakke fra Norge med blant annet selvangivelsepapirene våre. Vi ringte til NZ Post og de sa at pakken ikke var kommet til landet engang og at det tar 2-4 arbeidsdager fra den kommer til NZ før vi får den. Vi bestemte oss for å dra likevel, siden vi hadde et bra vindu. Vi sendte en mail til Solid og spurte om de kunne ta pakken med til New Caledonia for oss - og håpte de fortsatt skulle til New Caledonia... Guro reiste med Nelli og Anja til Pahia for å gjøre de siste innkjøpene. Begynte å pakke båten klar for overfart.
28.04.05 ...på havet.. Sol, skyet 12-20/ 69/16822
Olve 2 år! Ikke så mye feiring siden vi skulle gå. Vi sjekket ut, fylte vann og diesel. Guro var en siste tur på marinakontoret for å sjekke internett og si takk for oss. Utrolig nok var pakken fra Norge kommet!! Da ble det mange blide fjes! I tillegg til "kjedelige" papirer fikk vi ukeblader, aviser, Donaldblad, melkesjokolade, seigmenn, kaviar og brunost. Håkon fikk mange nye aktivitetsbøker og Olve fikk en ny båt. Siden det var bursdagen til Olve spiste vi is, melkesjokolade og seigmenner til lunsj før vi gikk. Gikk kl. 1300. Fin seilvind ut fra Bay of Islands. Vi krysset litt fram og tilbake i begynnelsen for å etterstramme stagene. Pizza og brus til middag. Suste avgårde i 7 knop hele kvelden. Guro tok første og nest siste vakt (20-23 og 02-05), Steinar de to andre (23-02 og 05-08). Vi sjekket inn på Russel Radio om kvelden (frekvens 4445 kl. 1900 NZST) og vi har avtalt å prate med Tirza som dro samtidig som oss hver morgen. (812nm av 881nm igjen)
29.04.05 ...på havet.. Lettskyet 12-20/ 101/16923
Lite vind fra morgenen. Seilte med genakker mye av dagen, men gjorde likevel bare 3-3,5 knop. Olve kastet opp like etter frokost, men var like fin etterpå. Han satte seg til å lese donaldblad rett etter han hadde spist... Måtte starte motoren på kvelden. (711nm av 881nm igjen)
30.04.05 ...på havet.. Sol, lettskyet 16-20/20 109/17032
Vinden dreide like etter midnatt og vi kunne stoppe motoren og seile, selv om det ble kryss greide vi å holde kursen mot mål. På morgenkvisten stilnet det av igjen og vi måtte starte motoren en stund. Vinden kom tilbake og vi kunne krysse videre. Vi feiret bestemor sin bursdag med kake. Vi hadde mye strøm, så Håkon og Olve hørte masse på cd'er. (602nm av 881nm igjen)