Loggbok

jan/feb 04 | mar/apr 04 | mai/jun 04 | jul/aug 04 | sep/okt 04 | nov/des 04 |
2005 | jan/feb 05 | mar/apr 05 |

| Siste loggføringer |

Dato Sted Vær Temp. luft/sjø Distanse/sum (nautiske mil)
01.05.05 ... på havet... Regn 15-18/ 130/17162
Seilte kryss med et lite stikk hele døgnet og gjorde ganske bra fart, selv om vi til tider hadde strømmen i mot. Håkon og Olve leste bøker og lekte med lego. Håkon og Pappa fisket, men ingen napp. (472nm av 881nm igjen)
02.05.05 ... på havet... Sol, pøsregn om natten 17-22/ 113/17275
Fin vind om natten, sløret i 6-7 knop (1 knop medstrøm) Deretter ble det plutselig stille og vi måtte starte motoren igjen. Har fått besøk av elektrospøkelset og det begynte å lukte svidd av kjøleskapsmotoren da Guro snakket på SSB'en. Kjøleskapet virker ikke. Fikk vann inn i bokhyllen til Håkon, så vi måtte tørke bøker overalt i båten. Kjøleskapet kom raskt opp i 14 grader, så vi måtte begynne å spise opp det meste for at det ikke skulle bli ødelagt. Håkon litt lei seg for at vi ikke skal fiske mer.. Olve sov en lang lur midt på dagen og var i skikkelig dårlig humør da han våknet. Men når han er slem mot Håkon har han begynt å si "uskull" uoppfordret... (359nm av 881nm igjen)
03.05.05 ... på havet... Overskyet, regn, tordenbyger 20-23/ 121/17396
Kjørte motor hele natten, men kunne begynne og seile igjen om morgenen. Sløret i fin vind hele dagen, men var plaget av motstrøm. Merket at det var blitt mye varmere og det var første dagen med shorts. Litt blod i Marialene i dag: Olve tok sats og hoppet på hodet til Håkon, så han begynte og blø neseblod, etter på slo Olve haken sin i kartbordet og begynte å blø fra leppa... (238nm av 881nm igjen)
04.05.05 ... på havet... Regn 21-23/24 134/17530
Mye vind (stiv kuling) hele natten, lå jevnt på 15 sekundmeter fra øst/sørøst. Bølger på 3-4 meter bakfra. Vi hadde havnet midt et nytt lavtrykk som beveget seg sør fra New Caledonia. Det plaskregnet hele natten. Vi seilte med redusert forseil, men nesten hele storseilet ute. Det gikk fort og vi surfet i opp til 10-11 knop på bølgene. Akkurat da det begynte å lysne våknet Guro som hadde avvakt av at båten krenget enda mer enn vanlig. Helt plutselig blåste det opp til full storm. Vi revet storseilet og dro inn mer av forseilet. I løpet av en drøy time var det hele over og vindene datt helt ned og vi måtte starte motoren for å få litt framdrift i båten i de store bølgene. Etterpå dreide vinden til nordøst og vi hadde fin seilvind resten av dagen. Både båt og mannskap klarte seg veldig bra. Håkon og Olve sov hele natten og lot seg ikke merke av stormen på morgenen. Vindroret styrte perfekt hele tiden. (107nm av 881nm igjen)
05.05.05 ...på havet... Regn, tordenbyger 21-23/ 107/17637
Lite vind om natten. Mer vind om morgenen og vi seilte i 6 knop, men hadde 2 knops motstrøm. Møtte "veggen" da vi hadde 20 nautiske mil igjen til passet: Motvind, motstrøm og tre regnvær/tordenbyger. Den første traff oss med vind helt opp i 20 sekundmeter, mens de to andre var det ingen vind i. Det plaskregnet hele ettermiddagen og kvelden. Det var masse lyn og torden og vi kunne se lynene slå ned i vannet rundt oss. Vi skrudde av alt elektrisk utstyr og puttet en ekstra GPS i stekeovnen. Vi hadde elendig framdrift og måtte entre passet utenfor Noumea i mørket. Det var helt greit, vi hadde en veldig god beskrivelse i pilotboken og det var lykter hele veien.  Vi ankret opp i en bukt like utenfor havnen rett etter midtnatt. Det var blitt helt stille og sluttet og regne og vi stupte i seng.
New Caledonia
06.05.05 Noumea, Port Moselle Sol 22-30/25 1/17638
Stod tidlig opp og gikk inn til Port Moselle på morgenen. Tirza kom inn like foran oss. La til i anvist bås på gjestebryggen. Enkelt og grei innsjekking organisert av havnekontoret. Ganske mange skjema å fylle ut, men alt gikk veldig greit. Karantenemyndighetene var ombord og tok all ferskmat og immigrasjonsmyndighetene kom og stemplet passene våre. Gikk på land og ruslet litt rundt i byen. Spiste is og drakk kaffe i parken. Sjekket internett og fant en mann som kunne se på kjøleskapet vårt over helgen. Spiste på McDonalds og tok en velkomstdrink i marinabaren sammen med Neli og Johannes om kvelden. Håkon og Olve var glade for å være på land igjen. De lekte i nesten en time på lekeplassen på McDonalds og det var mange andre barn i marinabaren om kvelden. Olve fikk låne en sparkesykkel (som han prøvde å stjele...) og de fikk løpt av seg enda litt mer energi. Olve tryna i en søledam og måtte tilbake i båten for å få på tørre klær.
07.05.05 Noumea, Port Moselle Sol 22-30/ 0/17638
Ryddet og vasket litt i båten. Gikk på land for å handle. Var innom det flotte markedet og kjøpte bolle og frukt til lunsj. Sjekket ut noen av båtbutikkene og litt andre butikker. Handlet litt mat (selv om det er ikke så mye vi trengte så lenge kjøleskapet ikke virker. Håkon fisket krabber på kaien hele ettermiddagen. Alle fikk seg en skikkelig dusj og vi spiste pizza til middag. Steinar jobbet med selvangivelsen om kvelden.
08.05.05 Noumea, Port Moselle Sol, lettskyet 22-30/ 0/17638
Slappet av i båten og ryddet og vasket litt. Guro begynte å vaske klær for hånd siden det var kjempedyrt å levere på vaskeri her. Gikk en tur i byen, men alt var stengt siden det var søndag. Gikk innom den katolske katedralen hvor det var marked og underholdning med tradisjonell dans.
09.05.05 Noumea, Port Moselle Sol ,lettskyet 22-30/ 0/17638
Levert to vask på vaskeriet og vasket flere omganger for hånd. Steinar gikk til en båtbutikk for å snakke med en brite som hadde greie på kjøleskap. Han mente kompressoren var ødelagt og ville selge oss en ny til 1000 USD. Steinar fikk hjelp av Johannes fra Tirza for å feilsøke på kompressoren. Steinar gikk i skytteltrafikk mellom båtbutikken og båten for å teste ut mulige problemstillinger. Sendte også en mail til Termomarin i Norge - de har alltid kunnet hjelpe oss tidligere... Gikk en tur i byen og var innom en stor båtbutikk hvor Steinar så på våtdrakt og nye svømmeføtter. Vi trodde det skulle være kjempedyrt på New Caledonia, men prisene i båtbutikken var faktisk ikke helt avskrekkende.
10.05.05 Noumea, Port Moselle Sol, regnbyger 22-30/ 0/17638
Steinar jobbet mer for å finne feilen på kjøleskapet. Ikke helt sikker på om det er hele kompressoren eller bare den elektriske delen som sitter utenpå som er ødelagt. Guro vasket mer klær for hånd. Det var fin tørk på båten. Håkon traff en gutt fra en New Zealand-båt som ligger i marinaen. De lekte veldig gøy på kaien og i båtene, med Olve på slep.
11.05.05 Noumea, Port Moselle Sol, overskyet 18-25/ 0/17638
Mer feilsøking på kjøleskapet, Steinar løp fra internettkafeen, telefonkiosken og båtbutikken hele dagen. Han kontaktet Isotherm i Sverige og i New Zealand. I Sverige mente de at kompressoren ikke var ødelagt og at vi bare trengte å skifte el-delen. Den tenkte vi at vi kunne bestille fra New Zealand eller Australia, men de hadde den ikke på lager noen av dem. Steinar kjøpte våtdrakt og svømmeføtter. Vi handlet litt mat.
12.05.05 Ilot Maitre Sol, regnbyger 18-25/ 4/17642
Steinar ringte og mailet litt til, men vi var fortsatt ikke kommet nærmere løsning. I verste fall har vi ikke kjøleskap før vi kommer til Australia... Vi har kjøpt is og bruker kjøleboksen vi kjøpte til campingturen for å i hvert fall ha litt kald drikke, smør og ost. Etter lunsj dro vi ut fra marinaen. Ankret opp utenfor Ilot Maitre, en fin øy rett utenfor Noumea. Det ligger bøyer der som vi brukte. Det var ingen andre båter der og det var ikke kjempestor aktivitet på hotellet på land heller. Steinar badet fra båten og så mange store fisker. Etterpå så vi 3-4 små haier som svømte rundt båten. Håkon ville gjerne fiske haiene for han ønsker seg haitannkjede...
13.05.05 Ile Ouen, Baie Ire Regn 18-22/22,5 24/17666
Det regnet hele natten og dagen. Snakket med Solid og Tirza på SSB'en om morgenen. Solid har et par døgn igjen før de kommer til Noumea og Tirza var på vei ned til Ile de Pine. Vi startet etter frokost. Lite vind i begynnelsen, men mer etter hvert. Ganske mye bølger. På grunn av mange korallrev måtte vi seile litt omvei og fikk derfor dårlig retning i forhold til vinden, særlig i begynnelsen. Ankret opp i Baie Ire om ettermiddagen. Steinar badet litt med fiskene. Guro bakte sjokoladekake. Håkon fikk en svær stygg fisk på kroken, som vi kastet uti igjen. Det er en slags snyltefisk. Hver gang man skyller ut noe i vasken eller kaster matrester overbord går den bananas!
14.05.05 Isle of Pine, Baie de Kanumera Regn, sol på ettermiddagen 18-22/ 43/17709
Gikk tidlig. det var meldt mye vind fra vest, men den kom aldri. Fin seilvind fra nordøst og vi hadde en fin seiltur ned til Isle of Pine. Fikk en stor tunfisk, 7-8 kg (yellowfin) underveis! Ankret opp i Kanumera Bay, veldig fint sted. Traff igjen Tirza. Steinar måtte rett ut å snorkle med den nye våtdrakten og de nye svømmeføttene. Utrolig mye fint og se på revene rundt i bukten. Til middag hadde vi deilig sushi. Siden vi ikke hadde kjøleskap ble noe av fisken stekt og noe lagt i sitronsaus.
15.05.05 Isle of Pine, Baie de Kanumera Sol, lettskyet 18-25/23 0/17709
Strålende vær, men vi brukte det meste av tiden til å jobbe i båten. Ryddet og vasket i verktøyrommet og fylte diesel fra kannene over på tanken. Håkon og Olve rotet bort munnstykket til pumpen, så vi fikk ikke pumpet opp jollen før vi fikk låne pumpen til Tirza. Fant heldigvis igjen munnstykket. Håkon og Steinar snorklet litt. Om ettermiddagen var vi i bursdagsbesøk hos Tirza - Johannes hadde akkurat hatt bursdag. Til middag laget vi poisson cru.
16.05.05 Isle of Pine, Baie de Kanumera Overskyet 18-23/ 0/17709
Stranddag. Håkon og Olve storkoste seg på den fine stranden innerst i Baie de Kanumera. Olve er blitt helt vill i vannet og de badet i timevis - helt til de fikk blå lepper... Olve kjørte så mye bilene opp og ned i vannet at han fikk vannblemmer på tomlene. Gikk en tur og sjekket hva som var i butikken - det var ikke mye... Ingen brød og bakeriet var stengt. Danske Henning fra Kuta kom inn.
17.05.05 Isle of Pine, Baie de Kanumera Overskyet, regn 18-20/ 0/17709
Feiret 17. mai med pannekaker og knekkebrød med brunost (som vi har lagret i kjøleskapet på Tirza). Var en tur på stranden igjen - litt regn gjør ingenting...
18.05.05 Isle of Pine, Baie de Kanumera Overskyet 18-20/ 0/17709
Jobbet litt på PC'en om formiddagen. Steinar og Håkon snorklet. Håkon er kjempeflink og svømmer helt selv hele tiden. De så mange Nemo-fisker. Steinar prøvde seg litt med harpun, men fikk ingenting. Om kvelden hadde vi besøk av Henning, Neli og Johannes.
19.05.05 Isle of Pine, Baie de Kanumera Overskyet 18-20/ 0/17709
Stranddag igjen - Håkon og Olve koser seg veldig og leker masse. Håkon svømmer helt skikkelig nå og Olve ligger og dupper i vannet med armringer. Steinar gikk en tur til den høyeste fjelltoppen. Om ettermiddagen laget Håkon og Steinar "mobiltelefon" av hermetikkbokser.
20.05.05 Isle of Pine, Port de Vao Overskyet 18-22/ 4/17713
Gikk for motor sammen med Tirza til Vao. Litt dårlig sikt fordi ikke solen var fremme, men det gikk likevel greit å tråkle seg mellom revene. Håkon og Steinar tok jollen over til en liten øy hvor de snorklet. Så en to-meters hai og mange av de giftige vannslangene.... Fant mange nautilusskjell. Om ettermiddagen laget Håkon og Guro reisebrev til barnehagen om alt det Håkon ser når han snorkler.
21.05.05 Isle of Pine, Baie de Kanumera, deretter Baie de Kuto Overskyet, regn og torden 20-26/23 4+2/17719
Dro tidlig inn til landsbyen Vao for å gå på lørdagsmarkedet. Koselig landsby, men ikke så stort marked. Vannmelonene kostet 100 kroner! det var en liten butikk der også, så vi handlet litt. Traff Lena og Morten fra Solid. De lå i Baie de Kuto og hadde gått til Vao.Etter markedet flyttet vi oss fra Vao tilbake til Baie de Kanumera siden det var meldt vestlige vinder. Var en tur på stranden, til tross for at det pøsregnet og lynt og tordnet. Om kvelden dreide vinden mot sør og det ble meldt dønninger rett inn i bukten så vil flyttet oss rundt til Baie de Kuto.
22.05.05 Isle of Pine, Baie de Kuto Sol, regnbyger 20-25/ 0/17719
Stranddag. Traff to australske båter med barn ombord, Shambala og La Barca. Håkon og Olve koste seg veldig sammen med dem hele dagen. Steinar snorklet sammen med Johannes i Baie de Kanumera og så noen digre tunfisker. Steinar hadde med harpunen, men den klikket da de skulle jakte på storfisken...
23.05.05 Isle of Pine, Baie de Kuto Overskyet 20-24/ 0/17719
Håkon, Olve og Guro var på stranden, mens Steinar og Johannes dro på fiskejakt for å få mat til grillingen på stranden vi hadde planlagt. Holdt på i 3,5 time og fikk 6 mellomstore fisker. Kele, Kyle og Tara fra Shambala fikk en kjempediger trevally på fiskestang så det ble veldig mye mat... Kjempehyggelig grilling på stranden om kvelden med Tirza, Solid, Te Kahau, Shambala og La Barca.
24.05.05 Isle of Pine, Baie de Kuto Sol, lettskyet 20-27/ 0/17719
Guro gikk/haiket inn til Vao om morgenen for å poste reisebrev til barnehagen og handle brød og kylling. hadde tenkt å gå på markedet, men det var stengt (ikke så rart - Guro trodde det var onsdag, men så var det bare tirsdag...). Tilbrakte hele dagen på stranden. Håkon fisket masse og fikk en ny kamerat i en eldre mann fra Japan som også prøvde fiskelykken. Håkon og Steinar var på besøk hos Solid om kvelden for å si ha det til Morten og Lena. De skulle tilbake til Noumea for å sjekke ut og derfra seile mot Australia.
25.05.05 Isle of Pine, Ilot Moro Sol, lettskyet 20-27/ 4/17723
Steinar dro på land om morgenen og kjøpte brød. Vi fylte litt vann og fikk vasket håret på Olve og Håkon (begge hadde helt stivt hår av alt saltvannet...) Seilte sammen med Tirza ut til den lille øya moro rett utenfor Baie de Kuto. Gjennom et trangt pass i revet var det en liten lagune hvor også La Barca lå. Steinar snorklet litt og vasket propellen. Vi gikk en tur på stranden om ettermiddagen. Så mange slanger!
26.05.05 Isle of Pine, Baie de Gadji Sol 20-27/ 15/17738
Reiste tidlig fra Moro mot Gadji. Gikk den trygge veien rundt revet, selv om det var litt lengre. Tirza og La Barca gikk indre vei, men de stikker ikke så dypt som oss. Lite vind så vi motret fram til passet gjennom revet, derfra kunne vi seile de siste 8 milene tvers over lagunene til Gadji. Flott ankring mellom rev og små øyer. Bunnforholdene er ikke akkurat ideelle, så da vi ikke fikk ankeret til å sitte hoppet Steinar uti og dykket ned og fant en diger korallblokk som han la ankeret bak. Utrolig klart vann. Steinar og Håkon snorklet rundt noen store steiner på ettermiddagen og så masse fisk - og en vannslange... De hadde med seg harpunen og Steinar fikk tre små papegøyefisk til middag.
27.05.05 Isle of Pine, Baie de Gadji Sol, lettskyet 20-27/ 0/17738
Steinar dykket med Johannes på formiddagen (fikk låne utstyret til Neli - de har kompressor ombord). De hadde et fantastisk dykk. Krystallklart vann, mange fisker, korallvegg rett ned 30-45 meter med mange kløfter og så en tunnel opp til overflaten. Guro var på stranden sammen med Olve, Håkon og Neli. På formiddagen kom Elisabeth fra Shambala sammen med barna Kyle og Tara. Det var Elisabeths bursdag, så jentene drakk champagne på stranden mens de ventet på at gutta skulle ordne lunsj. Steinar og Johannes fikk mange fisker på harpun og Elisabeth mann, Keile, hadde fått noen store om morgenen. Vi grillet på stranden til lunsj og drakk vin helt til solen gikk ned (det er rett etter kl. fem...). Kjempehyggelig dag. Ungene storkoste seg og badet og lekte i sanden hele dagen.
28.05.05 Isle of Pine, Baie de Gadji Overskyet 20-25/ 0/17738
Steinar jobbet i båten, men resten var på stranden sammen med gjengen fra Shambala og La Braca. Steinar sjekket koblingene til SSB'en og lurer på om vi trenger mer jording. Johannes tipset om at vi kanskje kunne feste en ledning til til motorblokken. Håkon og Olve lekte på stranden sammen med Kyle, Tara og Jack. Da det fjæret fant de masse spennende i fjæresteinene: Skjell, fisk, blekksprut og krabber. Om kvelden lånt vi "Harry Potter 2" fra Shambala, men siden dvd-spilleren på pc'en ikke er helt på nett (den går litt saktere enn normalt) ble det en sen kveld...
29.05.05 Isle of Pine, Baie de Gadji Sol, lettskyet 20-25/ 0/17738
Dro ut til revet om formiddagen for å snorkle, alle var uti bortsett fra Olve som satt og sov i jollen... Kjørte også en tur rundt øyen med jolla, ikke så veldig mye og se, men vannet har laget mange rare formasjoner i limsteinen. Små øyer blir til sopper fordi tidevannet tærer nederst. Steinar var en tur på stranden med Håkon og Olve om ettermiddagen. Guro tok sjansen på å bake brød, selv om ventet at det skulle bli tomt for gass hvert øyeblikk. Om kvelden hadde vi besøk av Neli og Johannes
30.05.05 Baie de Prony, Bonne Anse Overskyet 20-23/ 36/17774
Gjorde oss klar til å seile tilbake til fastlandet. Shambala kjøpte kartene våre for Vanuatu og Solomon. Flott seilvind, seilte i 6-7 knop hele veien. Brukte lang tid på å ankre. I den første bukten vi prøvde (og hvor det i følge vår guidebok skulle være "excellent holding") var det bare korallstein som ankeret hoppet på. I tillegg streiket ankervinsjen slik at vi måtte dra opp 45 meter kjetting for hånd hver gang vi ikke fikk feste. Fikk til slutt feste i en annen bukt. På veien fikk vi en fin tunfisk med veldig mørkt kjøtt, så til middag hadde vi sashimi.
31.05.05 Baie de Prony, Bonne Anse Sol 20-27/23 0/17774
Tok jollen inn til den bukten vi først prøvde å ankre i og gikk en tur opp til toppen av fjellet hvor det står et fyr. Fin tur og flott utsikt fra toppen. Håkon plukket med seg noen kokosnøtter. På vei tilbake ble vi vinket inn til nabobåten, Adamant 2 fra Australia og ble budt på te (for de voksne) og snop (til barna). Veldig hyggelig ektepar (som savnet sine egne barnebarn...) og vi fikk masse informasjon om Australia. Vi inviterte dem over på en sundowner senere på kvelden - veldig hyggelig. Vi tok opp jollen for å seile videre mot Noumea neste dag.
01.06.05 Noumea, Baie de Citron Overskyet 20-25/ 30/17804
Gikk tidlig. Ingen vind, så det ble motor hele veien. Doen tett!! Iherdige forsøk med pumping underveis til ingen nytte. Etter at vi hadde ankret opp utenfor Baie de Citron måtte Steinar uti med stakepinne, også det til ingen nytte. Vurderte å skru av slangen til septiktanken inne i båten, men det blir fort mye søl... Guro bakte brød, muffins, lagde middag og kokte kaffevann og vi var fortsatt ikke tom for gass!!! (og her vi drevet og spinket og spart i de siste ukene...). Olve fikk en diger snyltefisk på kroken da han og Håkon fisket fra båten. Olve har egentlig ikke ordentlig sluk eller agn på sin fiskestang, bare en diger krok, så det var ganske vanskelig å få fisken av...
02.06.05 Noumea, Mossel Bay Regn, litt sol 20-25/ 2/17806
Steinar prøvde å stake opp doen igjen - uten hell. Vi flytte båten inn til Mossel Bay, det var helt fullt i marinaen, så vi måtte ankre opp utenfor. Steinar dro inn til byen for å levere gassflaskene, vi hadde flaks for det viste seg at flaskene måtte leveres tirsdag eller torsdag og hentes dagen etterpå. Vi hadde vært redde for at våre koblinger skulle skape et problem, men det var helt greit. Kjøpte mer wire og greide endelig å fikse doen! Vi gikk en tur i byen, sjekket internett og fikk handlet litt mat (endelig fikk vi kjøpt frukt igjen)
03.06.05 Noumea, Mossel Bay Overskyet 20-25/ 0/17806
Leverte 4 vask på vaskeriet, handlet mat, sjekket internett og hentet gassflaskene. Guro jobbet på pc med hjemmesiden og var på intenettkafe om kvelden for å legge den ut.
04.06.05 Noumea, Mossel Bay Sol, overskyet 20-25/ 0/17806
Guro var nettkafe igjen om morgenen mens Håkon, Olve og Steinar var å kjøpte litt fiskeutstyr. De var også en tur på New Caledonia Museum. Vi tok bussen til Anse Vata og spiste lunsj på en kafe. Etterpå var vi på akvariet, ikke så stort, men masse fin fisk. Spesielt Olve syns det var fint, for han hadde jo ikke sett så mye i havet som vi andre som har snorklet masse. Vi gikk tilbake til marinaen og ringte hjem til Norge fra en telefonkiosk.
05.06.05 Noumea, Mossel Bay Sol, overskyet 20-25/ 0/17806
Steinar jobbet i båten om formiddagen, la blant annet nytt kobberbånd fra SSB'en til kjølbolten for å få bedre jording til radioen. Håkon, Olve og Guro var på markedet og kjøpte fisk til middag og masse frukt og grønnsaker. Tok bussen til Tjibaou Cultural Center, flott arkitektur og ganske mye interessant om kulturen på New Caledonia. Også et par interessante kunstutstillinger. Gikk den lille turstien rundt senteret og Olve fikk selvfølgelig masse myggestikk. Om kvelden var vi på besøk hos Peggy og Mike på Forever, hyggelig å se dem igjen - vi har ikke sett dem siden Tauranga. Påhengsmotoren har begynt å spinne når vi gir gass, så vi kan bare kjøre i sakte fart (ikke det at det går så fort med 4 hester uansett...)
06.06.05 Ilot Maitre Sol, lettskyet 20-25/ 3/17809
Steinar gikk inn om morgenen for å sjekke ut. Vi flyttet båten inn i marinaen for å fylle vann. Guro gikk å handlet mens Steinar fylte vann og vasket båten utvendig. Håkon og Olve lekte på kaien og Håkon var ombord og hilste på Toby på Wayfarer. Etterpå gikk vi til dieselbryggen og fylte diesel og bensin. Hadde egentlig avtalt med Tirza at vi skulle møte dem på  Amedee Light, men det blåste ganske friskt når vi kom utpå og vi fikk vinden rett på tryne, så vi valgte å gå til Ilot Maitre i stedet. Lå i en bøye der om natten. Myggestikkene til Olve har blitt store veskende sår, han er helt klart allergisk... (ingen av oss andre reagerte slik på myggestikkene...)
07.06.05 Ilot Amedee Sol, skyet 20-24/22 10/17819
Seilte ut til Amedee Light i god vind. Ankret opp i en bøye og traff igjen Tirza og Shambala. Det blåste ganske friskt og båtene gynget en del i bølgene. Tilbrakte dagen på stranden, fyret var stengt, men åpner i morgen. Om kvelden hadde vi besøk av Neli og Johannes.
08.06.05 ...på havet... Regn 17-22/ .../17819
Det ble en ganske bumpete natt og mye lyd fra tauet som gnisset i bøyen. Midt i frokosten røk tauet og vi begynte å drive. Heldigvis oppdaget Guro det med en gang så vi fikk startet motoren. Samtidig begynte det selvsagt å pøsregne. Vi bestemte oss for å forlate ankringsplassen, men vi kunne ikke gå videre før vi hadde tatt opp påhengsmotoren. Litt kinkig å få den opp i den kraftige vinden, men det gikk til slutt. Seilte nordover i lagunen og bestemte oss underveis for å fortsett om natten for å komme oss ut av lagunen og videre nordover til nordlagunen. Stoppet i le av en øy midt på dagen for å ta opp jollen. Hadde flott seilvind hele dagen, litt mindre om natten. Seilte med spridde seil.
09.06.05 Gomen Bay Sol, lettskyet 18-23/ 172/17991
Seilte helt fram til det ble mørkt og ankret opp i Gomen Bay inne i nordlagunen. Ikke verdens vakreste sted, men helt stille og ingen rulling! Sov som steiner om natten. Like før vi gikk inn nordlagunen fikk vi en stor yellowfin tunfisk på kroken, så det ble deilig sashimi og grillet fisk til middag.
10.06.05 Ohope Bay, Baie de Croissant Sol, lettskyet 20-25/ 38/18029
Flott seilas på innsiden av revet opp til Ohope Bay. Ikke vanskelig å navigere inne i lagunen når man har både papirkart og elektroniske kart og bruker øynene godt. Guro laget skattejakt til Håkon underveis. Han måtte lese tre lapper med spor ("se under puten" osv.) og fant til slutt en skatt med sjokoladegullpenger. Dette likte han veldig godt, så vi måtte lage en skattejakt til og etterpå laget Håkon en skattejakt for Guro! Ankret opp i en nydelig bukt, med hvit strand og palmetrær på land. Litt mer rulling her, men likevel stille og rolig natt.
11.06.05

Yaba Island

Sol 20-25/ 10/18039
Gikk en tur på stranden i Ohope Bay om formiddagen. Fant masse flotte skjell! Seilte rolig videre i nordlagunen for bare forseil i 4 knop. Håkon kastet ut snøret og fikk med en gang en diger whaoo  (gråmakrell) (1 meter) på kroken. Pappa måtte hjelpe med å dra fisken ombord. Fisken ble straks filetert og til lunsj gasset vi oss med sashimi, mens vi rolig gled forbi et digert cruiseskip som hadde okkupert en øde strand. Fant en nydelig ankring bak Yaba Island. Håkon, Olve og Steinar dro på ekspedisjon rundt øya og revet. Til middag grillet vi wahoo - kjempegodt.
12.06.05 Yaba Island Sol 20-25/ 0/18039
Olve, Håkon og Guro var hele dagen på stranden mens Steinar jobbet i båten. Kjempefin strand og Håkon og Olve koste seg på stranden og badet masse. Steinar kom inn på stranden til lunsj. Om ettermiddagen snorklet Håkon og Steinar litt, men det var litt kaldt og ikke så bra sikt. Steinar prøvde å fiske med harpun, men fiskene var for raske...
13.06.05 Yaba Island Sol 20-25/23 0/18039
Jobbet litt i båten, satte bl.a. i mange teakplugger på dekket som hadde falt ut. Steinar var i toppen av masten for å løsne et fall som satt fast og tok noen bilder. Om ettermiddagen tok vi med dragene på stranden og hadde det moro i den fine vinden. Olve greide å holde Håkon sin drage og var veldig stolt.
14.06.05 ...på havet... Sol 20-25/ 78/18117
Etter å ha snakket med Johannes på radioen om morgenen og fått langtidsprognosen, bestemte vi oss for å gå rett etter frokost. Det var ikke meldt mye vind, men hvis vi skulle vente til neste passatvind-vindu måtte vi kanskje vente en hel uke til - og det har vi ikke mat til... Fin seilvind hele dagen. Gikk gjennom passet i revet for nordlagunen med 3-4 knops medstrøm. Spridde genoaen på ettermiddagen. Guro hadde første og tredje vakt (20-23 og 02-05), mens Steinar hadde de to andre (23-02 og 05-08). (790 nm av 869nm igjen)
15.06.05 ...på havet... Sol 18-25/ 95/18212
Mindre vind fra midnatt, vi kjørte motor noen timer på morgenkvisten. Satte gennakeren og etter hvert spridde vi den med genoaen og greide å seile i ca 4 knop. Rolig sjø og behagelig seilas. Steinar fikk pusset ned alle de nye teakpluggene vi hadde satt på. Håkon og Olve leste bøker og blitt lest for, spilt skuespill, puslet (Olve er blitt veldig flink med puslespill), "fanget fisk med garn (teppe)" og gjemsel. Håkon hjalp pappa på dekk også. Festepunktet for spinnakerfallet i toppen av masten som vi bruker til gennakeren røk, men vi kunne bare bytte fall, siden vi hadde ett ekstra. Doen er tett igjen. (695 nm av 869nm igjen)
16.06.05 ...på havet... Sol, regnbyger 19-24/23 91/18303
Svake og skiftende vinder helt til kvelden. Det skyet til og vi hadde noen squalls. På grunn av revene rundt Chesterfield måtte vi krysse opp mot passet om kvelden og natten, men det er lite bølger og ikke noe problem - nærmest silkeføre, men det går litt sakte. Ingen fisk selv om Håkon sjekket snøret hele tiden! Snakker med Tirza på radioen hver morgen og sjekker inn på Russel Radio om kvelden. (604 nm av 869nm igjen)
17.06.05 ...på havet... Overskyet 19-24/ 108/18411
Rolige vinder, men nok til å seile hele dagen. Olve puslet hele tiden og Håkon hjalp Pappa med å polere båten. (496 nm av 869nm igjen)
18.06.05 ...på havet... Sol, lettskyet 19-24/ 108/18519
Lett vinder hele dagen. Jobbet en del med seilene for å få mest mulig fart. Spridde og jibbet flere ganger. Feiret at vi halvveis med sjokoladekake. Måtte starte motoren på kvelden. Fikk en passe stor dorado og siden det var så stille ble den grillet til middag. Passerte Ken Reef om natten. (388 nm av 869nm igjen)
19.06.05 ...på havet... Overskyet 19-24/ 137/18656
Vinden dreide mot nord-nordvest midt på dagen og økte til 20 knop. Seilte med genakeren hele dagen, og tok den ned på slutten av dagen. Håkon og Olve lekte med alle dyrene i balja i cockpiten. Ble overflydd av et jagerfly flere ganger, men de kalte oss ikke opp på VHF'en. Fikk besøk av en meget bestemt og målrettet and om kvelden. Den var med oss hele natten og skulle absolutte sitte på båten, enten i pushpiten, på spinnakerbommen eller på vindgeneratoren(!). Skippern liker ikke bæsj på båten og brukte en hel nattevakt (tre timer) på å jage den vekk - uten hell...(251 nm av 869nm igjen)
20.06.05 ...på havet... Regnbyger 18-23/ 114/18770
Kom fram til Great Barrier Reef ved Capricorn Channel på morgenkvisten. Mye vind og bølger hele natten. Dreide mot nordvest for å gå mot Mackay på innsiden av revet. Ser verken revet eller land - så det er som å være midt på havet. Ble overflydd igjen av et jagerfly - Australian Costal Aircraft. De ropte oss opp og vi måtte oppgi navn, hvor vi kom fra og når vi regnet med å komme fram til Mackay. De visst nok om oss allerede for vi hadde sendt en "arrival notice" to tollerne via email tidligere. (137 nm av 869nm igjen)
21.06.05 ...på havet... Regn 18-20/ 103/18873
Skikkelig drittvær hele natten. Masse vind (30-40 knop) rett imot og flere squalls, noen av dem med skikkelig øspøs regn. I tillegg var det ganske mye skipstrafikk på innsiden av revet og de store båtene kom selvfølgelig akkurat samtidig som vi ble truffet av en squall og vinden dreide 180 grader og det var ingen sikt på grunn av det kraftige regnet - heldigvis har vi radar! Ankerbrønnen ble fylt med vann igjen og Steinar måtte stroppe seg fast og gå foran for å prøve og tømme den - en vanskelig oppgave når bølgene hele tiden skyller over dekk... Mindre vind utpå dagen og vi måtte redusere seilføringen for ikke å komme for tidlig fram. (34 nm av 869nm igjen)
Australia
22.06.05 Mackay, Mackay Marina Lettskyet 16-20/ 34/18907
Litt bedre vær, men det var kaldt. Seilte med lite seil hele natten for å ikke komme fram før det ble lyst. Snittfarten for turen ble 4,5 knop og GPSen vist at vi hadde gått 43 nm lengre enn den rette linjen. Kalte opp marinaen og tollerne før vi gikk inn i marinaen rett etter frokost. Karantene ventet på oss på kaia og brukte tre kvarter på å fylle ut skjema og sjekke båten. De tok all ferskmat (det lille som var igjen), alt krydder som ikke var malt og sjekket all ris, pasta og mel for meldyr. Tollerne kom etterpå og innsjekkingen gikk ganske raskt. Fikk tildelt en bås i marinaen - flott marina med koselig parkliknende område rundt med mange kafeer og restauranter. Tok bussen in til byen. Guro, Olve og Håkon gikk på et handlesenter, mens Steinar dro til båtbutikken for å hente kompressoren til kjøleskapet som vi hadde bestilt. Handlet masse på senteret og tok en taxi tilbake til marinaen. Håkon kjøpte seg skateboard for ukepengene sine. Olve er veldig misunnelig og forlanger å få låne hele tiden. Etter kveldsmat jobbet Steinar til langt på natt med å montere kompressoren. Fikk det nesten til, men viften gikk ikke som den skulle...
23.06.05 Mackay, Mackay Marina Sol 16-21/ 0/18907
Ordent viften på kompressoren, og så hadde vi kjøleskap igjen. Det ser imidlertid ut som den trekker litt for lite strøm. Steinar tok "drittjobben" med å fikse doen. Vi måtte demontere slangen fra septiken inne i båten for å få løs alle avleiringene... Og så fikset han gassen så vi kunne lage mat igjen. Om kvelden spiste vi middag på en av restaurantene i marinaen.
24.06.05 Mackay, Mackay Marina Sol 13-20/ 0/18907
Tok påhengsen med til båtbutikken for de hadde verksted også. De mente "bushen" i propellen var ødelagt, men hadde ikke en slik, så vi endte med å ta motoren tilbake. Gikk en tur i Mackay, sjekket internett og handlet masse ting og tang og mer mat, siden kjøleskapet endelig virket. Håkon og pappa kjøpte seg ny fiskestang. Tok taxi tilbake til marinaen.
25.06.05 Mackay, Mackay Marina Sol, lettskyet 13-18/ 0/18907
Steinar jobbet hele dagen med å bytte lagerne inne i alternatoren på vindgeneratoren. Var også i toppen av masten for å reparere festepunktet for spinnakerfallet. Oppdaget at skinnen på furlexen på forseilet har kilt seg igjen, enda vi fikk en mann til å ordne det i Tauranga. Guro vasket klær og sjekket internett. Håkon og Olve lekte på kaien og Håkon ble kjent med en gutt som han lekte med hele dagen. Om kvelden spiste vi middag på yachtklubben, billig og god mat.
26.06.05 Bromton Island Overskyet 16-19/ 20/18927
Monterte ferdig kompressoren til kjøleboksen, men den går for sakte, så vi sendte en mail til Isotherm i Sverige. Gikk ut fra Mackay etter lunsj, på vei ut satt storseilet fast, men vi fikk det løs med litt lirking. Frisk seilas ut fra marinaen og opp til Bromton Island. Fin ankring, men ikke veldig godt feste.
27.06.05 Whitsunday Island, Cid Harbour Regn 17-19/22 40/18967
Frisk seilas mot Whitsundays, god fart, men regnvær hele tiden. Kaldt og ufyselig. En del motstrøm på slutten. Ankret opp blant 30-40 båter, masse charterbåter. Håkon fisket masse med den nye stangen.
28.06.05 Hook Island, Nara Inlet Regn 17-19/ 8/18975
Pøsregn hele natten og morgenen, men Håkon tok på regnjakke og fisket videre... Tok jollen på vannet, hilste på en new zealandsk båt, West Wind, og fikk litt info fra dem og værmeldinger for Australia. Steinar og Håkon var en tur på land for å rengjøre grillen og gikk en liten tur langs stranden. I det vi holdt på å ta opp ankeret kom en utvandret nordmann bort og hilste på. Kjell Hegge fra Narvik kom til Australia for 34 år siden og pleier å feriere på Whitsundays om vinteren. Om ettermiddagen seilte vi over til Hook Island og ankret opp innerst i Nara Inlet. Steinar gikk en tur på land for å finne stien til aborigin-hulen som skulle være der.
29.06.05 Airlie Beach Sol, overskyet 19-23/ 14/18989
Endelig lettet regnet litt. Alle gikk på land og klatret opp alle trappetrinnene til aborigin-hulen, selv Olve gikk selv. Hulen hadde malerier på veggene og noen informasjonsplakater rundt. Fin liten tur. Hadde en fin seilas inn til Airlie Beach. Ankret opp utenfor Whitsunday Sailing Club, mellom alle mooringene. Ryddet og vasket i båten og laget pizza til middag. Olve bygget masse med lego, han lager store hus som alle dyrene kan bo inni og Ole Brum står utkikk på toppen!
30.06.05 Airlie Beach Sol, lettskyet 19-23/ 0/18989
Dro inn til land, kunne legge jollen på en brygge inne ved seilklubben. Airlie Beach var en fin liten by, litt turistifisert, men godt tilrettelagt med lang strandpromenade, en diger saltvannslagune midt i byen for å kompensere for dårlig strand og mange kafeer og restauranter. Steinar hadde tatt av propellen på påhengsen for å fikset den og vi gikk en lang tur langs strandpromenaden for å komme til neste by hvor de hadde et Mariner-verksted. Olve, Håkon og Guro snudde litt før og gikk tilbake til bassenget og ventet på Steinar der. Han hadde fått fikset propellen. Håkon og Olve badet masse og lekte på lekeplassen ved siden av. Handlet litt, tok en kaffe i seilklubben og grillet i båten til kvelds.